۲۶ تير ۱۳۹۶ ۱۱:۳۵
کد خبر: ۱۲۷۸۶۷
اولین دوره طرح ولایت بسیج اساتید دانشگاه علامه

نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قائم‌شهر با اشاره به اینکه با آنکه امام راحل به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند و تصریح او نیز در آخرین نامه به مرحوم منتظری است، گفت: پنج نفر از یاران نزدیک امام نزد ایشان رفتند که این نامه را منتشر نکند، از جمله این پنج نفر آقای‌هاشمی، موسوی‌اردبیلی و آیت‌الله خامنه‌ای بودند و امام فرمودند، «بعد پشیمان می‌شوید، من می‌بینم که پشیمان می‌شوید».


به گزارش عطنا، آیت‌الله علی معلمی، جمعه، 23 تیرماه در مراسم افتتاحیه اولین دوره طرح ولایت بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی که در هتل کیش‌مهر استان مازندران برگزار شد، گفت: کسانی که در برابر رهبری مقاومت به خرج می دهند به نوعی جفا می‌کنند.


وی با اشاره به نامگذاری دوره طرح ولایت بسیج استادان دانشگاه علامه طباطبائی به نام «ولایت»، ادامه داد: یک سؤال درمورد ولایت این است که آیا بر اساس اینکه انقلاب به رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید، ولایت فقیه مطرح شد و یا خیر؟


معلمی افزود: بعضی مسائل از شدت وضوح بالا است که ناشناخته می‌مانند و از جمله آنها همین بحث ولایت است، چرا که در افکار عمومی تا گفته می‌شود ولایت، ذهن به سمت امامان معصوم(ع) می‌رود.


وی بیان کرد: آیا ولایت فقط مختص امام معصوم(ع) است؟ در ادبیات عرب ما یک مشترک معنوی و یک مشترک لفظی داریم، برای مثال ما لفظ شیر را به سه معنای نوشیدنی، ابزار و حیوان به کار می‌بریم، در اشتراک لفظی، لفظ متنوع و معنا یکسان است.


نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری درباره همین موضوع افزود: لفظ امامت یکی از الفاظ مشترک است و واژه امام در ابتدا برای حضرت ابراهیم به کار رفت که فرمود ما ابراهیم را امام قرار دادیم و سپس این مسئله‌ درباره پیامبر اسلام نیز تکرار شد.


وی خاطرنشان کرد: از این آیات برداشت می‌کنیم که امامت نیاز به جعل الهی دارد، اما آیا مصادیق امام به معصومین منحصر است؟ می‌بینیم این‌گونه نیست و ما چیزی‌هایی مانند امام جماعت و مواردی از این قبیل داریم.


معلمی افزود: اگر جهان دسترسی به امام معصوم(ع) داشت، دیگر مشکلی نبود اما از چندین قرن پیش که عصر غیبت شروع شده و ما دسترسی به امام نداریم، آیا در این عصر جامعه بریده و منقطع از امام است و یا دارای دسترسی است؟ اگر می‌تواند، نحوه دسترسی آن چگونه خواهد بود؟


وی با بیان اینکه در کتاب اصول کافی که توسط مرحوم کلینی جمع‌آوری شده است، یک باب به نام معرفت امام وجود دارد، اظهار کرد: در یکی از روایات، این باب را داریم که «مؤمن نمی‌شود کسی تا اینکه خدا، رسول خدا، همه ائمه و امام زمان(عج) خود را بشناسد» در نتیجه اگر منظور از امام زمان(عج) حضرت حجت باشد، پس دیگر نیازی به تکرار نبود چرا که ایشان جزو گزینه قبلی یعنی همه ائمه است.



وی افزود: در روایتی دیگر از محمدبن‌مسلم داریم که از امام باقر(ع) شنیده است «هر که بخواهد خدا را بندگی کند و خود را در مسیر بندگی خدا به تکاپو بیندازد، اگر امام نداشته باشد تلاشش قبول نمی‌شود، آن هم امامی که از طرف خدا برای جامعه و شخص او حجت باشد.»


معلمی تأکید کرد: در روایت آمده است که خدا از اعمال این افراد بدون امام بیزار است و در روایت باز داریم که هر کس از این امت حرکت کند و امام ظاهر و عادل نداشته باشد از جایی که گمراه است سر درمی‌آورد و اگر در این حالت بمیرد مرگ او کفرآمیز است.


وی افزود: همانا رهبران ظلم و پیروان آنها از نظر الهی کنار گذاشته شده‌اند و در میان جریان‌های سیاسی، ممکن است افرادی بگویند که ما مبنای امام را قبول نداریم و خدا کند که این افراد شهامت این ادعا را داشته باشند.


نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری گفت: سخن ما با کسانی است که مدعی همراهی امام هستند در سال 1358 که مجلس خبرگان قانون اساسی تشکیل شد، فقط علما حضور نداشتند بلکه سکولارها هم بودند.


وی افزود: در این بین یکی از حاضران بلند شد و گفت امام خمینی(ره) استثنای تاریخی است و بی‌نظیر هستند به همین دلیل ولایت فقیه، فقط مختص او است و ما بعد از ایشان کسی را هم طراز او نداریم به همین دلیل ولایت فقیه تنها مختص به عصر امام خمینی(ره) است.


معلمی بیان کرد: امام خمینی(ره) مرد فرصت‌طلب و قدرت‌طلبی نبود که از این سخن‌ها خوشحال شود به همین دلیل ایشان در دیدار فردای آن جلسه با مردم گفت، «اگر ولایت فقیه نباشد طاغوت است، اگر رئیس‌جمهوری منصوب نشود، طاغوت است و اطاعت از آن، اطاعت از طاغوت است».


وی افزود: امام فرمودند، ولایت فقیه همان چیزی است که خدا قرار داده است پس پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد.


امام جمعه قائم‌شهر بیان کرد: منظور از نصب همان مراسم تنفیذ است، حالا عده‌ای ممکن است فقط به رأی مردم تکیه کنند، ولی امام خمینی(ره) اولین رئیس‌جمهوری یعنی بنی‌صدر را منصوب کرد.



وی افزود: در روایت داریم که پیامبر(ص) و امام علی(ع) فضیلتی دارند که مختص به خودشان است اما برای اداره امور جامعه همان حقی را که نبی مکرم اسلام دارد، امام صادق(ع) هم دارد و همین حق است که در عصر غیبت به فقیه عادل منتقل می‌شود.

معلمی با اشاره به اینکه امام راحل به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کردند و تصریح او نیز در آخرین نامه به مرحوم منتظری است، گفت: پنج نفر از یاران نزدیک امام نزد ایشان رفتند که این نامه را منتشر نکند که از جمله این پنج نفر آقای‌هاشمی، موسوی‌اردبیلی و آیت‌الله خامنه‌ای بودند و امام فرمودند «بعد پشیمان می‌شوید، من می‌بینم که پشیمان می‌شوید».


نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری درباره همین موضوع تصریح کرد: یکی از آقایان گفت که اگر برای شما اتفاقی بیفتد ما چه کسی را داریم؟ و امام در جواب فرمودند چرا نداریم، همین آقا سید علی خامنه‌ای و خود آقا آن موقع درخواست کردند، بفرمایید این جمله را جایی نقل نکنند.


وی با بیان اینکه بعد از رحلت امام خمینی(ره) در جلسه مجلس خبرگان بحثی مطرح شد که شورای رهبری تشکیل شود و در این میان کسی از این پنج نفر نگفت که امام این جمله را در مورد آقای خامنه‌ای فرموده‌اند، گفت: بعد از مخالفت با شورایی شدن رهبری توسط مجلس خبرگان، این خاطره از سوی امام نقل شد و خود رهبری نیز در برابر این سخن اعلام مخالفت کردند.


معلمی افزود: دیانت در بعضی مواقع خود را نشان می‌دهد و در این میان آقای جوادی دفاعی از رهبری داشتند و بعد از آن بیش از دو‌سوم مجلس به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای رأی دادند.


وی با اشاره به اینکه کسانی که در برابر رهبری مقاومت نشان می‌دهند به خود و دیگران جفا می‌کنند، بیان کرد: رهبری معصوم نیست اما هر کسی هوای نفس خود را کنار بگذارد و با تشخیص و تدبر تصمیم بگیرد، خداوند نیز به او کمک می‌کند و شاید به دل او بیندازد چرا که وحی مانند امام مشترک لفظی است، ضمن‌آنکه در قرآن داریم که به مادر حضرت موسی و زنبور عسل هم وحی شده و این همان الهام است.


نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری افزود: در جایگاه ولایت فقیه تنها یک شرط برای مراتب علمی او داریم ولی چهار شرط عملی نیز برای صلاحیت عملی او نیز داریم، پس اطاعت از فقیهی که این شرایط را دارد، مانند اطاعت از رسول اکرم است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار