۲۳ دی ۱۳۹۶ ۰۴:۴۹
کد خبر: ۱۶۵۹۹۱
رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران

رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در ایران با اشاره به اینکه دلیل علاقه من برای تشکیل این جلسه و آشنایی با مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی، تدریس زبان ترکی استانبولی در این دانشگاه است، بیان کرد: چرا سفیر ترکیه نباید به دانشگاهی که در آن زبان ترکی استانبولی تدریس می‌شود، رفت و آمد داشته باشد.


به گزارش عطنا، رضا هاکان تکین، 20 دی‌ماه در دیدار با رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در سالن شورای ریاست این دانشگاه، اظهار کرد: این نشست با هدف شاخت و برطرف کردن مسائل و مشکلات بین دانشگاه‌های ترکیه و ایران از جمله دانشگاه علامه طباطبائی تشکل شده است.


وی با بیان اینکه سفارت ترکیه در ایران آمادگی لازم برای ایجاد ارتباط علمی بین دانشگاه‌های دو کشور را دارد، افزود: باید ظرفیت‌های موجود بین دو کشور، آماده و مهیا این همکاری‌های علمی شود.


هاکان تکین به تفاهم‌نامه‌های دانشگاه‌های ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: برخی از دانشگاه‌های ترکیه که در این زمینه همکاری نداشتند یا دارای این ظرفیت نبودند و یا اینکه زمینه این همکاری برای آنها فراهم نبوده است.


وی اضافه کرد: خودم از دانشگاه استانبول فارغ‌التحصیل شدم و دانشگاه‌های خوبی در کشور ترکیه وجود دارد که می‌توانیم همکاری نزدیکی در حوزه‌های مختلف علمی با دانشگاه‌های ایران داشته باشیم.



باید ارتباط بین دانشگاه‌های ایران و ترکیه دوباره از سر گرفته شود


سفیر ترکیه در ایران با بیان اینکه برخی از دانشگاه‌های ترکیه با دانشگاه‌های معتبر دنیا ارتباطات علمی دارند، گفت:‌ باید ارتباط بین دانشگاه‌های ایران و ترکیه دوباره از سر گرفته شود و پروژه‌های در نظر گرفته شده را به مرحله اجرا برسانیم تا بر غنای علمی هر دو طرف افزوده شود.


وی افزود: در زمینه ارتباطات ایران و ترکیه پیش‌داوری‌هایی وجود دارد که می‌توانیم با فعالیت‌های علمی مثل تبادل دانشجو و استاد، برگزاری دوره‌های مشترک و تسریع در روند ارتباطات علمی آنها را از برده و به شناخت بهتری از همدیگر برسیم.



وجود رشته زبان و ادبیات ترکی استانبولی دلیل علاقه‌ام به دانشگاه علامه است



هاکان تکین به وجود رشته زبان و ادبیات ترکی استانبولی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته تنها دانشگاهی در ایران که زبان و ادبیات ترکی استانبولی در آن تدریس می‌شود، دانشگاه علامه طباطبائی است و فقط سال گذشته این رشته در دانشگاه ارومیه تأسیس شد. ضمن‌آنکه دلیل علاقه من برای تشکیل این جلسه و آشنایی با مسئولان دانشگاه علامه طباطبائی، تدریس زبان ترکی استانبولی در این دانشگاه است.



زبان و ادبیات فارسی در 6 دانشگاه ترکیه تدریس می‌شود


وی تصریح کرد: زبان و ادبیات فارسی در 6 دانشگاه ترکیه تدریس می‌شود و با برخی از استادان این رشته که صحبت می‌کردم، می‌گفتند تا به کشور ایران نیاییم و فارسی را در گفت‌و‌گو با آنها تمرین نکنیم، به‌درستی نمی‌توانیم این زبان را یاد بگیریم و یکی از دلایل ارتباطات ما نیز می‌تواند همین نیاز باشد.


سفیر ترکیه با بیان اینکه یک‌سوم مردم ایران به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند، گفت: این زبان به زبان ترکی استانبولی نزدیک است و حتی در گذشته و به تاریخ هم مراجعه کنیم، پادشاهان کشورهای ایران و عثمانی (شاه اسماعیل و سلطان سلیم) با زبان‌های فارسی و ترکی برای یکدیگر شعر می نوشتند و می‌خواندند.



تاریخ زمینه بسیار خوبی برای ایجاد ارتباطات مؤثر بین دو کشور است


وی با اشاره به اینکه تاریخ زمینه بسیار خوبی برای ایجاد ارتباطات مؤثر بین دو کشور ایران و ترکیه است، بیان کرد: ادبیات نیز زمینه‌ و تصویری است که می‌تواند انسان‌های را به یکدیگر نزدیک کند ولی اکنون نویسندگان معاصر هر دو کشور میان مردم‌شان ناشناخته مانده‌اند.



سفیر ترکیه در ایران به صحبت‌های استادان زبان و ادبیات ترکی استانبولی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و افزود: مسائل و مشکلاتی را که این استادان بیان کردند به دقت گوش داده و مواردی را یادداشت کردم که حتماً آنها را به نمایندگی از طرف ترکیه پیگیری می‌کنم و درمورد فرستادن معلمان دبیرستان و راهنمایی برای تدریس زبان ترکی استانبولی در دانشگاه علامه طباطبائی نیز اشتباه صورت گرفته است و با همکاری وزارت علوم ترکیه حتماً استاد دانشگاهی اعزام خواهند شد.



تمام تلاش خودم را برای حل مشکلات ارتباطات علمی دو کشور انجام می‌دهم


وی افزود: تمام تلاش خودم را انجام می‌دهم تا مسائل و مشکلاتی که موجب عدم گسترده شدن ارتباطات علمی دو کشور ایران و ترکیه شده است را برطرف کنم.


هاکان تکین با بیان اینکه از رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و همکارانی که در این نشست حضور داشتند و با صمیمت و خون‌گرمی پذیرای گلایه‌های ما هم بودند، تشکر می‌کنم، خاطرنشان کرد: این به خاطر حسن نیست شما استادان است البته این خون‌گرمی و صمیمت در همه جای ایران وجود دارد چون در سفر به نقاط مختلف کشور از نزدیک با آن آشنا شده‌ام.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار