۱۰ آذر ۱۳۹۶ ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۵۳۰۶۰
eftetah pejooheshkade tahavol salimi haddad adel (12)

سیدمجتبی محمودزاده گفت: بحث تحول علوم انسانی فقط در جامعه ما مطرح نشده و کشورهای دیگری نیز در مورد بومی‌سازی علوم انسانی مطابق ویژگی‌های فرهنگی و جغرافیایی سرزمین خود اقدام کرده‌اند.


رئیس شورای «پژوهشکده تحول علوم انسانی» در گفت‌و‌گو با عطنا گفت: در کشور ما تحول علوم انسانی با سه رویکرد اتفاق می‌افتد که یکی از آنها اسلامی کردن دانشگاه‌ها است و به این مفهوم نیست که ما می‌خواهیم علم جدید و خاصی را تولید کنیم بلکه به این معنی است که هرچه که از قبل وارد کشورمان شده را بررسی کنیم، چرا که این علوم لزوما صحیح و منطبق با آموزه‌های فرهنگی و دینی ما نیستند، بنابراین ما باید با یک نگاه انتقادی تئوری‌ها را بررسی کنیم کما اینکه هر جامعه دیگری هم وقتی نظریه‌هایی واردش می‌شوند با دید انتقادی به آن نگاه می‌کند؛ بخشی را می‌پذیرد، بخشی را نقد و بخشی از آن را رد می‌کند.


وی اصلاح مبانی علوم انسانی کشور  را یکی از ضرورت‌های جامعه ایران دانست و گفت: بحث تحول علوم انسانی فقط در جامعه ما مطرح نشده و کشورهای دیگری نیز در مورد بومی‌سازی علوم انسانی مطابق ویژگی‌های فرهنگی و جغرافیایی سرزمین خود اقدام کرده‌اند.


محمودزاده تصریح کرد: ما سه هدف داریم که با هم آمیخته هستند و نمی‌توانیم بگوییم از هم جدا هستند، مثلا در حوزه اسلامی کردن، اقتصاد را در نظر بگیرید، بسیاری از مواردی که در اقتصاد جامعه ما وجود دارد منطبق با شرع اسلام و استانداردهای بین‌المللی نیست، علتش این است که ما تئوری‌ها را بدون بررسی و مطالعه اجرا کرده‌ایم، بنابراین باید این تئوری‌ها را متناسب با کشور خودمان بهسازی، قابل اجرا و کاربردی کنیم؛ این کار چون با فرهنگ دیگری سازگار بوده و در فرهنگ ما به شکل دیگری استفاده شده حتی به نتایجی که خود آنها رسیده‌اند ما نرسیده‌ایم.


رئیس شورای پژوهشکده تحول علوم انسانی اظهار کرد: ما هرکاری که انجام می‌دهیم می‌گوییم اینجا ایران است ولی تئوری‌هایی که استفاده می‌کنیم تئوری‌های بومی ایران نیست، تولید محتوایی که بتواند دردهای جامعه ایرانی را بشناسد و حل بکند در اولویت ما است. بحث روزآمدی و کارآمدی از این جهت است که سرفصل‌های خیلی از رشته‌هایی که دانشجویان ما در آن تحصیل می‌کنند برای 15 سال قبل است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار