۱۶ تير ۱۳۹۶ ۰۲:۴۵
کد خبر: ۱۲۵۸۳۸
konkour96-34-35

رئیس سازمان سنجش گفت: نتیجه اولیه کنکور سراسری به صورت کارنامه در نیمه اول مردادماه منتشر خواهد شد و تاکنون دانشگاه‌ها ۷۴۰ هزار نفر ظرفیت به ما اعلام کرده اند.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، دکتر ابراهیم خدایی در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی گروه علوم انسانی کنکور ۹۶ در دانشکده فنی حرفه ای دخترانه ولی عصر در جمع خبرنگاران افزود: چهل و هفتمین دوره کنکور سراسری در همه حوزه‌ها در سر وقت خود آغاز شده و تاکنون مشکلی به ما گزارش نشده است.


وی گفت: ۹۳۰ هزار داوطلب در این دوره از آزمون شرکت کرده‌اند که ۵۹ درصد آنها زن و ۴۱ درصد مرد هستند.


خدایی یادآور شد: از میان ۵ گروه آزمایشی کنکور ۹۶ گروه تجربی با ۵۸۰ هزار داوطلب بیشترین تعداد داوطلب را دارد و پس از آن گروه انسانی ۱۸۴ هزار داوطلب، گروه ریاضی  ۱۴۸ هزار داوطلب، گروه هنر با احتساب علاقه مندان ۶۱ هزار داوطلب و گروه زبانهای خارجی با احتساب علاقمندان سایر گروه‌ها ۱۱۹ هزار داوطلب دارند.



۱۸ تیر زمان اعلام کلید سوالات



دکتر ابراهیم خدایی در حاشیه مراسم بازدید از جلسه آزمون کنکور سراسری امروز (پنجشنبه) در آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران تهران ولیعصر (عج) در جمع خبرنگاران با تاکید بر این که بر اساس آمار اولیه حدود 740 هزار نفر در آزمون سراسری 96 پذیرفته خواهند شد، گفت‌: بر اساس آماری که تاکنون به دست ما رسیده است، تقریبا 740 هزار نفر در آزمون پذیرفته خواهند شد که البته آمار نهایی زمان انتخاب رشته داوطلبان اعلام خواهد شد و مطمئنا میزان پذیرش افزایش پیدا خواهد کرد، ولی کاهش پیدا نمی‌کند.




 جوان‌ترین و مسن‌ترین داوطلب کنکور مشخص شد



وی در ادامه‌ به مسن‌ترین و کم سن و سال‌ترین داوطلب کنکور 96 اشاره کرد و گفت‌: مسن ترین داوطلب آزمون امسال داوطلبی متولد 1310 از گلپایگان با 86 سال در گروه آزمایشی علوم انسانی و جوان ترین داوطلب نیز متولد سال 81 و با 15 سال از تهران در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کردند. در واقع این داوطلب سه سال به صورت جهشی تحصیل کرده است.




تاکنون تخلفی گزارش نشده است



دکتر خدایی خاطرنشان کرد: آزمون سراسری سال 96 در 372 شهر و 23 کشور با 27 حوزه برگزار شده است و تاکنون تخلفی نیز از برگزاری این آزمون گزارش نشده است.


به گفته وی بر اساس روال سال‌های گذشته سوالات آزمون سراسری دو ساعت بعد از برگزاری در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی http://www.sanjesh.org  منتشر خواهد شد و اما کلید سئوالات از روز یکشنبه بر روی سایت قرار می‌گیرد.


رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر این که کنکور سراسری امسال در مقایسه با سال‌های گذشته تفاوت چندانی نداشته است، گفت‌: تنها تفاوتی که می‌شود در کنکور امسال به وضوح دید، بحث اجرایی این آزمون است که متاسفانه ما سال‌های گذشته در استان‌های گرمسیری مانند سیستان‌وبلوچستان و همچنین خوزستان به خاطر گرمی هوا با برخی از مشکلات نظیر قطعی برق مواجه بودیم که این معضل در کنکور امسال نیز با همکاری نهادهایی نظیر نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی و اداره پست و ... بر طرف شده است و از نظر حفاظت نیز کنکور امسال در امنیت کامل‌تری برگزار می‌شود.



سوالات کنکور امسال آسان‌تر است



رئیس سازمان سنجش افزود: نکته دیگر در مورد کنکور ۹۶ این است که سوالات امسال با درجه دشواری کمتری طراحی شده است. برداشت ما این بود که احساس می‌کنیم آزمون ما به ویژه در گروه ریاضی کمی سخت است و داوطلبان نمرات پائین ترین کسب می‌کنند. از همین رو سوالات امسال کمی آسانتر است.



تاثیر مثبت سوابق تحصیلی



وی درباره تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۶ نیز گفت: از دو سال گذشته بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش و مجلس شورای اسلامی تاثیر سوابق تحصیلی به صورت تاثیر مثبت است. در واقع ۲۵ درصد سوابق دیپلم و ۵ درصد سوابق پیش دانشگاهی تاثیر مثبت دارد.


خدایی با اشاره موضوع لو رفتن سوالات امتحانات نهایی گفت: برای ما هم همچون رسانه‌ها گزارش‌هایی در زمینه سوالات دیپلم و پیش دانشگاهی آمده است اما برای سازمان سنجش تنها گزارشات رسمی و مستند ملاک است. تا زمانی که به ما به صورت رسمی اعلام نشود نمی‌توانیم بگوییم که تاثیر می‌دهیم یا خیر اما در نهایت تاثیر به صورت مثبت خواهد بود به این معنی که اگر تاثیر نمره فرد را کمتر کند آن را در آزمونش تاثیر نمی‌دهیم.


وی افزود: البته در این زمینه ما نیز به وزارت آموزش و پرورش کمک خواهیم کرد تا روش‌های حفاظت آزمون خود را بهبود ببخشد.



ظرفیت ۸۵ درصد آموزش عالی بدون کنکور



رئیس سازمان سنجش درباره میزان ظرفیت پذیرش بدون آزمون یادآور شد: بر اساس قانون که از سال ۹۲ که قانون سنجش و پذیرش اجرایی شد، بر اساس تکلیف قانونی ما باید امسال به ۸۵ درصد ظرفیت بدون کنکور برسیم که حتما این اتفاق رخ می‌دهد.


وی گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد ظرفیت آموزش عالی بدون کنکور است و داوطلبان تنها می‌توانند با انتخاب رشته وارد دانشگاه شوند اما رقابت اصلی در میان داوطلبانی است که می‌خواهند وارد دوره‌های روزانه شوند.


خدایی درباره سهمیه ایثارگران در کنکور ۹۶ گفت: امسال بر اساس قانون برنامه ششم توسعه که سهمیه ایثارگران را ۵ درصد توسعه داده و اضافه کرده است، رزمندگان با شش ماه حضور در جبهه، همسران آنها و همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.


وی گفت: بر اساس قانون اگر ۲۵ درصد سهمیه ایثارگران در کنکور ۹۶ پر نشود آن سهمیه به این سهمیه ۵ درصدی اختصاص می‌یابد.


رئیس سازمان سنجش تاکید کرد: پیش بینی می‌کنیم در یک سری از رشته‌های پرمتقاضی در دانشگاه‌های پرمتقاضی این ۳۰ درصد ظرفیت پر شود و ممکن است ظرفیت پذیرش آزاد از آن متاثر شود.


وی ادامه داد: ما مکاتبات لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم که با توجه به افزایش سهمیه ایثارگران، ظرفیت پذیرش آزاد کاهش پیدا نکند که امیدواریم مسئولان کمک کنند و این اتفاق رخ دهد اما در غیر این صورت ممکن است ظرفیت آزاد از این مسئله متاثر شود.


خدایی درباره اطلاعیه سازمان سنجش و هشدار به داوطلبان درباره کلاهبرداری مجازی افزود: ما با پلیس فتا و وزارت اطلاعات همکاری‌های لازم را در این زمینه داریم و متاسفانه کلاهبرداری در فضای مجازی به شدت زیاد شده است تا حدی که افرادی که ادعا می‌کنند سوال‌ها را در اختیار دارند اما برای راحتی خیال داوطلبان اعلام می‌کنند که آزمون سراسری در حفاظت کامل انجام شده است. ما اصلی در سازمان داریم که می‌گوییم سوال آزمون که طراحی شد در آخر تنها توسط داوطلب دیده می‌شود.


وی با اشاره به اینکه داوطلبان در حفاظت آزمون و اعلام تخلفات بهترین کمک‌ها را به ما کرده اند، گفت: با توجه به اطلاعاتی که سال گذشته داوطلبان از برخی حوزه‌ها به ما گزارش کردند ۱۰ نفر اخراج داشتیم که این تخلفات در حوزه تخلفات داوطلبی و تقلب‌ها بود به این صورت که داوطلبی از روی دست داوطلب دیگری نگاه کرده بود.


آزمون سراسری سال ۹۶ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ تیرماه در  ۳۷۲ شهرستان و ۴۷۸ حوزه امتحانی در کشور و ۲۷ حوزه در ۲۳ کشور دنیا با حضور ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب برگزار می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار