۱۹ مرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۴۸
کد خبر: ۱۴۵۳۱

 به گزارش عطنا و به نقل از ایسنا دکتر حسین سالارآملی طی گفتگوییحسین سالار آملی، با بیان اینکه شرایط و فعالیت آموزش عالی کشور در طول سال‌های گذشته تا حد زیادی در یک نظام بسته در تراز بین‌الملل بوده و از ایده‌آل‌های خود فاصله داشته است، اظهار کرد: کشورهای دیگر هم سعی می‌کردند ایران را در یک انزوای علمی و فناوری قرار دهند؛ حتی همین حالا هم نشریات آمریکایی بسیاری از مقالات اساتید ما را نمی‌پذیرند، دسترسی ما به برخی امکانات آزمایشگاهی و ... را محدود کرده بودند، اما جامعه و دستاوردهای علم و فناوری ایران به اندازه ای بزرگ است که هیچ کشوری نمی تواند ایران را تهدید کند.


وی با اشاره به نسبت حجم دانشجوئی به حجم جمعیت کل کشور گفت: ایران از نظر حجم دانشجوئی و نسبت تعداد دانشجویان به جمعیت کشور جزو پنج کشور برتر بوده و حتی از کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و ... بالاتر قرار دارد. برای مثال نسبت تعداد دانشجویان ایران حدود دو برابر نسبت جمعیت دانشجوئی کشور آلمان با جمعیت کشور مشابه است.


قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه ایران در سال‌های اخیر دارای دستاوردهای خوبی بوده است، توضیح داد: مهم‌ترین دستاوردها در سال‌های اخیر پرتاب ماهواره، ساخت سوپر کامپیوتر در داخل کشور،ساخت کشتی تحقیقاتی در داخل کشور و ... بوده که دستاوردهای قابل اتکایی است و دنیا نمی‌تواند از آن‌ها چشم بپوشد. مهمترین نقطه ضعف ایران در سال‌های گذشته حجم بیش از حد کمی بوده که باید حساب شده‌تر جلو می‌رفت، از طرف دیگر چالشی به نام تجاری‌سازی نتایج تحقیقات وجود دارد که این دو محور را باید ساماندهی کرد.


شرایط آموزش عالی در دوران پساتحریم


دکتر سالارآملی در ادامه درمورد شرایط ایران در دوران پساتحریم اظهار کرد: فکر می‌کنم در دوران پساتحریم اموری مانند محدودیت در رشته‌های خاص و قطع ارتباط دانشمندان ایران سریعا کاهش پیدا کند،همچنین در آینده نزدیک امکاناتی که قبلا تحت عنوان استفاده دوگانه وجود داشت برطرف شود و بتوانیم وسایل، ابزار آلات و دستگاه‌هایی که مورد نیاز است را در یک تبادل معقول با خارج از کشور داشته باشیم.


درخواست وزارت علوم از دولت در دوران پساتحریم


وی با بیان اینکه دو مورد اساسی در پساتحریم مد نظر وزارت علوم است، توضیح داد: دو مورد اساسی که در پساتحریم مد نظر وزارت علوم است، تحت عنوان نامه‌ای از طرف وزارت علوم به هیات دولت ارسال شده است. یکی از این درخواست‌ها این است که همه ابرپروژه‌هایی که با خارج از کشور عقد تفاهم می‌شود دارای یک پیوست آموزشی، علمی و فناوری باشند. این امر سبب افزایش کیفیت نیروی انسانی، امکان مستندسازی فناوری و انتقال دانش فنی در بستر حساب‌شده‌تری می‌شود.


قائم‌مقام وزیر در امور بین‌الملل درمورد پیشنهاد دوم اظهار کرد: پیشنهاد دوم نیز این است که کلیه شرکت‌هایی که قصد دارند وارد کشور شوند و ساخت و ساز کنند، بخشی از R&D (آر اند دی) خود را وارد کشور و دانشگاه‌های ما کنند تا طوری نباشد که تحقیق و توسعه آن‌ها در کشور دیگری باشد اما اجناس و کالاها در کشور ما ارائه شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار