۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۲۱:۳۵
کد خبر: ۱۱۱۷۳

حسن رحیم‌پور ازغدی امروز در نشست تعلیم و تربیت که توسط کمیسیون تعلیم و تربیت مجمع عالی بسیج مستضعفین برگزار شد، اظهار داشت: فیلسوفان معتقدند تعلیم و تربیت یعنی رساندن انسان به کمال.


وی افزود: محصول مدرسه و دانشگاه نباید انسانی تک‌بعدی باشد. به عنوان مثال فردی که از مدرسه و دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود نباید صرفاً ریاضی یا فیزیک را به خوبی بداند. فردی که علومی همچون ریاضی، فیزیک و احکام را به خوبی می‌داند اما شرایط زندگی دینی، اخلاقی و اجتماعی را نمی‌داند به درد جامعه نمی‌خورد.


برخی از فارغ‌التحصیلان مدارس و دانشگاه‌ها از کارگران روزمرد نیز ناکارآمدتر هستند


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هم‌اکنون فارغ‌التحصیلان از مدارس و دانشگاه‌ها قادر نیستند ابتدایی‌ترین مسائل زندگی را حل کنند و حتی بسیاری از این افراد از کارگران روزمرد هم ناکارآمدتر هستند چرا که برخی از کارها را بلد نبوده و برخی از کارها را نیز حاضر نیستند انجام دهند.


رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه نظریه‌پردازان آموزش غربی تعاریفی را از انسان و زندگی ارائه کردند، ادامه داد: این نظریه‌پردازان روش‌های تربیت کودک را نیز تعریف کردند. برخی از مبانی ارائه شده از سوی آنها نادرست است و می‌توان آنها را نقد کرد که حتی خود غربی‌ها نیز اقدام به نقد آن کردند.


وی عنوان کرد: 150 قانون قطعی در رابطه با انسان اجتماعی از سوی نظریه پردازان غربی ارائه شده است که هم‌اکنون بسیاری از این قوانین از بین رفته و پس گرفته شده است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در غرب حتی برای غیرمستدل‌ترین مبانی در حوزه نظریه‌ آموزش و پرورش برنامه می‌نویسند اما ما در ایران چنین اقدامی را انجام ندادیم. در طول 30 سال گذشته چند بار برنامه‌های آموزش و پرورش ما تغییر کرده است. بدون هیچ بررسی اقدام به کپی‌برداری از نظام آموزش غربی کردیم. البته بنده نمی‌گویم که نظام آموزش و پرورش اسلامی به صورت 100درصد باید با نظام آموزش و پرورش غرب و شرق در تضاد باشد.


رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: نظام‌های دینی و غیردینی در حوزه منابع و روش‌های معرفت نقاط اشتراک و افتراقی دارند حتی پیامبران نیز نگفتند که هر آنچه که قبل از آنها وجود داشته باطل است. بلکه برخی موارد را تثبیت، برخی را منع و برخی را اصلاح کردند.


وی با اشاره به نظریات اسپنسر ادامه داد: طبق نظرات این نظریه‌پرداز غربی هدف در آموزش و پرورش آماده کردن دانش‌آموز برای نبرد در زندگی است. به نحوی که به او صدمه نخورد و جامعه نیز رشد کند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: باید در آموزش و پرورش بدانیم که چه افرادی را تحویل خواهیم گرفت و در آینده چه افرادی را باید به جامعه تحویل دهیم. به عنوان مثال در جامعه اسلامی فرد فارغ‌التحصیل از مدارس باید بتواند مشکلات شخصی خود را حل کند به گونه‌ای که نه با جامعه درگیر شود و نه اینکه فریب سایر افراد را بخورد. فرد فارغ‌التحصیل از مدرسه باید در حوزه معاشرت با بستگان و‌ آشنایان مسلط به روابط اجتماعی باشد.


ازغدی عنوان کرد: هم اکنون شاهد هستیم که برخی افراد مدرک دکترا دارند اما نمی‌توانند کوچکترین مشکلات زندگی شخصی همانند تعمیرات وسایل خانه را انجام دهند.


وی افزود: آیا در نظام آموزش و پرورش تعریف کردیم که اگر فردی قصد دارد 5 یا 7 سال درس بخواند باید‌ آموزشی متفاوت دریافت کند هم اکنون برای تمامی دانش‌آموزان آموزش‌های یکسانی ارائه می‌شود. در حالیکه باید به تناسب نیت افراد و اینکه آیا قصد ورود به دانشگاه را دارند یا خیر آموزش‌های متفاوتی به آنها ارائه شود. در چنین شرایطی محتوایی که در سیستان و بلوچستان تدریس می‌شود قطعاً باید با محتوایی که به دانش‌آموزان تهرانی ارائه می‌شود تفاوت‌هایی داشته باشد.


چرا کرسی‌های آزاداندیشی در خصوص وضعیت مدارس کشور برگزار نمی‌شود؟


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه هم‌اکنون دانشگاه‌ها بدون توجه به نیازهای جامعه اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند و افراد دارای مدرک را به جامعه تحویل می‌دهند، گفت: برخی از مدارس غیرانتفاعی سالانه 15 تا 20 میلیون تومان از خانواده‌ها دریافت می‌کنند در حالیکه هر یک از انواع مدارس باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرند. هم‌اکنون کدام نهاد باید وضعیت مدارس کشور را نقد کند؟ آیا نباید کرسی آزاداندیشی در این خصوص داشته باشیم که به این سوالات پاسخ داده شود بابت هزینه‌هایی که در بحث آموزش فرزندان انجام می‌شود چه محصولی به خانواده‌ها و جامعه ارائه می‌شود.


رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: سالانه صدها هزار متخصص علوم فنی از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند اما تعداد افرادی که بتوان به لحاظ اخلاقی به آنها اعتماد کرد، چند نفر است؟


وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون برخی از مسئولان کشور اعلام می‌کنند که کلید حل تمام مشکلات کشور رفع تحریم‌ها است و این موضوع در دست غربی‌هاست، افزود: مسئولانی که این تفکرات را دارند محصول مدارسی هستند که دانش‌آموزان را با اندیشه‌های غربی تربیت می‌کنند.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخی از نظریه‌پردازان غربی، نژاد شرقی را نژاد کارگر و نژاد اروپا را کارفرما می‌دانند و بر این اساس می‌گویند که نژاد کارگر نیاز به زاد و ولد بیشتری دارد به همین دلیل است که نژاد اروپایی که کیفی است و عمدتا کارفرما هستند تکثیر کمتری دارند.


رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه در مدارس ما دانش‌آموز از همان ابتدای ورود به مدرسه تا دوران دانشگاه عقده به غرب رفتن، غربی‌پوشیدن و غربی خوردن را دارد، یادآور شد: این زهری است که از 150 سال قبل در آموزش و پرورش ریخته شده است که نتوانستیم آن را حل کنیم.


وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در کشور یک طرز تفکر می‌گوید که مشکلات باید در داخل حل شود و می‌توانیم آنها را حل کنیم و طرز تفکر دیگر می‌گوید که این مشکلات باید به دست خارجی‌ها حل شود و کسانی که این تفکر را دارند در مدارسی که تحت تاثیر فرهنگ غرب بوده تربیت شدند./تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار