۲۸ تير ۱۳۹۴ ۱۰:۱۶
کد خبر: ۱۲۶۹۲

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در نشست مشترک با وزیر و معاونان آموزش و پرورش ضمن تاکید بر اهمیت و تاثیر نشاط و تفریحات سالم در رشد قوای جسمی و روحی، همچنین خلاقیت کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: طبیعت دارای پتانسیلی است که دانش آموزان با قرار گرفتن در آن، می توانند ضمن تجربه فضایی نشاط آور به تقویت خلاقیت خود بپردازند.


1437284939514_21


به گزارش عطنا به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در نشست مشترک وزیر و معاونان آموزش و پرورش که در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش منجر به منتفع شدن هر دو دستگاه می شود.


وی با اشاره به تاثیر محیط زیست و طبیعت بر کاهش استرس و بیماری های اعصاب و روان، همچنین افزایش نشاط و خلاقیت در افراد به ویژه کودکان و نوجوانان، افزود: نتایج پژوهش های اخیر در انگلستان به بیماران مبتلا به فشارخون توصیه می کند که برای درمان بیماری خود، یک ساعت پیاده روی در جنگل را در دستور کار قرار دهند.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اهمیت و تاثیر نشاط و تفریحات سالم در رشد قوای جسمی و روحی، همچنین خلاقیت کودکان و نوجوانان، تصریح کرد: طبیعت دارای پتانسیلی است که دانش آموزان با قرار گرفتن در آن، می توانند ضمن تجربه فضایی نشاط آور به تقویت خلاقیت خود بپردازند.


وی ضمن استقبال از پیشنهادات مطروحه در جلسه، اظهار کرد: اصلاح تفکر و رفتار هر دانش آموز به محیط زیست، منجر به افزایش خلاقیت و نشاط فردی وی و گامی به سوی بهبود وضعیت محیط زیست کشور است.


ابتکار خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست همچون سال گذشته برای امسال نیز برنامه ریزی و سیاست گذاری خاصی جهت برگزاری دوره های آموزشی زیست محیطی برای معلمان و دانش آموزان دارد و حتی تلاش می کند با استفاده از طرفیت تشکل های محیط زیستی، خیرین و دامنه تاثیرگذاری خود در مجموعه آموزش و پرورش را وسعت بخشد.


معاون رئیس جمهور پیشنهاد تشکیل نهاد جوانان محیط زیست را در بدنه سازمان دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش ایده ای خلاقانه دانست و گفت: کارگروه مشترک دو دستگاه در خصوص راهکارهای اجرایی این پیشنهاد بررسی های لازم را انجام دهند.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ظرفیت شبکه موزه های تاریخ طبیعی ایران در سراسر کشور، افزود: اگرچه موزه ایلام، زیباترین، تخصصی ترین و علمی ترین موزه تاریخ طبیعی کشور است اما کلیه موزه ها به نحوی طراحی شده اند که همه اقشار بتوانند از آن بهره گیرند.


وی ادامه داد: این موزه های یکی از بهترین ظرفیت ها برای آموزش بسیاری از دروس تخصصی به دانش آموزان به صورت عملی است.


ابتکار ضمن یادآوری مصوبه شورای سوم شهر تهران در خصوص ایجاد موزه دانش و طبیعت ایران در منطقه 19 تهران برای پاسخگویی به نیازهای مردم تهران و نقش آموزش و پرورش به عنوان یکی از اعضای هیات امنای این موزه در آن مجموعه، پیشنهاد داد: با توجه به غنای ایران در حوزه فسیل ها که پیش بینی هایی نیز در برنامه ششم برای تخصیص فضای نمایشگاه و موزه به این موضوع در نظر گرفته شده، مبحث موزه نیز در کارگروه مشترک دو دستگاه گنجانده شود.


معاون رئیس جمهور تاکید کرد: پس از بررسی نیازهای علمی و روحی دانش آموزان می توان برنامه ریزی اصولی برای بهره گیری از فضای موزه ها در فرهنگ سازی دانش آموزان داشت.



محدودیت منابع در آموزش و پرورش


علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست با ابراز خرسندی از اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه منعقد شده میان وزارتخانه آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: یکی از مهم ترین پنج سیاست و اولویت آموزش و پرورش در دولت یازدهم انجام برنامه ها و فعالیت های مشارکتی است.


فانی افزود: بر خلاف رویه گذشته در آموزش و پرورش که نسبت به هر نوع مشارکتی واکنش منفی وجود داشت، در حال حاضر از هر نوع مشارکتی که منجر به افزایش توان مادی و معنوی آموزش و پرورش کشور و کمک به حل چالش های این بدنه بزرگ اجتماعی شود، استقبال می شود.


وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جمعیت 13 میلیونی دانش آموزان و یک میلیونی معلمان، اظهار کرد: این جمعیت در پیوند با حداقل اعضایی که خانواده هر دانش آموز را تشکیل می دهد در حدود 40 میلیون از جمعیت کشور را در بر می گیرد و این به معنای تاثیر آموزش ها در بخش عظیمی از بدنه اجتماع است.


وی ضمن یادآوری محدودیت منابع در آموزش و پرورش، همچنین اهمیت برنامه ریزی برای آموزش مباحثی جدای از مباحث تئوریک به دانش آموزان و سیاست گذاری برای آموزش و تربیت همه جانبه نگر دانش آموزان، خاطرنشان کرد: اهمیت همین موارد است که ما را برای انجام طرح های مشارکتی ترغیب می کند.


فانی تاکید کرد: آموزش و پرورش از هر گونه همکاری با محیط زیست جهت ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست استقبال می کند اما باید برای تامین منابع مالی این مشارکت، اقدامات لازم به عمل آید.



پیشنهاد تشکیل سازمان جوانان محیط زیست


علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با شرح مختصری از همکاری های صورت گرفته میان این بخش با سایر نهادها، گفت: یکی از مهم ترین برنامه هایی که در دستور کار این دفتر قرار دارد، برگزاری جشنواره پژوهشی دانش آموزان با همکاری ستاد زیست فناوری - معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.


وی با اعلام این خبر که تعداد پژوهش سراهای دانش آموزی از 401 مورد به 480 مورد در سالجاری افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر دانش آموزان به عرصه پژوهش های نانو نیز ورود پیدا کرده اند و از این رو پژوهش های دانش آموزی از غنای خوبی برخوردار شده است.


زرافشان ادامه داد: محیط زیست نیز می تواند در انجام این پروژه به عنوان همکار سوم ورود پیدا کند و با حمایت از طرح های پژوهشی دانش آموزان در حوزه محیط زیست، به گسترش پژوهش های محیط زیستی در کشور از سطوح پایه کمک کند.


حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش نیز پیشنهاد داد: تشکیل سازمان جوانان محیط زیست با نمونه برداری از الگوی سازمان جوانان هلال احمر به منظور ایجاد تشکل پایدار، با برنامه و هدف و داوطلبانه در این حوزه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار قرار گیرد.



ابلاغ منشور مدارس جم تا مهر


مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه از تفاهم نامه با آموزش و پرورش به عنوان بهترین تفاهم نامه منعقد شده سازمان محیط زیست با سایر دستگاه ها نام برد و گفت: آموزش و پرورش به واسطه رسالتی که در فرهنگ سازی برای خود قائل است به منظور اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه منعقد شده میان دو دستگاه در سطح بسیار وسیعی با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می کند. وی ضمن استقبال از پیشنهاد آقای دکتر حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد که پیش از آغاز سال تحصیلی 95-1394 منشور مدارس جم به تمامی ادارات کل آموزش و پرورش در 31 استان کشور ابلاغ شود.



پیشنهاد برگزاری المپیاد سبز با همکاری محیط زیست و آموزش و پرورش


سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برخی ظرفیت های پارک طبیعت پردیسان همچون پژوهشکده محیط زیست و موزه تنوع زیستی، خواستار بهره گیری از این ظرفیت ها در ارائه آموزش های عملی محیط زیست به دانش آموزان شد.


مجابی ضمن استقبال از پیشنهاد معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حمایت سازمان حفاظت محیط زیست از طرح های پژوهشی دانش آموزان در حوزه محیط زیست، پیشنهاد داد: طرح برگزاری نخستین المپیاد محیط زیست (المپیاد سبز) مورد بررسی کارگروه مشترک دو دستگاه قرار گیرد.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست از صندوق ملی محیط زیست را یکی از راهکارهای تامین منابع مالی برای آموزش در حوزه دانش آموزی نام برد .



تلفیق کتب و دروس آموزش و پرورش با موضوع محیط زیست


محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان آموزش و برنامه ریزی پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به 1150 عنوان کتاب درسی برای 12 پایه تحصیلی در وزارت آموزش و پرورش و رشته های متنوع فنی و حرفه ای و نظری، گفت: نگاه کلان در برنامه ریزی درسی ملی یا سند تحول آموزش و پرورش، نگاه تلفیقی است.


محمدیان افزود: به همین جهت تلاش شده تا محیط زیست به عنوان یکی از مباحث مورد توجه و مهم جامعه به صورت تلفیقی در سایر کتب و دروس گنجانده شود.


وی رسالت آموزش و پرورش را دستگاه ملت سازی و نظام سازی دانست و اظهار کرد: مطالبه از آموزش و پرورش این است که همه نیازهای زندگی را آموزش دهد بی انکه این حجم از مطالبات از جمله وظایف ذاتی آموزش و پرورش در تعریف کلاسیک باشد، بنابراین سایر دستگاه ها نیز باید در ایجاد سازو کار مناسب برای پاسخگویی به مطالبات از آموزش و پرورش کمک کنند.


محمدیان با تاکید بر لزوم خلق امکانات معنوی و مادی جدید از طریق هم افزایی بین دستگاهی، تصریح کرد: این مهم می تواند به برنامه ریزی و سیاست گذاری بهتر برای فرهنگ سازی کمک کند.


وی ضمن اشاره به نگاه اعتقادی که ارتباط و احترام به طبیعت را ارتباط و احترام با خالق طبیعت می داند، گفت: در نتیجه فرهنگ سازی در حوزه محیط زیست و آموزش حفظ محیط زیست، فرهنگ سازی اعتقادی هم هست.


محمدیان با استقبال از پیشنهاد رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای حضور دانش آموزان و بهره گرفتن آن ها از شبکه موزه های تاریخ طبیعی ایران، یادآور شد: معرفی شبکه موزه های تاریخ طبیعی می تواند جزو سرفصل های آموزشی دانش آموزان قرار گیرد.


حسن ضیاء الدینی مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش از جمله حاضرین در این جلسه بود که به نمایندگی از وزارتخانه متبوع خود به شرح اقدامات صورت گرفته به منظور اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت.


ضیاء الدینی، ارتقای کیفیت و کمیت مطالب کتب درسی در خصوص محیط زیست، تشکیل کارگروه مشترک آموزش و پرورش و محیط زیست در سطح ستادی و استانی، اختصاص دو واحد درسی با عنوان سلامت، بهداشت و صیانت از محیط زیست در دروس دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه میان دو دستگاه برشمرد.


وی همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی محیط زیستی، بازدید دانش آموزان از مناطق حفاظت شده، اجرای جشن شکرگزاری جاری شدن آب در زاینده رود (ویژه دانش آموزان اصفهانی)، تهیه و تدوین منشور مدارس جامع محیط زیستی با همکاری دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست را از دیگر اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این راستا نام برد.


مدیرکل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: یکی از بهترین روش ها و مهم ترین اقدامات برای ایجاد تغییرات پایه ای در رفتار و افکار افراد، همکاری با وزارت آموزش و پرورش است.



تدوین محتوای آموزشی برای معلمان و دانش آموزان در حوزه محیط زیست


محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز به نمایندگی از سازمان حفاظت محیط زیست به شرح اقدامات صورت گرفته به منظور اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه منعقد شده میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت.


درویش آموزش بنیادین و پایه ای به ویژه در حوزه مهمی چون محیط زیست را از جمله رسالت های نهادینه شده در آموزش و پرورش دانست و افزود: این رسالت حتی در سند بنیادین تحول در نظام آموزش و پرورش نیز ذکر شده است.


مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست انتقال فهم اکولوژیک و سواد محیط زیستی به دانش آموزان از مهم ترین محورهای همکاری محیط زیست و آموزش و پرورش برشمرد و گفت: تاثیر تخریب محیط زیست بر کودکان و نوجوانان به عنوان جامعه هدف آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل، فعالیت های جهانی برای تبیین سواد محیط زیستی در حوزه کودکان و نوجوانان در قالب هایی همچون بنیاد کودک و طبیعت و مدرسه طبیعت در این حوزه آغاز شده است.


براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی تشکیل هسته مشورتی برای تدوین منشور مدارس جامع محیط زیستی (مدارس جم) با حضور اساتید به نامی همچون مجید مخدوم و عبدالحسین وهاب زاده، تدوین محتوای آموزشی برای معلمان و دانش آموزان در حوزه محیط زیست، طرح معلمان مروج محیط زیست در آموزش و پرورش را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه میان دو دستگاه ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد که پیشنهاد هر دو سازمان برای گنجانده شدن موضوع مدارس جم در برنامه ششم پنج ساله از تأیید نمایندگان محترم مجلس نیز برخوردار شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار