۰۳ آبان ۱۳۹۶ ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۴۶۹۷۰
گزارش پروژه کتابخانه دیجیتالی ایران‌شناسی در فدراسیون روسیه

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی گفت:  قرار است در کتابخانه دیجیتالی ایران در روسیه تمامی منابع  درباره ایران به اشتراک گذاشته شود و هرچه منبع درباره ایران و اسلام است توزیع شود.


به گزارش عطنا، در این نشست، که دوشنبه، ۱ آبان‌ماه با حضور دکتر رضا ملکی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی صورت گرفت، دکتر طاهری، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی به ارائه گزارش خود پرداخت.


این نشست پس از بازگشت جمعی از اعضای هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی و دیدار با اعضای بنیاد بین المللی ایران‌شناسی مسکو برگزار شد.


در این نشست دکتر طاهری در خصوص ایجاد کتابخانه دیجیتالی در روسیه گفت: قرار است در این کتابخانه تمامی منابع  درباره ایران به اشتراک گذاشته شود و هرچه منبع درباره ایران و اسلام است توزیع شود.


او در خصوص هدف اصلی پروژه کتابخانه دیجیتالی هم توضیح داد و افزود: گسترش دسترس‌پذیری و مدیریت یکپارچه محتوای موجود در حوزه‌های ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی و میراث مکتوب برای پژوهشگران روس از اصلی‌ترین اهداف این پروژه هستند.


وی در رابطه با اهمیت و ضرورت این پروژه اظهار کرد: از قابلیت‌های منحصر به فرد کتابخانه دیجیتالی، بهترین محیط اطلاعاتی در فضای مجازی است علاوه بر آن کوشش‌های مختلف برای انتشار، علوم، میراث و فرهنگ ایرانی-اسلامی را پوشش می‌دهد.


رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه گفت: استفاده از قابلیت منحصر به فرد کتابخانه دیجیتالی، صرفه‌جویی‌های قابل ملاحظه اقتصادی، زمانی و نیروی انسانی با اثر‌بخشی بیشتر را در پی خواهد داشت.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی درباره اقدامات صورت گرفته در راستای کتابخانه دیجیتالی تشریح کرد: بیش از صد ساعت کارگاه آموزشی در خصوص مدیریت اطلاعات و دانش در کتابخانه‌های دیجیتالی با همکاری برخی از دانشگاه های کشور برگزار شده و جلسات متعددی با مراکز اطلاعاتی و مراکز مختلف روس زبان برگزار شده است. همچنین نشست‌های مکرری با تولیدکنندگان نرم افزار و خدمات اطلاعاتی پیوسته روسیه برای طراحی پلتفرم مناسب صورت گرفته است.


 طاهری، با مغرفی فناوری‌های مورد نیاز برای تحقق کتابخانه های دیجیتال گفت: تجهیزات و ارتباطات شبکه‌ای، سخت‌افزارهای مورد نیاز برای اجرای نرم‌افزار، ارائه خدمات و نرم‌افزارهای کتابخانه دیجیتالی و پروتکل برای تبادل داده‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی سازمان عضو، همگی برای تحقق کتابخانه دیجیتالی مفید و لازم اند.


وی در انتها هزینه‌ها و چالش های پیش روی این پروژه را تحلیل کرد و گفت: بودجه مورد نیاز برای پلتفرم اصلی و اولیه و نیز دیجیتالی‌سازی و تهیه اشیای دیجیتال، سازماندهی و پردازش در فاز نخست اجرای پروژه که بر اساس بررسی کارشناسانه و دقیق و رایزنی‌های گوناگون در نشست‌های مختلف 70 هزار یورو و 50 هزار یورو برای تهیه پلتفرم و 20 هزار یورو برای مدیریت اشیای دیجیتالی کتابخانه برآورد شده است.


وی در پایان اضافه کرد: با عنایت به فراهم شدن تمامی ملزومات، کسری بودجه تنها چالش و مانع اصلی این پروژه است که ان‌شاءالله مرتفع می‌شود.


گفتنی است همکاری‌های دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه‌های روسیه در زمینه کتابخانه‌ای و به ویژه نسخه‌شناسی و … مدتی است آغاز شده است و این کار به همت گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی این دانشگاه در حال پیگیری بین دو کشور است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار