۰۶ خرداد ۱۳۹۴ ۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۰۶۳۶
دکتر گلزاری در این نشست که در آستانه هفته جوان برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: آمارهای رسمی، نظریه های علمی، پژوهش های تجربی و میدانی در دانشگاه ها و تحلیل های تجربی روانشناسان چهار منبع مورد توجه در این زمینه هستند.


وی تصریح کرد: دیدگاه های روانشناسی و جامعه شناسی در غرب و شرق اذعان می دارند که ازدواج جزو علایق فطری انسان است. ازدواج بهره فردی دارد و به رشد اخلاقی و روانی منجر می شود. مسئولیت ازدواج نسبت به آزادی های روابط سنگین تر است، اما هر رشدی با سختی همراه است.

گلزاری با اشاره به اینکه در چرایی تجرد می توان چهار عامل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی را مورد توجه قرار داد، اظهار داشت: 40 درصد مسائل، اقتصادی است، مانند مشکل مسکن، اشتغال و هزینه های ازدواج. مهارت های فردی جوانان کم و تکیه شان به مدرک است. در حالیکه بازار کار فقط مدرک را نمی پذیرد.

معاون ساماندهی امور جوانان تاکید کرد: مسائل اقتصادی قطعا مهم است و نمی توان آن را نادیده گرفت. جمعیت فراوانی از پسران فارغ التحصیل دانشگاه ها، با مشکل جدی بیکاری مواجه هستند که همین امر باعث گریز از ازدواج و مسئولیت پذیری شده است.

وی افزود: در مقوله فرهنگی نیز آزادی های قبل از ازدواج تشکیل خانواده را به تاخیر می اندازد و باعث می شود جوانان با سرخوردگی به سمت ازدواج بروند. بخشی ازدواج هراسی هم به دلیل نگاه های منفی به سنت های ازدواج و مسائلی مثل مهریه است که نگاه مثبت و سازنده به ازدواج را کمرنگ کرده کرده است.

گلزاری تصریح کرد: درست است که نگاه مثبت و سازنده به ازدواج کمرنگ شده اما در عین حال الگوهای همسرگزینی نیز تغییر کرده و گره های مسائل مربوط به ازدواج مانند دیگر پدیده های اجتماعی که توسط خود مردم و جامعه تغییر می کند، باز شده و برایش راهکار پیدا می شود.

وی موانعی از قبیل اعتماد به نفس پایین و ترس از به هم خوردن حریم خصوصی و دیگ موانع روانی را نیز از دلایل تجردگرایی دانست و گفت: این موانع با آموزش و مشاوره قابل حل است. تحقیقات نشان می دهد ازدواج موفق باعث رشد فکری و رشد صفات مثبت در فرد می شود. در بررسی های انجام شده بر روی شاخص های سلامت روان و جسم، به طور معناداری این شاخص ها در افراد متاهل بالاتر بخصوص در ساختار ازدواج موفق بالاتر است.

گلزاری افزود: براساس آمار و تجربه های علمی، خانواده را بعد از تشکیل به صورت خانواده آشفته، گسسته و بالنده تقسیم می کنیم که باید با برنامه ریزی درست جلوی شکل گیری خانواده های گسسته و آشفته را بگیریم. مشاوره های پیش از ازدواج در این زمینه کمک شایانی است. انتخاب مناسب و آموزش مسائل زندگی و حتی مشاوره در پنج سال اول ازدواج به شکل گیری خانواده های بالنده منجر می شود.

معاون ساماندهی امور جوانان ازدواج را بهترین مکتب تربیتی انسان دانست و تاکید کرد: با برگزاری جلساتی مانند این نشست و جلساتی که در شورای فرهنگی عمومی با محوریت خانواده برگزار می شود، امیدواریم مسئولین نسبت به بحث خانواده پایدار و موفق حساس شوند. البته ما اصلاح قوانین دست و پاگیر حوزه ازدواج را در دستور کار داریم

وی با اشاره به لزوم بهره گیری از برنامه های بستر ساز و زمینه ساز ترغیب جوانان به ازدواج اظهار داشت: بخش جوانان وزارتخانه بخش مدیریتی است نه اجرایی. ما در جلسات مختلف هیئت دولت و دستگاه های مرتبط مسائل جوانان را مطرح و پیگیری جدی می کنیم.

شایان ذکر است در این نشست دکتر محمد حسین پناهی رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر محمد زاهدی اصل استاد و مدیر گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانا و استاد روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر سهیلا صادقی فسایی استاد آسیب شناسی اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر داور شیخاوندی استاد آسیب شناسی دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی حضور داشتند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار