۳۰ تير ۱۳۹۴ ۱۵:۳۴
کد خبر: ۱۲۹۷۹
به گزارش عطنا به نقل از ایرنا عبدالعلی لهسایی زاده، اظهار کرد:عده معدودی این تفکر را با الهام از پژوهشگران و اندیشمندان مسایل اجتماعی و بین المللی بیان می کنند که ما باید با خشکسالی کنار بیاییم.

وی ادامه داد:ایبن عده می گویند قرار گرفتن ایران در کمربند منطقه خشک کره زمین و کاهش منابع آبی منجر به وقوع جنگ می شود و بایستی این واقعیت تلخ را پذیرفت.

این استاد دانشگاه افزود: بنده این مسأله را تکذیب،محال و از اساس بی پایه می دانم و چنین پیش بینی کاملاً برای تشویش اذهان عمومی و ایجاد جو متشنج و هراس انگیزدر بین ایرانیان است.

لهسایی زاده بیان کرد: بحران فراگیر آب شامل ایران نمی شود و امروزه یک دغدغه بزرگ جهانی است که در کشور شامل دو جنبه بین المللی و داخلی می شود که از منظر بین المللی به دلیل همجواری با کشورهای افغانستان ، عراق و ترکمنستان قابل تأمل است.

وی افزود:در زمینه داخلی به چگونگی مصرف کنندگان از منابع آب های سطحی و غیر سطحی برمی گردد به طوری که با مکش آب های موجود به ویژه توسط کشاورزان بحران آب سایه خود را گستره تر کرده است.

وی بیان کرد:با خشک شدن آب اکثر چشمه ها ، رودخانه ها ، قنات ها و ... رشد جمعیت شهرها در حال انفجار است.

جامعه شناس ایرانی و استاد تمام دانشگاه شیراز افزود: با عنایت به این موضوع ، احتمال افزایش میزان بارش در سال های آتی منتفی است و صرفه جویی در مصرف آب شاید یک راه حل کاهنده باشد اما برای ممانعت از افت آبها کارساز نیست و در تحمل بحران موجود کافی است تا با شیرین کردن آب های خلیج فارس ، دریای عمان و دریای خزر و با انتقال از طریق لوله کشی مرحمی بر روی پدیده شوم خشکسالی گذاشت.

وی ابراز کرد: در این زمینه می توان از تجربیات موفق ، مفید و سازنده دیگر کشورهای در اجرای پروژه پیشنهادی بهره جست.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار