۰۷ آذر ۱۳۹۶ ۱۷:۵۹
کد خبر: ۱۵۳۴۳۶
tafakor no karafarini mirvahedi (16)

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در نشست «نگاهی نو به تفکر سنتی» با تاکید بر اینکه باید جلوی همه گزاره‌ها یک «چرا» گذاشت، گفت: آدم‌های بسیار کمی در زندگی ریسک‌پذیر هستند، ما فقط دنبال کلیشه‌ها هستیم. مثلا اگر از دانشجویان بپرسی که چرا به دانشگاه می‌آیید؟ هدفشان را گرفتن مدرک، بودن اجبار پدر ، بیکاری و... می‌دانند.


به گزارش عطنا، نشست نگاهی نو به تفکر سنتی، سه شنبه 30 آبان، با حضور سعید میرواحدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


میرواحدی با اشاره به ضرورت خلاقیت و تفکر نو گفت: وقتی راجع به تفکر نو صحبت می‌کنیم به این معنی است که باید چیزهایی را به خود اضافه و چیزهایی را از خود دور کنیم.


وی افزود: مفروضات ذهنی ما را به سمت الگوهای تکراری می‌برد چرا که ما فقط در چارچوب‌های ذهنی خود زندگی می‌کنیم.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: شما زمانی که وارد اداره‌ای برای انجام کاری می‌شوید، از شما درخواست 6 قطعه عکس می‌کنند هیچکس به شما نمی‌گوید 5 قطعه عکس لازم است، چرا کسی نیست این الگوها را زیر سوال ببرد؟


وی ادامه داد: چرا الگوهای ذهنی ما روی اعداد رند 5، 10،15 است؟ یا چرا بر اساس اعداد 3، 6 ،9 نیست؟ یک نفر این الگو را گذاشته و در نتیجه بقیه هم از آن تبعیت کرده‌اند.


میرواحدی اضافه کرد:  یک نگهبان برخلاف همه در وسط حیاط کاخ باکینگهام می‌ایستد. زمانی که فرمانده گارد عوض می‌شود علت اینکه چرا او باید در وسط باغ بایستد را جویا می شود. بعد از پرس‌وجوهای فراوان علت این امر را از یک پیرمرد قدیمی می‌فهمد که بیست سال قبل زمانی که صندلی‌های حیاط کاخ را رنگ می‌زدند، یک نگهبان را برای اینکه کودکان درحال بازی لباس‌هایشان رنگی نشود در آنجا گماشته بودند و این سنت همچنان ادامه پیدا کرده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: چرا هیچکس نپرسیده است که چرا باید این اتفاق بیفتد؟ باید برای هر مسئله‌ای یک چرا گذاشت تا بتوانیم بعضی چارچوب‌ها را زیر سوال ببریم.


وی اظهار کرد: شما تصورتان از انسان‌های دوهزار سال قبل چیست؟ تصور شما نسبت به زندگی و طرز غذا خوردن و لباس پوشیدنشان ناشی از آن چیزی است که در فیلم‌ها دیدید اما آیا فیلم‌ها آن چیزی را که در گذشته بوده است به درستی به تصویر کشیده اند؟


میرواحدی ادامه داد: تصور شما از آدم فضایی‌ها چیست؟ امروز هرکس که بخواهد یک مستند از آدم فضایی‌ها بسازد آنها را به شکل آدم های کله گنده با چشمانی درشت نمایش می دهد. اصلا یکی از دلایل رد اینکه آدم فضایی‌ها به زمین نیامده‌اند همین تصاویر ساخته شده توسط فیلم‌های هالیوودی است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: ما یک الگوی ذهنی برای خود ساخته‌ایم و آدم فضایی را یک موجودی که دست و پا و چشم دارد تصور می کنیم اصلا شاید آدم فضایی چشم نداشته باشد و حسی عمل کند؛ بنابراین اگر کسی می‌خواهد کارآفرین شود باید چارچوب‌ها را زیر سوال ببرد.


وی افزود: من تیپ‌های شخصیتی متفاوتی را به دانشجویانم معرفی می‌کنم، مثلا تیپ‌های قرمز پتانسیل کارآفرین شدن را دارند، یکی از ویژگی‌های این تیپ این است که اگر در یک مکانی قرار بگیرند سعی می‌کنند آنجا را به هم بریزند.


این استاد دانشگاه ادامه داد: اولین چیزی که این فرد در بدو ورود به یک شرکت به مغزش خطور می‌کند این است که چرا باید بدین‌گونه در اینجا عمل شود؟


وی همچنین گفت: اگر می‌خواهیم کارآفرین باشیم باید تفکر کارآفرینی یعنی خلاقیت و نوآوری داشته باشیم. مثلا شما در 4 سال دانشگاه باید استفاده خوبی از این فضا داشته باشید نه اینکه صرفا برای گرفتن مدرک به دانشگاه بیایید.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: آدم‌های بسیار کمی در زندگی ریسک‌پذیر هستند، ما فقط دنبال کلیشه‌ها هستیم. مثلا اگر از دانشجویان بپرسی که چرا به دانشگاه می‌آیید؟ هدفشان را گرفتن مدرک، بودن اجبار پدر ، بیکاری و... می‌دانند.


وی افزود: کارآفرین های موفق اصلا مدرک دانشگاهی ندارند نه اینکه بخواهم بگویم گرفتن مدرک اشتباه است بلکه منظورم این است که باید الگوهای ذهنی درستی را پی بگیرید.


میرواحدی بیان کرد: اگر الگوهای ذهنی بقیه را پیش بگیرید قطعا هیچ اتفاقی در زندگی تان نمی‌افتد پس بهتر است الگوهای صحیحی را پیش بگیرید.


این استاد دانشگاه ادامه داد: ما وقتی می‌گوییم زبان یاد بگیرید همه به سمت یادگیری زبان انگلیسی می‌روند. چرا کسی زبان چینی یاد نمی‌گیرد؟ درحالی که تا ده سال آینده محصولات چینی گسترده تر می‌شود و دنیا را به خود تسخیر می‌کند همچنین ما متخصص زبان چینی در کشور کم داریم.


وی افزود: اگر کسی امروز زبان چینی را یاد بگیرد من تضمین می‌دهم که می تواند به راحتی کار پیدا کند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: تلاش کنیم از چارچوب‌های ذهنی خود بیرون بیاییم چراکه ما گاهی بر اساس مفروضات ذهنی خود عمل می‌کنیم.


میرواحدی گفت: اولین گام برای داشتن زندگی کارآفرینانه شکستن چارچوب‌های ذهنی است نه اینکه هنجارشکن باشید بلکه یک چرا در کنار همه مسائل بگذارید.


وی بیان کرد: یک تکینیکی به نام 5 چرا وجود دارد.که در آن می گوید اگر قصد پیدا کردن علت یک مسئله هستید 5 چرا از خود بپرسید.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: مثلا چرا هوا آلوده است؟ چرا ماشین زیاد است؟چرا سیاست‌گذاری دولت اشتباه بوده است؟چرا افراد کارآمد سرکار نبوده اند؟ این‌ها تکنیک‌هایی است که می‌توان به وسیله آن ها مسائل را تحلیل کنید.


وی افزود: من در شرکتی کار می‌کردم که مدیر شرکت یک سال از من یک‌سال کوچکتر بود از او پرسیدم که چرا در اینجا کار می کنی؟ گفت من نمی‌دانم چرا به این شرکت آمدم. همه این‌ها به خاطر این است که ما استعدادشناسی نمی‌کنیم.


میرواحدی تاکید کرد: افراد باید خود را بشناسند، چرا که هیچ‌کس به ما در زندگی کمک نمی‌کند که چگونه پولدار شویم یا چگونه کارآفرین شویم؟ بلکه این خود ما هستیم که مسیر را باید تعیین کنیم.


وی در پایان گفت: مطمئن باشید چه معتاد کارتون خواب چه پولدار شوید برای بقیه تفاوتی ندارد فقط به شما فحش می‌دهند! پس تلاش کنید خود را بشناسید و درگیر مسائل شوید پس صبح که از خواب بلند می‌شوید به مشکلاتتان فکر کنید.


عکس: شکیبا شیرازی تهرانی-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار