۰۱ تير ۱۳۹۴ ۰۳:۱۹
کد خبر: ۱۱۶۲۵

عضو مؤسسه پژوهشي حکمت و فلسفه ايران گفت: اگر امامان جماعت بتوانند تمام ديدگاه‌هاي سياسي و اجتماعي را در مساجد تحمل کنند و براين اساس هم انتخاب شوند که ديد سياسي خاص خود را به ديگران تحميل نکنند، افراد شايسته‌اي هستند که کليات جامعه اسلامي را مدنظر دارند و آزادي ديدگاه‌ها را مورد نظر قرار مي‌دهند.


نجفقلي حبيبي رئيس اسبق دانشگاه علامه طباطبايي به مناسبت دهه تکريم مساجد در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه مردم سالاري گفت: مساجد خانه خداوند هستند و مرکز عبادت خدا محسوب مي‌شوند، بنابراين بايستي به گونه‌اي امکانات مختلف در آنها فراهم شود تا در شأن خانه خداوند براي تمام مسلمانان با هر ديد و سليقه محل مناسبي باشد. وي با اشاره به اينکه مساجد نبايد محلي براي ارائه يک رويکرد خاص سياسي شوند، توضيح داد: اگر قرار است بحثي يا حرفي در مساجد زده بشود، بايد درباره آن صحبت شود و آنجا تعاليمي ارائه شود تا متناسب کليت نظام اسلامي باشد نه يک جريان خاص سياسي. نبايد صدايي در مساجد خفه شود، همه بايد براي بيان نظر خود آزاد باشند.


حبيبي درباره ويژگي‌هاي مورد نياز امامان جماعات مساجد گفت: اگر امامان جماعات بتوانند تمام ديدگاه‌هاي سياسي و اجتماعي را در مساجد تحمل کنند و بر اين اساس هم انتخاب شوند که ديد خاص خود را به ديگران اعمال نکنند، افراد شايسته‌اي هستند که کليات جامعه اسلامي را مدنظر دارند و آزادي ديدگاه‌ها را مورد نظر قرار مي‌دهند، اينجاست که انسان‌هاي مختلف با فراغ خاطر به مساجد مي‌آيند و صحت و سقم ديدگاه‌هاي مختلف بررسي مي‌شود. اين فعال سياسي در ادامه افزود: بنابراين مسجد مهمترين و امن‌ترين کانون براي هر انساني مي‌شود به شرطي که متوليان مساجد ديدگاه خطي به مساجد نداشته باشند، همه بحث‌ها بايد به خانه خدا بازگردد و همين عامل رونق و شکوه مساجد و کانون پرورش جوانان مي‌شود و تعارفي هم در اين زمينه وجود ندارد.


حبيبي با اشاره به شعار امسال دهه تکريم مساجد مبني بر «آينده را با جوانانمان از مسجد بسازيم» گفت: جوانان انواع و اقسام تفکرات را دارا هستند و ادراک و برهان آن‌ها بايد در يک جايي محک بخورد تا مشخص شود کجا درست و کجا غلط رفتار مي‌کنند و چه جايي از مسجد بهتر؟! در هيچ زمينه‌اي متوليان مساجد نبايد جوانان را از خود برانند، چرا که مسجد کارآمدي خود را از دست مي‌دهد. وي درباره کارکرد آموزشي مساجد گفت:‌ مسجد جاي آموزش است، بيانات امام راحل در ابتداي انقلاب را بخوانيد که درباره زمان پيامبر (ص) مي‌فرمودند اينجا هم دستگاه قضا هست،‌ هم فرماندهي جنگ، هم محراب و هم جاي حل و فصل امور مسلمانان. مرکز فرماندهي کل اسلام در زمان پيغمبر و حضرت علي (ع) مسجد بود. اما امروز که مسجدهاي ادارات و محلات از هم جدا شده است ديگر در آن کانون حقيقي قرار ندارند، در حالي که مسائل محلي و منطقه‌اي حتما بايد در مساجد مطرح شود. بنابراين متوليان مساجد نبايد ذهنشان را محدود کنند که اين کار بسيار خطرناک است و مساجد از اعتبار ساقط مي‌شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار