۱۷ آذر ۱۳۹۶ ۱۲:۳۶
کد خبر: ۱۵۶۷۶۷
sher moaser hamidian (13)

اولین نشست از سلسله نشست‌های شعر معاصر با حضور سعید حمیدیان و با بررسی شعری از احمد شاملو در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزاش عطنا، در نشست اول که روز سه‌شنبه 14 آذر ماه برگزار شد، «شعر مرگ ناصری» احمد شاملو با حضور دکتر سعید حمیدیان، عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی مورد بررسی قرار گرفت.


حمیدیان درباره جریان شعر معاصر چنین گفت: عدهای از همکاران محترم ما و اعضای هیئت علمی اکثراً مخالف ادبیات نو و شعر نو هستند. اگر هم فرض را بر این بگذاریم که علاقه در بعضی‌ها پیدا شود، آنها هم متاسفانه نان را به نرخ روز می‌خورند و حتی پروا دارند نام احمد شاملو را ببرند.


وی افزود: البته الان وضع به مراتب بهتر از سال‌های اول انقلاب است و امید ما هم این است که روند بهتری داشته باشد.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه درباره اشاره شاعران به مسیحیت توضیح داد و گفت: در قدیم اگر شاعر بزرگ و خلاقی مثل خاقانی می‌آمد از مسیحیات در شعرش استفاده می‌کرد بیشتر به دلیل زیباسازی و بیان تصویرسازی بوده و گاهی هم طنزهایی می‌آورد و بعضی اوقات به آدم‌های خائنی اشاره دارد که مثل یهودا بودند که به مسیح خیانت کرد اما شاملو هیچگاه به اصل ماجرای مسیح کاری ندارد.


وی با بیان اینکه آیدا، همسر شاملو مسیحی است، اضافه کرد: به همین خاطر شاملو اطلاعات بسیاری از مسیحیت دارد و همینطور مطالعاتش در این زمینه بسیار زیاد است.


این حافظ‌پژوه برجسته ایرانی اظهار کرد: استفاده متفاوت او که کاملا با استفاده قدما متفاوت است در حقیقت برای بیان اندیشه‌های جدید به خصوص اندیشه‌های اجتماعی و گاه سیاسی بوده است و مسیحی که او را به صلیب کشیدند کاملا با عقاید ما متفاوت است و از نظر قرآن هم قبول نشده است.


وی در ادامه درباره شعر نو هم گفت: شعر نو تعاریف مختلفی دارد، گروهی بر بعضی جنبه‌ها تاکید می‌کنند و عده‌ای بر جنبه‌های دیگر. اما حتما باید خاطرتان باشد که شعر نو باید از جمیع جهات نو باشد نه فقط از نظر قالب یا چیدمان سطرهای شعر، هیچ کدام از اینها به تنهایی نمی‌تواند شعر نو را بیان کند، عده‌ای حتی اشتباه کردند و امثال فریدون توللی که شاعر و ادیب بزرگی است و عده‌ای دیگر از شاعران هم‌عصر ما آمدند و فکرکردند شعر نو یعنی کلمات زیبا و خوش‌آهنگ را جمع کنیم و از این مجموعه در شعر استفاده کنیم.


فایل صوتی کامل را اینجا دریافت کنید.


[audio m4a="/wp-content/uploads/2017/12/hamidian.m4a"][/audio]

عکس: مسعود پناهی- عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار