بعد از انتشار گزارش نارضایتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی که صبح امروز بر روی خروجی عطنا قرار گرفت، دکتر سید مهدی طاهری مدیر کتابخانه مرکزی دانشگاه در واکنش به انتشار این گزارش و پس از کسب اطلاع از این مشکل دانشجویان طی گفتگویی با خبرنگار حوزه علمی ـ آموزشی باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) ضمن عذرخواهی از اینکه در این مدت مشکلاتی برای دانشجویان رخ داه است به بیان نکاتی در رابطه با پیگیری ها و تلاش برای افزایش کیفیت خدمات رسانی به دانشجویان و حل مشکل مربوطه پرداخت.
در همین زمینه مدیر کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه گفت:هدف کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه های دانشگاه ارائه خدمات مطلوب به دانشجویان است که از سال گذشته برای نخستین بار طراحی و ایجاد کتابخانه دیجیتالی دانشگاه علامه طباطبائی در بین دانشگاه های کشور و وزارت علوم انجام پذیرفت.
طاهری در ادامه به خبرنگار عطنا گفت: دو مورد از برنامه های اصلی کتابخانه مرکزی دانشگاه در دستور کار قرار گرفت که مورد اول یکپارچکی سیستم های کتابخانه های دانشگاه بود، که قبل از آن در هر کدام از کتابخانه های دانشگاه یک سیستم متفاوت در زمینه موجودی و منابع و جست و جو کتاب ها وجود داشت و عدم یکپارچگی کتابخانه ها مشکلات متعددی برای دانشجویان از نظر بعد فیزیکی ایجاد می کرد که این مشکل با سیستم نرم افزاری واحد بین همه کتابخانه های دانشگاه که بر روی سرور واحد نصب شده اند مرتفع گردید، بنابراین دانشجویان همزمان می توانند در هر یک از کتابخانه های دانشگاه به شیوه های متنوعی به جست و جوی کتاب ها در سایر کتابخانه ها بپردازند، و از موجودی سایر کتابخانه ها هم مطلع شوند.
وی افزود: هدف دوم کتابخانه مرکزی ، ایجاد کتابخانه دیجیتالی در دانشگاه بود که ضمن دسترسی فیزیکی به کتابخانه ، دسترسی دیجیتالی هم ایجاد نمائیم. سیستم های دیجیتالی شامل یک گروه کتاب های الکترونیکی و مقالات اکترونیکی است و یک گروه هم از منابع دیجیتالی تولیدی دانشگاه علامه است که شامل پایان نامه ها ، طرح های تحقیقاتی دانشگاه می باشد که با استفاده از همان نرم افزار تهیه شده جست و جو در هر دو منابع دیجیتالی و آثار فیزیکی، کتابخانه دانشگاه پشتیبانی می شود و دسترسی به آنها هم فقط مختص اساتید،دانشجویان و کارکنان است.
مدیر کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه عنوان کرد : در سال گذشته مشکلاتی زیرساختی از قبیل در دسترس نبودن سایت وجود داشت که با تغییر و جابه جایی سرور ها این مشکل به صورت کامل برطرف شد اما مشکل ما فقط در زمینه پایان نامه ها است. ما در زمینه منابع الکترونیکی تولید شده در خارج از دانشگاه علامه امکان دانلود آنها را فراهم کردیم اما در خصوص پایان نامه های دانشگاه علامه به دلیل رعایت حق کپی رایت و امنیت فایل ها و هم چنین حقوق مربوط به مولفین و دانشگاه، ما در کتابخانه مرکزی فقط امکان نمایش پایان نامه ها را برای دانشجویان امکان پذیر کردیم بنابراین جهت امنیت فایل های الکترونیکی دانشگاه ، نمایش صفحه به صفحه پایان نامه ها را در نظر گرفتیم و امکان مشاهده کامل صفحات به صورت از بالا تا پایین امکان پذیر نیست.
طاهری در خصوص مشکل فعلی بوجود آمده در بخش پایان نامه ها گفت: به علت استقبال گسترده از این بخش و بازکردن صفحه به صفحه مقالات توسط کاربران و در نهایت در اثر بازدید گسترده بار زیادی بر روی سیستم بوجود آمده و صفحات را به شکل سفید به نمایش می گذارد و متن را نشان نمی دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ضمن اشاره به حجم استقبال بسیار زیاد از سایت کتابخانه مرکزی در ادامه عنوان کرد: کتابخانه مرکزی دانشگاه با توجه به مذاکره ای که با شرکت نرم افزاری مربوطه داشته راه حل هایی را پیشنهاد و مرور کرده است که انشالله از امروز با عملی شدن آنها این مشکل برطرف خواهد شد که یکی از این پیشنهادات اختصاص سه موتور جست وجو گر برای بخش پایان نامه هاست؛ بدین ترتیب در صورتی که یک موتور جست وجو گر از کار بیافتد بلافاصله موتور جست و جو گر بعدی فعال خواهد شد و کار را ادامه خواهد داد که هر سه موتور جست وجو گر همزمان فعال هستند و با این راهکار انشالله مشکل عدم نمایش صفحات مربوط به پایان نامه ها هم برطرف خواهد شد. نکته قابل توجه این است که همکاران ما بسیاری از فایل ها را در کتابخانه دانشگاه اسکن کرده و در سایت دانشگاه در دسترس قرار داده اند و فایل هایی را که دانشجویان هم تحویل کتابخانه می دهند جهت نمایش مدیریت خواهند کرد.
به گفته دکتر طاهری نکته مهم دیگر در کتابخانه مرکزی دانشگاه ، میز مرجع الکترونیکی است که وظیفه اش پاسخگویی آنلاین همکاران وی به هرگونه سوال دانشجویان در سایت کتابخانه مرکزی است که پس از تعطیلات دانشگاه مجدداً میسر خواهد بود.
طاهری در پایان گفت: مسئله ای که لازم است به آن توجه کنیم منابع بسیار زیاد و متمرکز در حوزه علوم انسانی است، حدود بیست هزار پایان نامه و طرح مطالعاتی در کتابخانه دانشگاه موجود است که چنین حجم گسترده ای در حوزه علوم انسانی در هیچ جای دیگری وجود ندارد، ما حتی آثار و مقالات قبل از انقلاب هم که مربوط به مراکز آموزش عالی بوده است را هم در منابع کتابخانه مرکزی داریم که بسیار با ارزش و بی نظیر می باشند. این پایان نامه ها ضمن سازماندهی،به صورت فیزیکی فهرست نویسی شده و به صورت دیجیتال هم ثبت می شوند که یک کار بسیار زمان بر، طولانی و تخصصی است و باید گفت که این سرویس دهی مناسب فقط مختص دانشگاه علامه است و هیچ یک از دانشگاه های کشور چنین خدمات رسانی گسترده ای را ندارند که حاصل زحمات کارکنان و مجموعه توانمند کتابخانه مرکزی دانشگاه است .
عطنا از پاسخگویی سریع و پیگیری آقای دکتر سید مهدی طاهری نسبت به رفع مشکلات دانشجویی ذکر شده سپاس گزاری می نماید.