۲۰ مرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۳۲۷۵۱
azizi

کوروش عزیزی پیشنهاد داد که تمامی معاونت‌های فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، در حرکتی هماهنگ و همگام با یکدیگر سال تحصیلی پیش‌رو را "سال خوابگاه‌های دانشجویی بدون دخانیات " اعلام کرده و با تدوین برنامه‌ای فراگیر و کارشناسی شده در سطح کشور به مبارزه با این عامل مضر و مخرب در اماکن دانشجویی بپردازند.




به گزارش عطنا، به نقل از ایسنا، دکتر کوروش عزیزی با اعلام این خبر گفت: از آنجا که استفاده از دخانیات به ویژه سیگار و قلیان در میان برخی از جوانان کشور شیوع پیدا کرده و با توجه به زیان‌های جسمی و روحی که مصرف این دخانیات بر افراد می‌گذارد، به هیچ وجه صلاح  نمی‌بینیم که اجازه دهیم که دانشجویان ما نیز به این موارد گرایش نشان دهند.


وی ادامه داد: گذشته از مبحث مضرات جسمی و روحی مصرف دخانیات، باید توجه داشت که استفاده از سیگار و امثال آن در شأن یک جوان دانشجو، به ویژه دانشجویی که در رشته‌های مرتبط با سلامت جامعه تحصیل می‌کنند نیست و طبیعتا استعمال دخانیات توسط یک دانشجوی علوم پزشکی، می‌تواند تاثیرات منفی بیشتری بر نگرش اجتماعی و دید عمومی جامعه به این مقوله داشته باشد.


دکتر عزیزی مصرف سیگار را در خوابگاه‌های دانشجویی، تجاوز به حقوق دیگر ساکنین خوابگاه دانست و اظهار داشت: فراموش نکنیم که خوابگاه‌های دانشجویی می بایست محلی برای ایجاد آرامش و آسایش روح و جسم دانشجویان باشند و در واقع در همین خوابگاه‌های دانشجویی است که تعالی روح و جسم دانشجو صورت می‌پذیرد و دانشجو با استفاده از امکانات و تمهیداتی که دانشگاه برای رفاه هر چه بیشتر او در نظر گرفته آینده خود و جامعه خویش را می سازد و کسی حق ندارد برای رسیدن به تمایلات شخصی خود این آرامش و آسایش را بر هم بزند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: پیشنهاد می‌کنم تمامی معاونت‌های فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، در حرکتی هماهنگ و همگام با یکدیگر سال تحصیلی پیش رو را سال خوابگاه‌های دانشجویی بدون دخانیات اعلام کرده و با تدوین برنامه ای فراگیر و کارشناسی شده در سطح کشور به مبارزه با این عامل مضر و مخرب در اماکن دانشجویی بپردازیم.


وی اظهار داشت: به یاد بیاوریم که دانشجویان مصرف کننده سیگار در خوابگاه های دانشجویی، در اقلیت مطلق بوده و خوشبختانه اکثریت بسیار بالای این دانشجویان هرگز اقدام به مصرف دخانیات نمی‌کنند، پس لازم است که دانشگاه های علوم پزشکی کشور که بر اساس وظیفه ذاتی خود متولی سلامت جامعه هستند و با توجه به اینکه سلامت از اصلی ترین حقوق هر انسانی به شمار می رود از تضییع حقوق اکثریت دانشجویان دفاع کرده و اجازه ندهند اقلیتی کوچک، مخل آرامش و آسایش جسمی و روحی آنان شود.


معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: با آغاز سال تحصیلی ۹۷-۹۶ و حضور دانشجویان در خوابگاه های دانشجویی، برنامه های فرهنگی و تبلیغی فراوانی برای کاهش و پایان دادن به پدیده مصرف دخانیات در این اماکن در نظر گرفته ایم.


استفاده از سیگار و امثال آن در شأن یک جوان دانشجو، به ویژه دانشجویی که در رشته‌های مرتبط با سلامت جامعه تحصیل می‌کنند نیست و طبیعتا استعمال دخانیات توسط یک دانشجوی علوم پزشکی، می‌تواند تاثیرات منفی بیشتری بر نگرش اجتماعی و دید عمومی جامعه به این مقوله داشته باشد.


دکتر عزیزی، سیگار، قلیان، پیپ و امثال آن را همگی از مصادیق دخانیات دانست و گفت: امسال در نظر داریم تا خوابگاه دانشجویی پسرانه شهید دستغیب را که با داشتن بیش از یک هزار دانشجو، بزرگترین خوابگاه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز است به عنوان الگو و نمونه خوابگاه بدون دخانیات، معرفی کرده و برنامه های آموزشی خود را در این خوابگاه اجرا کنیم و به تدریج و با سرعتی مناسب به سایر خوابگاه های دانشجویی دانشگاه تسری و ترویج دهیم.


استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه سیگار و دخانیات، دروازه ورود به مواد مخدر هستند، اظهار داشت: با توجه به وجود کودکان و نوجوانان و نیز زنان باردار و خطراتی که دود دست دوم دخانیات می تواند برای این گروه‌های آسیب پذیر ایجاد کند، خوابگاه های دانشجویان متاهل علوم پزشکی نیز از اماکنی خواهند بود که از آغاز سال تحصیلی جدید، برنامه های ویژه ای  برای آنان تدارک دیده ایم.


وی اجرای برنامه های آموزشی تخصصی، برگزاری مشاوره های خصوصی و عمومی، تولید و توزیع پمفلت و بروشور، چاپ و الصاق بنر و پوستر با موضوعات مرتبط با مضرات دخانیات، برگزاری رقابت های ورزشی و تفریحی و اردوهای طبیعت گردی را برخی از روش های کاهش مصرف دخانیات در خوابگاه های دانشجویی معرفی کرد.


دکتر عزیزی همچنین اعلام کرد: ذات این برنامه، یک حرکت کاملا فرهنگی و مبتنی بر رفتارهای ارشادی است ولی در صورت مشاهده تکرار و اصرار به تخلف در افراد، طبیعتا با متخلفین برخورد قانونی و انضباطی لازم و متناسب صورت خواهد گرفت.


معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پایان اظهار داشت: امیدوار هستم در فرصت باقی مانده تا پایان تابستان و آغاز سال تحصیلی جدید، در نشستی مشترک با تمامی همکاران عزیز خود در سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور، برنامه ای منسجم و کارشناسی شده را در این رابطه مدون ساخته و به صورت همگام و هماهنگ اجرایی کنیم.


به گزارش مفدا، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با در اختیار داشتن ۱۴ خوابگاه دانشجویی و حضور نزدیک به ۳۵۰۰ دانشجوی ساکن در این خوابگاه ها، یکی از بزرگترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور به شمار می‌رود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار