۱۰ تير ۱۳۹۶ ۱۲:۴۰
کد خبر: ۱۲۴۲۹۱
niasar

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: صدور بی رویه جواز تاسیس دانشگاه پیش از دولت یازدهم نقش مهمی در افزایش تعداد بیکاران تحصیل کرده جامعه داشته است.


به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر روز چهارشنبه طی گفت‌وگو با خبرنگاران در مشهد افزود: پیش از دولت یازدهم به طور میانگین روزانه مجوز تاسیس چهار دانشگاه صادر شده است.


وی با بیان اینکه این امر موجب افزایش تعداد دانشگاه‌های کشور به حدود سه هزار دانشگاه شده است اظهار کرد: دولت‌های پیشین مجوزهایی را برای برخی دانشگاه‌ها صادر کرده اند که هیچ مولفه‌ای از دانشگاه نداشته‌اند به گونه ای که هم اکنون تعداد دانشگاه‌های کشور بیشتر از مراکز علمی کشور چین است.


وی با اشاره به اینکه در سه سال اخیر هیچ مجوزی برای تاسیس دانشگاه صادر نشده است گفت: اشتغال دانش‌آموختگان یکی از مهمترین دغدغه‌های دولت تدبیر و امید می باشد که این امر تحولات کاربردی در نظام آموزش عالی کشور ایجاد کرده است.


شریعتی نیاسر افزود: در این راستا طرح آمایش آموزش عالی مطرح و با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت علوم ابلاغ گردید.


وی با بیان اینکه این طرح شامل هشت وظیفه برای وزارت علوم است اظهار کرد: تقسیم بندی آموزش عالی به 10 منطقه کلان در کشور، مدیریت منطقه ای، ساماندهی مراکز آموزش عالی، افزایش کیفیت و اجرای طرح رتبه بندی و اعتبار سنجی، ماموریت‌گرایی موسسات آموزش عالی، تدوین طرح جامع نظام سنجش و پذیرش آموزش عالی، ایجاد نظام جامع فنی، حرفه‌ای و مهارتی، اشتغال‌پذیری و ایجاد ارتباط هدفمند میان تحصیل و بازار کار از جمله این وظایف می باشد.


وی گفت: این طرح آمایشی در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش اشتغال‌آفرینی جوانان به تصویب رسیده و برای عملیاتی شدن بندهای آن 75 کارگروه جدید با عضویت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مادر تشکیل شده است.


معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برخی دانشگاه‌های خصوصی کشور در حال تبدیل شدن به بنگاه‌های اقتصادی هستند افزود: هر دانشگاهی که صرفا برای اخذ شهریه به دنبال جذب دانشجو باشد و برنامه‌ای برای اشتغال دانش‌پژوهان خود نداشته باشد، مورد حمایت این وزارتخانه نخواهد بود.



 دانشگاه آزاد اسلامی توجهی به تلاش وزارت علوم برای کاهش رشته گرایش‌ها ندارد 


وی با انتقاد از افزایش 64 درصدی رشته گرایش‌های تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: یکی از تلاش‌های ما برای افزایش کیفیت در دانشگاه‌ها، کاهش رشته گرایش‌ها است که در این مسیر توفیقاتی را به دست آورده ایم اما دانشگاه آزاد اسلامی توجهی به این امر نداشته است.


وی گفت: برای جلوگیری از ورشکستگی برخی مراکز دانشگاه آزاد اسلامی مجبور به صدور 4 هزار و 600 رشته محل برای این دانشگاه شده‌ایم که فعالیت این رشته محل‌ها موقتی است و به زودی منحل خواهند شد و دانشگاه آزاد اسلامی در رشته‌هایی که هیئت علمی مشخصی ندارد اجازه فعالیت نخواهد داشت.


شریعتی نیاسر افزود: با افزایش استانداردهای کیفیتی 30 مرکز آموزش عالی غیر انتفاعی به دانشگاه ارتقا یافته اند و تا پایان شهریور ماه سال جاری سطح‌بندی علمی تمام دانشگاه‌های دولتی مشخص خواهد شد و اعتبارات مختلف بر اساس آن در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت.


وی اظهار کرد: آینده کشور در گرو افزایش کیفیت مقاطع دانشگاهی و به ویژه مقطع دکتری است و به همین دلیل به طور جدی مخالف افزایش کمی هستیم.


وی در زمینه افزایش شهریه برخی دانشگاه‌ها گفت: تعیین شهریه بر عهده هیات امنای دانشگاهها است و وزارت علوم نقشی در افزایش یا کاهش آن ندارد اما این وزارتخانه با اخذ شهریه خارج از عرف برخورد قاطع خواهد داشت.


 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار