۱۸ تير ۱۳۹۴ ۱۷:۳۹
کد خبر: ۱۲۰۳۰

نشست بررسی تاثیرات برپایی «روز قدس؛ شاخص راه و هدف» با حضور دکتر هادی آجیلی کارشناس استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی و محمد علی الحکیم کارشناس عراقی مسائل بین‌الملل در فارس برگزار شد.


*در صورت عدم پیروزی انقلاب اسلامی مسئله موجودیت اسرائیل همچنان باقی بود


در این نشست هادی آجیلی کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: استدلال حضرت امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این بود که موضوع اسرائیل مسئله اول جهان اسلام است لذا حتی اگر انقلاب اسلامی ایران به پیروزی نمی‌رسید مسئله اسرائیل برای ملت ایران و جهان اسلام همچنان به قوت خود باقی بود.


 


 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در دهه 40 شمسی سه خط قرمز از سوی رژیم پهلوی برای وعاظ در سخنرانی ها و منابر لحاظ شده بود، گفت: اولین خط قرمز عدم سخنرانی وعاظ درباره اینکه اسلام در خطر است و موضوع دوم هم اینکه هیچ سخنی علیه شخص اول مملکت بیان نشود و موضوع سوم هم اینکه درباره اسرائیل هیچ کس سخنی نگوید.


*مسئله اول جهان اسلام مبارزه با اسرائیل است


وی با تاکید بر اینکه مبارزه با اسرائیل مسئله اول جهان اسلام است و این موضوع محدود به انقلاب اسلامی ایران نیست، اظهار داشت: این مسئله بیش از اینکه سیاسی باشد یک مسئله عقیدتی است.
آجیلی تصریح کرد: اشغالگری صهیونیست‌ها و اشغال سرزمین‌های فلسطینیان به عنوان اشغال بخشی از سرزمین جهان اسلام و دنیای مسلمانان محسوب می‌شود.وی افزود: تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران جهان عرب به دلیل وجود پان‌عربیسم یکه و تنها به دنبال مبارزه با اسرائیل بود ولی وقتی پرچم مبارزه با اسرائیل به دست انقلاب اسلامی ایران افتاد وضعیت مبارزه تغییر پیدا کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به در اختیار گرفتن پرچم مبارزه علیه اسرائیل توسط ایران خاطرنشان کرد: به دلیل وضعیت خاص پان‌عربیسم و اختلافات آنان با ایران در چارچوب پان‌ایرانیسم کشورهای عربی از اینکه شیعیان پرچمدار مبارزه علیه اسرائیل هستند ناراحت بودند.


*دلایل اصلی آغاز روند سازش اعراب با اسراییل


این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بخشی از آرمان‌های ایران مبارزه با امپریالیسم آمریکا و اسرائیل در منطقه و دنیا بود، گفت: به این دلیل که برخی کشورهای عربی به دنبال این بودند خط خود را از ایران و شیعیان که پرچمدار مبارزه با اسرائیل بودند تغییر دهند خط سازش را در برابر خط مقاومت ایجاد کردند.


وی گفت: در سال 1973 زمانی که عرب‌ها سعی کردند کرانه باختری و صحرای سینا را از اسرائیل پس بگیرند که البته در این راه موفق نبودند به این نتیجه رسیدند نباید علیه اسرائیل به مبارزه برخاست. لذا به سمت خط سازش حرکت کردند.


*فلسطین و قدس محور وحدت دنیای اسلام


این عضو هیات علمی دانشگاه علامه  با بیان اینکه استدلال امام خمینی (ره) در معرفی آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس این بود که جهان اسلام باید با وجود تفرقه و اختلافات قومی و قبیله‌ای درونی خود، باید حول محوری جمع شوند، اظهار داشت: محور فلسطین و قدس برای ایجاد وحدت در جهان اسلام و از بین رفتن اختلافات موضوع خوبی به حساب می‌آید.
آجیلی گفت: نگاه خاص حضرت امام خمینی(ره) به مسئله فلسطین این بود که استراتژی وحدت حول محور قدس و فلسطین می‌تواند منجر به اتحاد در جهان اسلام و سوق مسلمانان به یک نقطه واحد شود.
وی اظهار داشت: انتخاب روز قدس به عنوان نماد وحدت جهان اسلام و اتحاد حول این محور برای مسلمانان و دنیای اسلام موضوع بسیار خوب و با اهمیتی به حساب می‌آید.
این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: زمانی که موجودیت اسرائیل اعلام شد همه حقوقدانان بین‌الملل براساس قوانین بین‌المللی تصریح داشتند که این موجودیت با استفاده از زبان زور و اشغال صورت پذیرفته و غیر قابل قبول است لذا این موضوع می‌تواند به عنوان زبان مشترک و قابل فهم برای همه دنیا براساس حقوق بین‌الملل به حساب آید که دولت و ملت اسرائیل مصنوعی و اشغالگری آن غیرقانونی است.


 


 

این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه از روز اعلام راهپیمایی روز قدس علیه اسرائیل تاکنون وضعیت به خطر افتادن موجودیت و امنیت اسرائیل رو به گسترش بوده، افزود: راهپیمایی هر ساله روز قدس در بقا و نماد یک اثر آنقدر تاثیرگذار بوده که توانسته هر ساله موجودیت اسرائیل را به خطر بیاندازد لذا می‌توانیم اعلام کنیم که مبارزه علیه اسرائیل و دفاع از آرمان فلسطین محدود به ایران نیست بلکه سراسری شده است.


روز قدس ؛ دیپلماسی عمومی انقلاب برای فتح قلبها


آجیلی با بیان اینکه گرامیداشت هر ساله روز قدس می‌تواند بر قلوب مردم دنیا و جهان اسلام تاثیر لازم را بگذارد، افزود: در این زمینه نباید از دیپلماسی عمومی که عاملی برای فتح قلوب است غافل بود. لذا باید هر ساله اهمیت بیشتری را برپایی روز قدس قائل بود تا ضمن احیای راهبرد نابودی اسرائیل، جهان اسلام به سمت وحدت سوق پیدا کند.


 


 

*احیای روز قدس نمادی برای نشان دادن راه و هدف است


آجیلی اظهار داشت: اختلاف بین آمریکا و اسرائیل به هیچ وجه صحیح نیست بلکه این اختلافات بین دولت موجود در کاخ سفید و دولت تل آویو وجود دارد البته بیشتر از آن هم نیست. ضمن اینکه دموکرات‌ها معتقدند در اثر مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 اسرائیل امن‌تر خواهد شد.


وی با اشاره به تحلیل برخی کارشناسان مبنی بر اینکه منطقه ناامن خاورمیانه باعث ایجاد امنیت بیشتر اسرائیل شده است گفت: مقصر اصلی این موضوع اسرائیل و آمریکا نیستند بلکه حکام و کشورهای منطقه مقصر اصلی ناامنی در خاورمیانه هستند چرا که با رفتارها و حمایت از افراط‌گرایان منجر به ادامه حیات آن‌ها شده‌‌اند.


این عضو هیات علمی با بیان اینکه هیچ پدیده امنیت‌سازی پیرامون رژیم صهیونیستی پدید نیامده گفت: پدیده‌ها و گروه‌های درگیر با اسرائیل همچنان فعال هستند ضمن اینکه دولت نتانیاهو هم به دلیل اختلافات اساسی با دولت اوباما این احساس را دارد که پشتش خالی شده است ولی اگر منطقه درگیر مسائل خود نباشد ممکن است این وضعیت ناامنی به سمت اسرائیل کشانده شود.


وی درباره تکرار هر ساله احیای روز قدس با توجه به آرمان حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر رهایی قدس شریف از اشغال صهیونیست‌ها گفت: این موضوع، نمادین و برای نشان دادن راه و هدف است. ضمن اینکه برگزاری هر ساله‌ آن نشان دهنده آن است که همچنان مسئله فلسطین یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران به حساب می‌آید.


آجیلی با تاکید بر اینکه با برپایی هر ساله روز جهانی قدس در ایران به همه دنیا اعلام می‌کنیم که تغییری در آرمان‌های انقلاب اسلامی رخ نداده است افزود: با برپایی هر ساله این روز به دنیا می‌گوییم که مسئله تکفیر و فرقه گرایی موضوعی فرعی است و دشمنان اسلام در حال سود بردن از ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی هستند.
وی تصریح کرد آرمان فلسطین برای ایران تمام نشدنی است.


 


 

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با احیای این روز می خواهد اعلام کند که مسئله اول جهان اسلام نابودی اسرائیل و آزادی قدس و فلسطین است و  هیچ اهمیتی برای داعش به عنوان مسئله اول جهان اسلام قائل نیست.


*اولویت اول جهاد در اسلام با کفار که اسرائیل باشد است


وی تصریح کرد: اولویت اول جهاد در اسلام جهاد با کفار است و تا زمانیکه کافر حربی در منطقه وجود دارد جهاد مسلمان با مسلمان معنی ندارد که مصداق جهاد در برابر کفار اسرائیل است که هم اکنون سرزمین مسلمانان را اشغال کرده و در مقابل کل جهان اسلام ایستاده است. لذا جهاد در برابر این رژیم واجب است.


این عضو هیات علمی با بیان اینکه هم اکنون مسئله فلسطین به مسئله‌ای بین‌المللی و انسانی تبدیل شده گفت: افکار عمومی دنیا نسبت به جنایات اسرائیل آگاهی پیدا کرده‌اند و علیه ان اعتراض می کنند لذا باید گفت مسئله فلسطین دیگر مربوط به جهان اسلام نیست.


*مبارزه ایران با رژیم اشغالگر قدس با خسته شدن چند رهبر فلسطینی به پایان نخواهدرسید


این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به دنیا اعلام کرده‌ایم که راه‌حل مردم فلسطین این است که همه شش میلیون آواره فلسطینی و فلسطینی های حاضر در سرزمین‌های اشغالی گرد هم جمع شده و با برگزاری رفراندوم وضعیت آینده خود را تعیین کنند. البته رای آن‌ها هم برای ایران قابل پذیرش است.


وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران آرمان رهایی سرزمین فلسطین و بیت المقدس را در دل دارد و لذا اگر چند رهبر فلسطینی بخواهند سلاح شان را روی زمین بگذارند و به سمت سازش با اسراییل بروند این موضوع هیچ توفیری در اراده ملت ایران برای ازادی قدس نمی کند گفت: وقتی که گروه ساف و یاسر عرفات پس از مبارزه با اسرائیل پرچم مبارزه  را زمین گذاشتند جمهوری اسلامی به هیچ وجه به مبارزه و مقاومت علیه اسرائیل و دفاع از آرمان فلسطین را پایان نداد. زیرا این رژیم را از یک سو اشغالگر قبله اول مسلمانان می داند و از سوی دیگر معتقد است این رژیم امنیت جمهوری اسلامی ایران را به خطر انداخته است.


این عضو هیات علمی اظهار داشت: برای ایران نابودی اسرائیل مهمتر از هرچیز دیگری است.


*خیانت به آرمان فلسطین با واکنش شدید ایران مواجه می‌شود


آجیلی افزود: نگاه جمهوری اسلامی به مردم فلسطین این است که آن‌ها باید با برگزاری رفراندوم وضعیت آینده خود را تعیین کنند البته این موضوع باعث نخواهد شد که ایران از موضوع نابودی اسرائیل کوتاه بیاید.


وی گفت: نگاه و چشم‌های جمهوری اسلامی ایران در برابر اسرائیل باز است و اگر کسی در راه مقاومت خیانتی انجام دهد حقیقتاً واکنش بسیار جدی را از سمت ایران دریافت خواهد کرد ضمن اینکه جمهوری اسلامی آرمان فلسطین را از دریچه نگاه چند رهبر فلسطینی نمی‌نگرد بلکه مقاومت و ایستادگی در برابر اسرائیل مهمتر از این موضوع است.


*اوباما مسلمانان را به جان هم انداخت


همچنین در این نشست محمد علی الحکیم کارشناس عراقی مسائل بین‌الملل در پاسخ به سوالی در خصوص جایگاه روز جهانی قدس در محاسبات منطقه‌ای گفت: آنچه امروز از خشونت در عراق و لیبی و سوریه و... شاهد آن هستیم واکنشی است از سوی آمریکا و متحدانش نسبت به دستاوردهای ملل منطقه که رهآورد اعلام روزجهانی قدس توسط حضرت امام خمینی (ره) است. امروز در بسیاری از شهرهای عربی از بغداد و نجف و دمشق گرفته تا غزه، بیروت و صنعا و بسیاری از شهرهای اروپایی مراسم روز قدس برگزار می شود و هرساله نیز بر تعداد این کشورها افزوده می شود.


وی با طرح این سوال که چرا باید امروز کشورهای عربی ناارام باشند اما  اسراییل در امنیت گفت: برخی می‌گویند «باراک اوباما» احمق‌ترین رئیس‌جمهور در آمریکا هست و با اسراییل اختلاف دارد اما من میگویم او باهوش ترین رئیس جمهور آمریکاست چون آنچه امروز از جنگ و دعوا در کشورهای مسلمان منطقه می بینیم توسط اوباما صورت گرفته، کاری که قبلا در این سطح به دست هیچ مقام آمریکایی انجام نشده بود.


وی افزود: داعش ساخته دست اطلاعات آمریکا، اسرائیل، ترکیه و مانند آن است. در حال حاضر همه نگاهها متوجه داعش و النصره و غیره هستند و نگاه‌ها از اسرائیل و توجه به مسأله فلسطین منحرف شده است. اکنون فقط ایران است که از فلسطین سخن می‌گوید و بقیه مسلمانان خود را از صحبت درباره این مسأله کنار کشیده‌اند. بنابراین اوباما با همکاری لابی صهیونیستی موفق شد به این پیروزی دست پیدا کند بنابراین نمی توانیم بگویم اوباما با اسراییل اختلاف شدید دارد.


 


 

حکیم گفت: تنها راه مواجهه با اسرائیل «مقاومت» است. ایران هم اکنون موفق شده ابهت کشورهای اسلامی را حفظ کند. اکنون هیچ وزیر عربی در منطقه به اندازه وزرای ایرانی محترم نیستند، این یک حقیقت است. نتیجتاً اینکه راه ایران یعنی مقاومت بهترین مسیر است.


*بیداری ملل جهان و منطقه مرهون ایران و نامگذاری روز قدس توسط امام


این کارشناس عراقی مسائل بین‌الملل در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه چیزی باعث شده اسرائیل ناامن بشود که اوباما و دموکرات‌ها به دنبال تامین امنیت آن باشند؟ اظهار داشت: مشکل، امنیت اسرائیل نیست مشکل این است که همه بیدار شده‌اند و جمهوری اسلامی ایران و نامگذاری روز قدس توسط امام خمینی یکی از دلایل این بیداری است. ضمن اینکه نقش ایران به یک «نقش محوری» در منطقه تبدیل شده است. تنها امید من برای رهایی فلسطین و نابودی اسراییل ایران است چون حکام عربی دیکتاتور و دوست اسرائیل هستند و در مقابل اسرائیل نخواهند ایستاد.


وی درباره پیام آگاهی بخش روز جهانی قدس که جمهوری اسلامی ایران آنرا مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: آزادی بیان، مردم سالاری و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود اصلی ترین پیام روزجهانی قدس است.


وی تصریح کرد: انقلاب ایران الهام گرفته شده از انقلاب امام حسین (ع) است و به همین دلیل مورد اقبال ملت های منطقه از جمله فلسطینی ها قرار گرفته است .


الحکیم تصریح کرد: عربستان اکنون ادعا می‌کند می‌خواهد آزادی و دموکراسی را در سوریه به وجود بیاورد، سوالی که مطرح می‌شود این است که اعرابی که حکومت‌هایی موروثی دارند، مانند حکومت‌های قطر، عربستان و بحرین و غیره چگونه می خواهند دمکراسی را به سوریه ببرند. کشورهایی که آشکارا رو بروی مقاومت منطقه ایستاده اند و علنا با اسراییل علیه مردم منطقه همکاری می کنند چگونه می خواهند الگوی ملتها باشند.


وی در ادامه گفت: اما «ایران نقشی محوری و پدرانه برای خاورمیانه» دارد؛ ایران دارای نقشی راهبردی و آینده‌نگر است. دموکراسی کنونی در ایران را هیچ کشوری در منطقه ندارد.


*انقلاب امام چون بر دل ملتها نشست نامگذاری روز قدس نیز با اقبال ملتها روبرو شد


حکیم در پاسخ به سوالی درباره نامگذاری روز قدس و احیا و تاثیر ان بر مردم منطقه و ملتهای مسلمان برای یاری فلسطینی ها جهت رهایی قدس شریف گفت: کاری که برای خدا باشد رشد می‌کند و راه خود را در قلب ملتها می یابد. امام خمینی (ره) به خاطر ارتباطی که با خدا داشت و الهامی که انقلابش از انقلاب امام حسین (ع) گرفته بود توانست راهی در میان ملتهای منطقه بیابد و پیام روز جهانی قدسش نیز در دل ملت های منطقه نشست. احیای روز قدس، روز به روز تاثیرش را بیشتر نشان می‌دهد وقتی مردم فهمیدند یک روحانی در قم موفق شده این چنین انقلابی را رقم بزند دریافتند که آزادی قدس و سرنگونی رژیم اشغالگر صهیونیستی و فرستادن یهودی‌ها به کشورهای خود در اروپا و غیره ممکن است. معتقدم که اسرائیل  فتنه شیعی-سنی را در منطقه به راه انداخت تا خودش را از محور مقاومت دور کند. محور مقاومت محوری قوی و جدی برای مقابله با استکبار و دشمن صهیونیستی است.


وی در پایان گفت: امام خمینی (ره) از نامگذاری روز قدس دو هدف داشت: اولا اینکه حقیقت رژیم صهیونیستی را برای ملتهای منطقه و مسلمانان افشا کند تا بتوانند در برابر آن بایستند و مسأله دوم که از اولی شاید مهم‌تر باشد ایجاد وحدت میان مسلمانان که این روزها بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند.


تهیه و تنظیم: وحید ونایی و زهره غلامی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار