۰۴ آذر ۱۳۹۶ ۱۸:۴۸
کد خبر: ۱۵۳۰۶۶
eftetah pejooheshkade tahavol salimi haddad adel (33)

اعضای شورای پژوهشکده علوم انسانی در جلسه افتتاح این پژوهشکده به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود در حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی کشور پرداختند.


به گزارش عطنا، «پژوهشکده تحول علوم انسانی» کشور که به همت دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی شده بود، دوشنبه، ۲۹ آبان ماه توسط دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی افتتاح شد.


برای تحول علوم انسانی ظرفیت بین‌المللی وجود دارد



دکتر حمیدرضا علومی‌یزدی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به مشکلات مالی موجود انتشار کتب درسی دانشگاهی را برای حل این مشکلات سودمند دانست و گفت: اگر شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت انتشار کتب دانشگاهی را به ما بسپارد ما می‌توانیم با توان بیشتری در راه پیشبرد اهداف پژوهشکده قدم برداریم.


وی گفت: در پژوهشکده تحول علوم انسانی نظرهای قابل اجماع، فراگیر و حداکثری را اعمال کنیم، تولید محتوای مناسب بخشی از نیازهای کشور ما را تامین می‌کند؛ ظرفیت بین‌المللی تحول علوم انسانی از دیدگاه اسلامی و ارتباط با دانشگاه‌های دیگر دنیا وجود دارد.


تحول علوم انسانی دغدغه اساتید و دانشجویان بسیاری است



حجت‌الاسلام صادق اکبری‌اقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی تحول علوم انسانی را علاوه بر نیاز ملی دغدغه شخصی خود عنوان کرد و گفت: ما سلسله نشست‌های مختلفی در این زمینه در دانشکده‌ها برگزار کرده‌ایم، مشخص شد که این موضوع دغدغه دانشجویان و اساتید زیادی نیز است که دانشگاه علامه طباطبائی ظرفیت پیشبرد اهداف شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد.


وی برای کمک به پژوهشگاه علوم انسانی و حمایت از آن اعلام آمادگی کرد و گفت: مسئولان حاضر در این جلسه بسیار برای این پژوهشکده زحمت کشیده‌اند و امیدواریم با حمایت‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد تحقق اهداف پژوهشکده علوم انسانی کشور باشیم.


وضعیت کتاب‌های درسی اصلاح شده بلاتکلیف است



ایراندخت فیاض، مدیرگروه آموزش و پرورش دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: وضع کتاب‌های درسی که در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصویب شده و به دانشگاه ابلاغ شده بلاتکلیف است، یعنی دانشگاه برنامه را گرفته ولی محتوا برای ارائه ندارد، بنابراین اگر شورای عتف به کمک این پژوهشکده بیاید و بخشی از بودجه‌هایش را به این مسئله اختصاص دهد وضع بهتری خواهیم داشت.


مدیر گروه علوم رفتاری و روان‌شناسی پژوهشکده علوم انسانی از دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی درخواست کرد تا با وزیر علوم و رئیس سازمان سمت جلسه‌ای داشته باشند تا به بررسی مسائل موجود بپردازند.


این دانش‌آموخته دکترای تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تدوین کتب درسی به‌روزرسانی شده را مهمترین وظیفه پژوهشکده علوم انسانی دانست و گفت: در تدوین این کتب باید از ظرفیت تمام اساتید و دانشگاه‌های کشور استفاده شود، بنابراین باید به این پژوهشکده، نگاه فرادانشگاهی داشت و آن را حمایت کرد، چرا که نظام جمهوری اسلامی خود را مکلف به تولید محتوای مناسب در حوزه علوم انسانی می‌داند.


امکان استفاده از تجربه کشورهایی که علوم انسانی خود را بومی کرده‌اند وجود دارد



ماندانا تیشه‌یار، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی بومی‌سازی متون علوم انسانی را امری با سابقه در سایر کشورهای جهان دانست و گفت: کشورهایی مثل هند، روسیه و چین علوم انسانی خود را بومی کرده‌اند بنابراین ما می‌توانیم در بخش همکاری‌های بین‌المللی پژوهشکده از تجربه این کشورها استفاده کنیم و من در این زمینه آماده همکاری هستم.


باید به علوم انسانی کشور روح بدمیم



دکتر حسین کلباسی‌اشتری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه مدیر گروه «فلسفه، فقه و معارف اسلامی» پژوهشکده تحول علوم انسانی گفت: یکی از ساحت‌های علوم انسانی نسبت زبان و تفکر است، متاخرین معتقدند زبان مقدم بر تفکر است؛ یکی از ویژگی‌های برجسته سنت اسلامی و ایرانی ما، تولید ادبیات حوادث و وقایعی مثل واقعه عاشورا و انقلاب اسلامی است.


وی گفت: حدود 15 سال است که در کشور ما بحث تحول و تزریق روح به علوم انسانی مطرح شده است اما با توجه به اینکه من در معرض این مباحث و با مجموعه‌هایی که این کار را انجام می‌دهند در ارتباط هستم، معتقدم تولید ادبیات به شکل حیرت‌انگیزی صورت گرفته است.


عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی افزود: یک بخش نهادها و موسساتی هستند که دغدغه علوم انسانی دارند و کارهایشان همپوشانی دارد، بنابراین استعداد مواجهه با موضوع تحول علوم انسانی در کشور بسیار بالاست و میزان تولید متن، مطالعه و گفت‌وگو در زمینه تحول علوم انسانی در مقایسه با سایر کشورهای جهان چشم‌گیر است.


کلباسی ‌اشتری به یکی از نقاط ضعف این موضوع اشاره کرد و گفت: اما تولید ادبیات یک مقدار از اندازه واقعی و مطلوبش در کشور بیشتر شده و تبدیل به حرف‌هایی شده که از لحاظ معنا محل تردید است، بنابراین باید سنجش صورت بگیرد و متون به صورت نظام‌مند گردآوری شود تا ما جایگاه واقعی خودمان را پیدا کنیم.


مدیر گروه «فلسفه، فقه و معارف اسلامی» پژوهشکده تحول علوم انسانی مقاله ششم کتاب «اصول فلسفه رئالیسم» علامه طباطبائی که در مورد ادراک اعتباریات است را یکی از متون بسیار کارآمد علوم انسانی دانست و گفت: این اندیشه و مقاله برای تحول علوم انسانی کشور بسیار جای کار دارد.


دانشگاه علامه ظرفیت قابل توجهی برای تحول علوم انسانی کشور دارد



وی گفت: با توجه به اینکه 27 سال است در دانشگاه علامه طباطبائی هستم، این دانشگاه بی‌مبالغه، ظرفیت و استعداد نخست برای پاسخگویی به نیاز تحول علوم انسانی کشور را دارد؛ خیلی زودتر از اینها باید این اتفاق می‌افتد و حالا باید آن را جدی و محکم گرفت.


عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی بحث تحول علوم انسانی کشور را فراتر از اصلاح سرفصل دروس آموزشی دانست و گفت: باید به این بی‌اندیشیم که مشکلات ما در عرصه عمل و آموزش دروس، بعد از اصلاح سرفصل‌ها چیست و موانع را پیش‌بینی کنیم و از سر راه برداریم.


کلباسی ‌اشتری اظهار کرد: روح دانش حاکم بر قلمرو علوم انسانی کشور باید تغییر کند، اگر این روح پرورانده و اصلاح نشود، تلاش‌های ما صرفا بر روی جسم و جسدی است که هر روز باید یک جایش را درمان کنیم؛ این روح باید بر اساس پژوهش اصیل و راستین از متن معارف دینی و اندیشه‌ علامه طباطبائی استخراج شود.


مدیر گروه «فلسفه، فقه و معارف اسلامی» پژوهشکده تحول علوم انسانی افزود: اگر الان یک پروژه‌ای تعریف شود و واقعا، کننده‌کار، اهل کار، افراد دغدغه‌مند پای کار بیایند، از طرفی حمایت شود و بگویند از بیست جلد المیزان علامه طباطبائی طرح‌های عالی و شاکله موضوع را استخراج کنید، من مطمئنم به جایی می‌رسیم که واقعا از پارادایم‌های روز علوم انسانی پیشی می‌گیریم.


دکتر حسین کلباسی‌اشتری، عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبائی در پایان این جلسه گفت: ما در کلاس‌های درس راجع به این صحبت می‌کنیم که حرکت جوهری حکمت متعالیه، بحث فلسفی و خداشناسی محض نیست، بلکه قابل تعمیم به روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و کیهان‌شناسی است. بحث حرکت جوهری بنیان فرهنگ است، اگر ما این موضوع را درک کنیم و در روح اجتماعی و فرهنگی به صیرورت و تصرم برسیم دیگر نیازی نیست از جاهای دیگر خوراک علمی بگیریم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار