۰۶ خرداد ۱۳۹۴ ۲۰:۴۲
کد خبر: ۱۰۶۴۰

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: برخی دانش‌آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات از روی ناآگاهی به مصرف قرص ریتالین و ترامادول می‌پردازند.


به گزارش عطنا محمد حافظ نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: دانش‌آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات از روی ناآگاهی به مصرف قرص ریتالین و ترامادول می‌پردازند و با توجه به فعل و انفعالاتی که ریتالین بر روی مغز می‌گذارد، ترک آن دشوارتر از کراک و هروئین است. تحریک پذیری، افسردگی، کاهش اشتها، بی‌خوابی و کاهش رشد از جمله عوارض قرص ریتالین است.


وی در خصوص عوارض قرص ترامادول گفت: سرگیجه، سردرد، کاهش هوشیاری، خارش، تعریق بیش از حد، اختلالات بینایی، تهوع، استفراغ و بی‌اشتهایی از جمله عوارضی است که مصرف قرص ترامادول در پی دارد.


حافظ نیا تصریح کرد: رسانه‌ها باید با ارائه روش‌های موثر مطالعه و یا با دعوت روانشناسان مجرب در حوزه مسائل تربیتی از استرس دانشجویان و دانش‌آموزان بکاهند و در جهت ارتقای آگاه سازی و اطلاع رسانی در زمینه اثرات و عوارض منفی قرص‌های مخدر پیشگیری کرده و قدم‌های موثر بردارند.


وی، حواس پرتی و عدم تمرکز حواس را یکی از مشکلات معلمین، والدین و دانش آموزان در امر یادگیری و آموزش در فصل امتحانات دانست و بیان کرد: حواس پرتی یا عدم تمرکز در واقع به دنبال یک سری عوامل متفاوت و متعددی می‌تواند بوجود می‌آید که این عوامل گاهی توسط محیط خارجی و اطرافیانش به او تحمیل می‌شود و باعث ایجاد حواس پرتی می‌شود. از جمله شرایط بیرونی می‌توان به سر و صدای زیاد محیط، عدم آرامش و سکوت لازم برای مطالعه، کافی نبودن شرایط محیطی مناسب و مناسب نبودن زمان مطالعه اشاره کرد. خیال پردازی، گرسنگی، تشنگی، کم خوابی، بیماری‌های جسمی و روانی، نبود انگیزه، آشنایی و آگاهی نداشتن با روش‌های صحیح مطالعه و جذاب نبودن مطلب از جمله عوامل درونی حواس پرتی است.


وی به خلاصه نویسی به عنوان روش‌های صحیح جهت جلوگیری از حواس پرتی اشاره کرد و افزود: روانشناسان استفاده از "تکنیک ایست" را در هنگام بروز حواس پرتی تجویز می‌کنند. در این روش هرگاه دانشجو یا دانش‌آموز دچار حواس پرتی یا عدم تمرکز حواس می‌شود به خود فرمان ایست یا توقف می‌دهد تا جلوی هدر رفتن زمان را گرفته و بتواند به صورت مفید به مطالعه ادامه دهد. همچنین ایجاد فضایی آرام بخش، شور آفرین و اطمینان بخش توسط والدین امکان بروز استعداد در فرزندان را میسر می‌سازد.


وی ادامه داد: سامان بخشیدن به مسائل و مشکلات اقتصادی در ایام امتحانات، پرهیز از اختلافات خانوادگی در حضور فرزندان، افزایش رابطه با مدرسه و معلمان، محدود کردن رفت و آمدهای خانوادگی، جایگزین کردن تفریحات برنامه ریزی شده با سایر فعالیت‌ها، دخالت نکردن والدین در برنامه درسی فرزندان و شنیدن حرف‌ها و شکایت های فرزندان از دیگر وظایف مهم والدین در فصل امتحانات است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار