۰۱ مرداد ۱۳۹۴ ۱۳:۴۰
کد خبر: ۱۳۰۸۷
آلمان

به گزارش عطنا، زیگمار گابریل قائم مقام صدراعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان روز یکشنبه (28 تیرماه) به عنوان نخستین سیاستمدار برجسته اروپایی پس از توافق هسته ای وین، در رأس یک هیات سیاسی – تجاری وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.


هیات ٦٠ نفره آلمانی به ریاست زیگمار گابریل قائم مقام صدراعظم آلمان که همزمان وزیر اقتصاد و انرژی این کشور نیز هست، برای گسترش روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی و به دعوت بیژن زنگنه وزیر نفت شامگاه یکشنبه به ایران سفر کرد.


هیات اقتصادی - سیاسی آلمان که با دعوت بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان به ایران آمده بودند، در سفر 3 روزه خود با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، زنگنه وزیر نفت، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، حمید چیت چیان وزیر نیرو، ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و اعضای اتاق بازرگانی و بخش خصوصی ایران دیدار و گفت و گو کردند.


در این سفر، مدیران شرکت های بزرگ آلمانی مانند زیمنس، مرسدس دایملر و فولکس واگن به همراه تعداد زیادی از شرکت های کوچک حضور داشتند.


این هیات که اریک شوایتسر رئیس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان (DIHK) نیز در جمع آنها بود پس از بازدید از شهر تاریخی اصفهان به سفر خود به ایران پایان داد.


هرچند سفر این هیات در روز سه شنبه به پایان رسید، اما این سفر سرآغازی برای حضور سایر کشورهای اروپایی در ایران شد به طوری که هیات هایی از فرانسه، اتریش و ایتالیا نیز در روزهای اخیر آمادگی خود را برای سفر به ایران و بررسی راهکارهای همکاری با ایران در دوران پساتحریم اعلام کرده اند.


** سفری با هدف آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری در ایران پس از تحریم


سفر هیات آلمانی با هدف آشنایی شرکت های این کشور با فرصت های سرمایه گذاری در ایران در دوران پساتحریم بود و بنابراین قراردادی در جریان این سفر به امضا نرسید.


دانیل برنبک مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در این خصوص به ایرنا گفته بود: سفر این هیات عالیرتبه که نمایندگان شرکت های بزرگی چون فولکس واگن و زیمنس آن را همراهی می کردند، یک سفر سمبلیک برای نشان دادن تمایل و علاقه مندی آلمانی ها برای همکاری اقتصادی با ایران است بنابر این قراردادی در طول این سفر امضا نخواهد شد.


وی افزود: مهمترین مشکلی که سر راه همکاری اقتصادی با ایران وجود دارد، مشکلات سیستم بانکی است، زیرا ایران به لحاط تحریم های بانکی به شبکه سوئیفت متصل نیست و امیدواریم پس از لغو تحریم های مالی و بانکی، این مشکل به سرعت برطرف شود.


مدیرعامل اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان خاطرنشان کرد: آلمان آماده سرمایه گذاری و انتقال فناوری های جدید به ایران بوده و مایل است در چارچوب یک تعامل سازنده و روشن با ایران همکاری های بلندمدت داشته باشد.


وی همچنین از آمادگی این کشور برای صادرات کالاها و تجهیزات مورد نیاز ایران به ارزش پنج میلیارد یورو، بلافاصله پس از نهایی شدن توافق هسته ای و لغو تحریم ها خبر داد.


** احیای کمیسیون مشترک ایران و آلمان


از جمله دستاوردهای سفر هیات آلمانی به ایران، احیای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است که به مدت 14 سال به فراموشی سپرده شده بود.


آخرین کمیسیون مشترک ایران و آلمان در سال 2001 برگزار شد، اما با تصمیم مقامات ایران و آلمان تصمیم گرفته شده که اجلاس پنجم نیز درماه های آینده با حضور مقامات ارشد اقتصادی دو کشور و با هدف بررسی راهکارهای تسهیل مبادلات تجاری برگزار شود.


** برگزاری همایش همکاری های اقتصادی ایران و آلمان


هیات آلمانی کار خود در ایران را با حضور در همایش همکاری های اقتصادی ایران و آلمان که در روز دوشنبه با حضور مقامات ارشد صنعت نفت و فعالان بخش خصوصی ایران برگزار شد، آغاز کرد. پیش از برگزاری این همایش، وزیر نفت ایران و هیات آلمانی پشت درهای بسته مذاکرات محرمانه ای را انجام دادند.


زیگمار گابریل قائم مقام صدراعظم آلمان در این همایش گفت: خودروسازی، پتروشیمی، انرژی های نو، بهره وری انرژی و محیط زیست از جمله بخش هایی به شمار می روند که شرک های آلمانی آماده همکاری در این بخش ها با ایران هستند.


وی با تاکید بر اینکه دستیابی به تفاهم پس از بحران 13 ساله نیز از طریق گفت وگو به دست آمد، ادامه داد: پس از برداشته شدن تحریم ها، می توانیم روابط اقتصادی را از سر بگیریم.


گابریل گفت: در اتاق مشترک اقتصادی ایران و آلمان بیش از 2 هزار شرکت عضویت دارند که حاکی از تمایل دو طرف به گسترش تعاملات اقتصادی است.


قائم مقام صدراعظم آلمان خاطرنشان کرد: شرکت های آلمانی پس از برداشته شدن تحریم ها برای همکاری صنعتی با ایران و مدرن سازی صنایع اقدام خواهند کرد.


وی تصریح کرد: شرکت های آلمانی تنها آماده فروش محصولات به ایران نیستند، بلکه به دنبال گسترش همکاری های اقتصادی ماندگار و پایدار هستند.


گابریل در خصوص گام بعدی تعامل اقتصادی دو کشور، اظهار داشت: گام بعدی در بهار سال آینده است یعنی زمانی که تحریم ها از بین رفته و محدودیت شرکت های غیر آمریکایی برای فعالیت در ایران برداشته شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار