۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۰۰:۰۳
کد خبر: ۱۰۱۶۸
golzari

با توجه به نگرانی ها از رشد بالای آمار طلاق در جامعه، برنامه «پیشخوان خبر» شبکه خبر در گفتگو با دکتر گلزاری، معاون سامان دهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، به بررسی آخرین آمار از وضعیت موجود و همچنین علل ضعف بنیان خانواده و راهکارهای حل این مشکل پرداخت.


برابر این گزارش، معاون سامان دهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ابتدای سخنان خود تاکید کرد که امروز با فروپاشی خانواده رو به رو نیستیم.


دکتر گلزاری در برنامه «پیشخوان خبر» از فروپاشی خانواده گفت/ 25 اردیبهشت 1394


مهم ترین بخش های این گفتگو به این شرح است:


*اصولا خانواده به عنوان یک نهاد مقدس و فطری از آغازی که بشر پا به جهان گذاشته با بحران هایی رو به رو بوده است، اما بازسازی و احیا می شود و ما هیچ وقت با فروپاشی خانواده رو به رو نبوده ایم.


وی افزود: البته خانواده ایرانی به تبع تحولات جهانی و مسائلی که داریم دچار یکسری چالش و مشکل است.


وی  با اشاره به مهم ترین محورهایی که خانواده را با مشکل مواجه کرده است، گفت: افزایش طلاق و کاهش ازدواج یکی از این موارد است.


اولین آن بی رغبتی جوانان و مجردها به تشکیل خانواده است. بیش از یازده میلیون مجرد در کشور وجود دارد که حدود 80 درصد آنان زیر 35 سال و در سن ازدواج هستند.


وی بحث ایجاد اشتغال از سوی دولت و مردم را یکی از موضوعاتی دانست که می تواند در افزایش رغبت جوانان به ازدواج موثر باشد.



گلزاری گفت: دولت برنامه ای را گذاشته و بودجه ای را به این موضوع اختصاص داده است، اما فرهنگ پشت میز نشینی، فرهنگ کارمند بودن، و نرفتن به سمت افزایش مهارت ها و کارهای شخصی از جمله موانع اشتغال است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان موانع اقتصادی موجود در ازدواج را هزینه های ازدواج، مسکن، اشتغال و امکاناتی که باید برای ازدواج فراهم شود، دانست.


وی در بعد فرهنگی، به ازدواج هراسی اشاره کرد و آن را نشات گرفته از تکرار آمارهای موجود، سیاه نمایی ها، بی اعتمادی جوانان به یکدیگر، و گریز از عهده دار شدن بار مسئولیت خانواده خواند.


میهمان گفتگو تاکید کرد: مسئله دیگر نیز مسئله همسریابی است که دختران علاقه مند به ازدواج هستند؛ اما فرهنگ سنتی موجود سبب شده که فرصت پیدا شدن فرد مناسب کم شود.


وی به سایت های غیرقانونی همسریابی اشاره کرد و گفت ما با کمک موسسه تبیان در نظر داریم در «هفته جوان» از سامانه همسر گزینی رونمایی کنیم.


گلزاری پیش بینی کرد با این سایت سالانه 100 هزار ازدواج سربگیرد.


دکتر گلزاری، میهامن برنامه پیشخوان خبر شبکه خبر در روز 25 اردیبهشت 1394 با موضوع افزایش آمار طلاق در کشور


وی به اهمیت مشاوره قبل از ازدواج اشاره کرد و گفت که در این مشاوره ها حتما باید خانواده ها حضور داشته باشند.


این کارشناس خانواده با بیان اینکه تدوین سند ملی مشاوره قبل از ازدواج صورت گرفته است، گفت: در آینده نزدیک از مراکز مشاوره قبل از ازدواج استاندارد رونمایی می شود.


گلزاری از دولت خواست که مسئله بیمه در مشاوره های قبل از ازدواج را فعال کند تا سه تا 5 درصد از افرادی که قبل از ازدواج به این مراکز مراجعه می کنند از بیمه برخوردار شوند.


وی گفت: یک مشاوره سه تا 4 جلسه ای بیش از 100 هزار تومان هزینه دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار