۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ۲۳:۱۲
کد خبر: ۱۴۸۸۶

کتابخوانی مولفه‌ای است که بار فرهنگی هر جامعه‌ای را تعیین می‌کند. در جوامعی که فرهنگ ارزشی فراتر از مولفه‌های دیگر یافته است، تبلیغ به کتابخوانی سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی است. در کشوری همانند ژاپن که اکنون ادبیاتش با نویسندگان شاخصش نه تنها کشور ما، بلکه سراسر جهان را به تسخیر درآورده است، تبلیغ به کتابخوانی از همان کودکی آغاز می‌شود.



به گزارش عطنا به نقل از لیزنا، کتابخانه‌های مدارس ابتدایی شهر یوکوهامای ژاپن نیازمند کتابدارانی است که تلاش کنند کودکان را بیش از پیش به کتاب علاقه‌مند سازند. تیم خلاق گرافیکی دنتسو (Dentsu) توکیو چالشی را آغاز کرده‌اند تا در جلب نیروهای تازه‌نفس کتابدار به مدارس یوکوهاما یاری رسانند. در این پروژه کتابدارانی نیاز است که ارزش کتاب را درک کنند. تیم دنتسو خواهان آن بوده نقش کتابدار را بازتعریف کند تا این شغل به گونه‌ای دیده شود که امکانات تازه‌ای برای کودکان فراهم کند و به رشد ذهنی آنان کمک کند.



طراح هنری این مجموعه خانم میهارو ماتسوناگا (Miharu Matsunaga) است. وی دانش‌آموخته دانشکده طراحی گرافیک دانشگاه هنر تاماست. خانم ماتسونگا تاکنون موفق به دریافت جوایز متعدد هنری از جمله One Show سال ۲۰۱۵ در نیویورک و جایزه سالانه توکیو TDC در سال ۲۰۱۴ شده است.



در ادامه این گزارش می‌توانید با مجموعه «کتاب‌ها کودکان را می‌سازند» آشنا شوید.




 


ما ساخته کتاب‌های دوران کوددکیمان هستیم



در این طرح گرافیکی، طراح با کتاب کودکی خلق کرده و او را در فضایی مخصوص به کودکان قرار داده است. میز و صندلی‌ها در ابعادی مناسب برای کودکان است. المان‌های کودکانه در قالب لباس‌های ورزشی مینیاتوری یا وسایل پشت پنجره نمودار می‌شود. البته مهمترین بخش این تصویر قفسه کتابی است که در سمت راست خودنمایی می‌کند. در مجموعه طبق عنوان طرح گرافیکی این کتاب‌ها هستند که انسانی را خلق کرده‌اند.





کتاب جدید، دوستان جدید



یک کتابخانه و دو انسان کتابی در برابر هم؛ یک عنوان و یک تصویر دراماتیک که روایتگر یک داستان سرراست است. دو نفر در کتابخانه یکدیگر را ملاقات می‌کنند و دوستی میانشان آغاز می‌شود؛ یک دوستی با وساطت کتاب و آن هم کتاب‌های کودکانه‌ای که ما را در خود غرق می‌کردند.




کتاب‌ها فراتر از دانش‌اند



یک کلاس درس که بر تخته سیاهش نوشتاری است - البته نگارنده آشنایی با رسم الخط ژاپنی ندارد، در غیر این صورت متن روی تخته سیاه نیزت ترجمه می‌شد . انسان کتابی این تصویر به تخته خیره شده است تا دانشی را از نوشتار روی تخته به خود انتقال دهد؛ دانشی که در کتاب یافتنی است. لیکن کتاب تنها وسیله‌ای برای انتقال دانش نیست، کتاب دنیایی است که فراتر از دانش را به ما هدیه می‌دهند.




کتابی بخوان، دنیا را متفاوت ببین



این انسان کتابی دیگر در کلاس درس نیست. او از جهان کلاس به دنیای بیرون آمده، خود را اکنون در حیاط مدرسه‌اش یافته است و به دنبال جهانی دیگر است. کتاب او را به جهان دیگر رهنمون کرده‌اند و این اتفاق که می‌تواند نقطه‌ عطفی در زندگی هر یک از ما باشد، بواسطه خواندن کتاب حاصل می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار