۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۳۹۷۳۶
madrak tahsil pool pul kar daneshju

این پژوهش باهدف ارزیابی کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان کارشناسی دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم در شهر تهران به روش پیمایش، با پرسشنامه محقق ساخته و نظرخواهی از 500 نمونه منتخب به‌صورت شبه تصادفی و نسبی، انجام شده است.


به گزارش عطنا، این پژوهش باهدف ارزیابی کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان کارشناسی دانشگاه‌های دولتی وابسته به وزارت علوم در شهر تهران به روش پیمایش، با پرسشنامه محقق ساخته و نظرخواهی از 500 نمونه منتخب به‌صورت شبه تصادفی و نسبی، انجام شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از پرسش‌های آزمون شده در پژوهش‌های مشابه و آراء متخصصان استفاده‌ شده و پایایی آن با استفاده از روش سازگاری درونی و برآورد شاخص آلفای کرونباخ 20 نمونه اولیه در حد 0/84 تأییدشده است.


کیفیت زندگی کل دانشجویان، دانشجویان بومی و دانشجویان غیربومی به‌طور معنی­داری به ترتیب کمتر از حد متوسط، کمتر از حد متوسط و در حد متوسط ارزیابی‌شده است. سه بعد روابط اجتماعی- فرهنگی و اوقات فراغت، محل و شرایط زندگی و فضای عمومی دانشگاه از مؤلفه‌های اصلی افزاینده کیفیت زندگی دانشجویی است. در مقابل، چهار بعد امکانات دسترسی، خدمات ورزشی، رفاهی و تفریحی، سلامت جسمی و امکانات درمانی- پزشکی و بهداشت و کیفیت غذای رستوران‌های دانشجویی از مؤلفه‌های اصلی کاهنده کیفیت زندگی است.


به‌علاوه، سه بعد آموزش و خدمات آموزشی، اعضای هیئت‌علمی و رشد فردی و چشم‌انداز و آینده شغلی، در سطح متوسط گزارش‌شده است. برای مقابله با برخی چالش‌های نظام آموزش عالی نظیر انگیزه یادگیری، کیفیت، بومی گزینی، جامعه‌پذیری، فعالیت بین‌المللی و جذب دانشجویان خارجی باید اهتمام به کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان یکی از محورهای کانونی حکمرانی علمی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت مالی، کالبدی و تشکیلاتی نظام آموزش عالی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور باشد.


واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، دانشگاه، کیفیت زندگی دانشگاهی، چالش‌های آموزش عالی، رضایت دانشجویان.



دانلود مقاله کامل


نویسنده:


رضا مهدی: استادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی


مجله آموزش عالی – دوره 7، شماره 3، پیاپی 12، پاییز 1394.


منبع: ذاکرنیوز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار