۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۴۱
کد خبر: ۱۶۱۷۸
12334


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا ، پیام ابراهیم پور که سابقه تهیه‌کنندگی برنامه‌هایی چون «ماه عسل»، «روز از نو»، «فرش قرمز»، «پابوس»، «شب‌های روشن» و ... را برای تلویزیون داشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا، خاطرنشان کرد: در ابتدا برای دیده شدن برنامه‌های چالشی مثل مناظره و همچنین بالا بردن کیفیت اینگونه برنامه‌ها، مدیران باید بیشتر از اینکه دخالت کنند، از برنامه‌ها حمایت کنند؛ ضمن اینکه ناگفته نماند بدون تعارف می‌گویم که مخاطبان ما هنوز به تماشای یک مناظره کاملا آزاد و دموکرات عادت نکرده‌اند؛ بنابراین زمانی هم که حد و حدود برایشان می‌گذاریم باز هم یکسری اقلیت و اکثریتی در این میان حقشان ضایع می‌شود؛ بر این اساس این امر نمی‌تواند همه جانبه باشد.


او ادامه داد:‌ به عنوان مثال برنامه «مناظره» به راه می‌اندازیم، مثل مناظره‌های حال حاضر و در آنها درباره سینما، تورم، یارانه‌ها و سایر مسائل صحبت می‌کنیم و فقط همان یک مجری همه موضوعات را مطرح می‌کند؛ این در حالی است که مجری اقتصادی باید بخش اقتصادی را بچرخاند، مجری فرهنگ و هنر باید بخش سینما را اجرا کند و ... . در کل مجریان برنامه‌هایی مثل مناظره باید از جنس موضوعات برنامه انتخاب شوند؛ به عنوان مثال اشکال کار کجاست که آقای فریدون جیرانی بیاید و مناظره‌ای درباره بخش صنعت سینما را در برنامه اجرا کند؟


ابراهیم‌پور سپس تصریح کرد: متأسفانه مجریان مناظره‌های ما بیشتر از بچه‌های خبر انتخاب می‌شوند که آن هم به تصمیم مدیران بستگی دارد. مجریان خبر گویندگان خوبی هستند اما صد درصد از آن‌ها مجریان مناظره درنمی‌آید. مجریان مناظره باید از کارشناس مجریانی باشند که در همان حوزه فعالیت می‌کنند.


این تهیه‌کننده تلویزیون در ادامه به کلیشه‌ای شدن برنامه‌های تلویزیونی و پرسش و پاسخ از سوی مردم اشاره کرد و توضیح داد: حضور مردم به شکل کلیشه‌ای به نوعی که در سه، چهار ردیف در دکور برنامه می‌نشینند، مثل برنامه خودم که اخیرا داشتم، شکل جالبی ندارد. ما در برنامه «شب‌های روشن» از مردم استفاده آکساسواری می‌کردیم که این خیلی بد است؛ چراکه آنچنان که باید و شاید نتوانستیم از مردم استفاده کنیم اما حداقل تمام سعی‌ام را کردم که این اتفاق به گونه‌ی دیگری بیفتد اما اعتراف می‌کنم که نشد؛ بنابراین تا وقتی که نتوانیم مردم را به عنوان شرکت‌کننده فرض کنیم و نه تماشاچی، موفق نخواهیم شد. اگر قرار است مردم به عنوان تماشاچی در برنامه حاضر شوند، پس از منزل پای تلویزیون خودشان می‌نشینند و برنامه را تماشا می‌کنند، دیگر چه فرقی دارد؟ مسلما زمانی که مردم عادی در برنامه‌های تلویزیون حکم تماشاچی را دارند، بیننده‌ای که از منزل برنامه را تماشا می‌کند بیشتر اذیت می‌شود؛ چراکه تصویری شبیه خودش را در تلویزیون می‌بیند. بدتر از آن این است که میکروفن برنامه‌های تلویزیون به شکل نوبت به نوبت و کاملا حساب شده میان شرکت‌کنندگان برنامه می‌چرخد و بدون استثناء همه مردم هم سوالشان را با کلمه تکراری «آیا» آغاز می‌کنند.


او در همین زمینه مطرح کرد: البته زمانی هم که مردم را به برنامه‌های تلویزیون می‌آوریم، نمی‌گذاریم راحت باشند که این مساله بازهم ربطی به مسوولان امر ندارد. ما در ایران نتوانستیم ذائقه مردم را با یک فضای دموکرات و آزاداندیشی در حوزه رسانه تغییر بدهیم و خود مردم تا به حال نتوانستند آنچنان که باید و شاید تمرین گفت‌و‌شنود در همه حوزه‌ی رسانه‌ها را داشته باشند، چه برسد به رسانه‌های جمعی.


ابراهیم‌پور در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به برنامه در حال پخش شبکه افق که تهیه‌کنندگی‌اش را بر عهده دارد، اشاره کرد و توضیح داد: «نقطه‌های برجسته» از برنامه‌های شبکه افق است که مدتی است پخش آن شروع شده است و تولید آن همچنان ادامه دارد. «نقطه‌های برجسته» مختص معلولان موفق کشور است. ما در این برنامه علی‌رغم برنامه‌های دیگر که از یک آدم سالم به عنوان مجری استفاده می‌کنند، این کار را نکردیم و اولین مجری نابینای کشور را که خانم مسیح علایی نام دارد انتخاب کردیم که خودش نیز با معلولان به گفت‌وگو می‌پردازد. مجری این برنامه خودش شاعر است، فوق لیسانس علوم قرآنی دارد، در حوزه حقوق کارشناس است و از چهره‌های موفق کشور است. وی در یک فضای عصرانه با افرادی از جنس خودش به گفت‌وگو می‌نشیند. «نقطه‌های برجسته» برنامه‌ای است که با فضای شاد، فان و خودمانی با معلولان موفق کشور گپ و گفت می‌کند و درباره مشکلات، محدودیت‌ها و موفقیت‌های آن‌ها صحبت می‌کند. این برنامه برخلاف موضوعی که دارد اصلا بغض و گریه ندارد و از گریه پرهیز می‌کند.


تهیه‌کننده «نقطه‌های برجسته» در پایان گفت‌وگوی خود اعلام کرد: «نقطه‌های برجسته» یک برنامه آرام مستند ترکیبی است که هفته‌ای یک بار روزهای جمعه ساعت 19 از شبکه افق به روی آنتن می‌رود. تهیه‌کنندگی و طراحی این برنامه بر عهده من است. طبق آنچه که به ما اعلام شده، تولید این برنامه تا پایان سال ادامه دارد و تا به حال هم هشت قسمت از برنامه پخش شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار