۰۲ دی ۱۳۹۶ ۰۱:۵۹
کد خبر: ۱۶۰۹۰۸
Roonamaei Ketab Amoozesh Karbordi Vajeh (23)

رضا مراد صحرایی در مراسم افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی زبان فارسی را مؤلفه سوم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در سطح دنیا دانست و بیان کرد: شعار ما در این مرکز آموزش زبان فارسی مبتنی بر نیاز و نتیجه است و این را در میزان یادگیری زبان‌آموز خارجی خواهید دید.


به گزارش عطنا، رضا مراد صحرایی سه‌شنبه 28 آذرماه در مراسم افتتاح مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی توسط مسئولان وزرات علوم و این دانشگاه، گفت: قدرت نرم جمهوری اسلامی سه مؤلفه دارد که شامل موقعیت جغرافیایی و ژئوپولتیک منحصر به فرد، مذهب شیعه و حرف جدیدی که برای دنیا داریم به یاری زبان فارسی است.


وی مؤلفه سوم قدرت نرم ایران را زبان فارسی دانست و افزود: این حرف من نیست بلکه حرف دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور است.


صحرایی با بیان اینکه تلاش‌ها برای ترویج و گسترش زبان فارسی در سطح دنیا در راستای نقشه جامعه علمی کشور است، اظهار کرد: همانطوری که می‌دانید، علوم انسانی در نقشه جامع علمی کشور نقش تعیین کننده‌ای دارد و به‌نوعی زبان فارسی و ابداع شیوه فارسی‌آموزی می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود.


وی اضافه کرد: بر اساس سند نقشه جامع علمی کشور، نظام علم و فناوری و برنامه‌های وزارت علوم به خصوص در سه دوره گذشته و در نهایت برنامه ششم توسعه، جذب نزدیک به 80 هزار دانشجوی خارجی پیش‌بینی شده است.



تأمین اقتصادی در حوزه آموزش عالی با آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان


عضو هئیت علمی زبان‌شناسی دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: به تعبیر یکی از دوستان اگر چند شیوه برای تأمین اقتصادی در حوزه آموزش عالی وجود داشته باشد یکی از بهترین و مهمترین آنها همین گسترش زبان فارسی بر اساس آموزش و تربیت دانشجویان خارجی و بین‌المللی است.


وی با بیان اینکه ما در تأسیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی ضرب‌المثل خواستن، توانستن را بر اساس اراده عملی کردیم، گفت: مقدمه هر کاری ابتدا خواستن است و ما با توجه به مشکلات مالی ولی با اراده عالی همکاران مرکز را راه‌اندازی کردیم.


صحرایی افزود: رشته آموزش زبان فارسی در سال 71 در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی تأسیس شد و به‌رغم اینکه فارغ‌التحصیلان همین دانشگاه سایر مراکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان را تأسیس کرده بودند ولی باز دانشگاه علامه فاقد این مرکز بود.



افتخار راه‌اندازی این مرکز برای دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه است



وی یادآور شد: خیلی از افراد در دانشگاه علامه طباطبائی گفتند که چنین مرکزی را راه‌اندازی می‌کنند ولی نشد، اما دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه در این زمینه چیزی نگفت ولی این کار را کرد، پس افتخار راه‌اندزای این مرکز نصیب ایشان شده است.


صحرایی با اشاره به اینکه در فرآینده راه‌اندازی این مرکز آقایان احمد‌وند، هنری و علومی یزدی معاونان اسبق، سابق و فعلی معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی همکاری کردند، گفت: البته اصطلاحاً یک دومیدانی امدادی را برای راه‌اندازی این مرکز شروع کردیم که باید در این زمینه از همکاری خانم تیشه‌یار، مدیر دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه تشکر کنم.


وی بیان کرد: از پنج ماه قبل ساختمان مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی مورد بازسازی قرار گرفت و قبل از آن نیز ساختار اداری چابک این مرکز زیر نظر رئیس دانشگاه و توسط هئیت امنا مصوب شد.


رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه این مرکز داری پنج نفر پرسنل است، گفت: معاونت این مرکز بر عهده حجت‌الله الماسی بوده و همچنین دارای دو شورای علمی و سیاستگذاری است.


وی افزود: در شورای علمی این مرکز، بخش‌هایی که فکر می‌کردیم می‌توانند تأثیرگذار باشند، عضو شدند که از جمله آنها گروه‌های آموزشی ادبیات فارسی، زبان‌شناسی و تکنولوژی آموزشی بودند و به این نتیجه نیز رسیدم که گروه‌های جهانگردی و کامپیوتر را نیز اضافه کنیم.



شوراهای علمی و سیاستگذاری دو رکن مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان علامه



صحرایی با بیان اینکه شعار ما در این مرکز آموزش زبان فارسی مبتنی بر نیاز و نتیجه است و این را در میزان یادگیری زبان‌آموز خارجی خواهید دید، اذعان کرد: در کنار شورای علمی، شورای سیاستگذاری را نیز تشکیل دادیم که ریاست آن بر عهده رئیس دانشگاه علامه طباطبائی است که معاونان دانشگاه، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی وزرات علوم عضو آن هستند که با تصمیم‌گیری‌هایشان در این زمینه ریل‌گذاری می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه برنامه‌های زیادی را برای زبان‌آموزان خارجی در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در نظر گرفته‌ایم ولی برنامه‌های مهم را در اولویت قرار داده‌ایم، بیان کرد: اینجا می‌تواند به عنوان یک مرکز تخصصی، زبان‌آموزانی را تربیت کند که بعد از اتمام دوره به دانشگاه‌ها معرفی شوند و چنین مرکزی در شهر تهران وجود ندارد و فقط در قزوین چنین مرکزی فعالیت دارد.


صحرایی یادآور شد: در این مرکز تلاش می‌کنیم که فارسی را نه فقط در حد احوالپرسی بلکه با توجه به اینکه این زبان مقدمه‌ای برای زبان علم از نظر ما هست، زبان فارسی را در حد دانشگاهی به دانشجویان بیاموزیم.


وی با بیان اینکه در کنار آموزش زبان فارسی دوره‌های کوتاه مدت ایران‌شناسی و آشنایی زبان‌آموزان با مفأخر فرهنگی ایران مثل حافط، سعدی، فردوسی و بسیار دیگری از بزرگان را  نیز برگزار می‌کنیم، گفت: همچنین برگزاری دوره‌های تخصصی بر اساس نیاز زبان‌آموز خارجی مثل مترجمی زبان فارسی، آموزش زبان فارسی با اهداف تجاری، سیاسی، مذهبی، توریسم، پزشکی و مطبوعات را نیز در برنامه داریم که سرفصل‌ها و مقدمات آن برنامه‌ریزی شده است.


عضو هئیت علمی گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: همچنین از آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان با اهداف ویژه غافل بودیم که در شورای علمی مرکز به تصویب رسیده است و برای آن نیز برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم.



راه‌اندازی آموزش مجازی زبان فارسی برای غیرفارسی زبانان



وی با بیان اینکه آموزش زبان فارسی به صورت مجازی را از همان ابتدای فعالیت مرکز در دستور کار خود قرار دادیم، بیان کرد: طرح آموزش مجازی مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی در شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه به تصویب رسیده است تا بستر آن را برای ما فراهم کنند.


صحرایی افزود: آموزش زبان فارسی به صورت مجازی با دو هدف آغاز کردیم که ابتدا در تلاش برای جذب ایرانیان خارج از کشور هستیم که به شدت نیازمند آموزش در این زمینه هستند. ضمن‌آنکه به نظرم هیچ‌کس به اندازه من نسبت به وضعیت آموزش زبان فارسی ایرانیان خارج از کشور اطلاعات ندارد و می‌دانم که چقدر به این مهم نیاز دارند و ما در عوض هیچ چیزی برای آنها نداریم.


وی اضافه کرد: هدف دوم ما از آموزش زبان فارسی به صورت مجازی این است که زبان‌آموزانی که برای یادگیری زبان فارسی به مرکز مراجعه می‌کنند را برای ورود به دانشگاه‌های مختلف ایران آماده کنیم و نه اینکه فقط فارسی را به صورت مقدماتی یاد گرفته و بعد در دوره حضوری آموزش ببینند و سپس بدون هیچ برنامه‌ای از کشور خارج شوند.


عضو هئیت علمی گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری، سرعت در یادگیری و در دسترس بودن را از جمله ویژگی‌های آموزش زبان فارسی به صورت مجازی برشمرد و گفت: بخشی را نیز با عنوان آموزش فارسی برای زبان‌آموزان خبری طراحی کرده‌ایم که می‌تواند در اختیار عموم در سطح جهانی قرار بگیرد.


وی افزود: در زمینه سیم‌کارت دانشجویان خارجی یادآوری می‌کنم که در دوره دانش‌افزایی زبان فارسی برای دانشجویان خارجی که امسال با حضور 126 نفر از 51 کشور دنیا در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری بنیاد سعدی برگزار شد، چون زبان‌آموز قبلاً مدارک خود را برای ما فرستاده بود در بدو ورود به ایران برای آنها سیم‌کارت با شماره مشخص تهیه کردیم.


صحرایی با بیان اینکه در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه‌ طباطبائی آخرین روشهای آموزشی و عملی برای آموزش زبان فارسی به فارسی‌آموز خارجی به کار گرفته می‌شود، افزود: از زحمات معاونت‌های آموزش و پژوهشی برای همکاری‌های علمی، از معاونت‌های توسعه و مدیریت منابع و دانشجویی برای تأمین اعتبارات، زیرساخت‌ها و خوابگاه و دفتر همکاری‌های بین‌الملل برای همکاری مستمر در این زمینه تشکر می‌کنم.


رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی در پایان از حسن اعتماد رئیس این دانشگاه، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی و مدیران گروه‌های برای راه‌اندازی این مرکز قدردانی کرد.


مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی با هدف توسعه و گسترش زبان فارسی در سراسر دنیا و تربیت دانشجویان و مدرسانی در این زمینه راه‌اندازی شده است و مسئولیت آن نیز با رضا مراد صحرایی عضو هئیت علمی گروه زبان‌شناسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه و معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی است. این مرکز دارای 6 کلاس درس، سالن اجتماعات و امکانات چند‌رسانه‌ای برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار