۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۰۱۲۹

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره انتخابات نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی و نحوه انتخاب منتخبان آنان جهت عضویت در شورای مرکزی ناظر بر نشریات، توضیحانی ارائه کرد.


به گزارش عطنا ، دکتر حسین میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره روند برگزاری این انتخابات گفت: در پایان بهمن ماه نامه‌ای به معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور ارسال شد مبنی بر اینکه اعضای کمیته ناظر بر نشریات خود را تا 15 اسفند ماه معرفی نمایند. تعدادی از دانشگاه‌ها دانشجویان عضو کمیته ناظر را در تاریخ مشخص شده معرفی کردند ولی تعداد دیگری از دانشگاه‌ها به دلیل فشردگی برنامه‌های آخر سال، درخواست داشتند انتخابات کمیته ناظر داخل دانشگاه را نیمه دوم فروردین انجام دهند و سپس اسامی اعلام شود. به همین دلیل 23 فروردین ‌94 مکاتبه دیگری با دانشگاه‌ها انجام شد که اسامی مدیران مسئول برای شرکت در انتخابات را ارسال نمایند و در 30 فرودین‌ماه نیز شرایط کاندیداتوری و الزامی بودن همراه داشتن مدارک برای ثبت‌نام به دانشگاه‌ها اعلام شد.


وی با بیان اینکه دوم اردیبهشت ماه زمان و مکان همایش به معاونان دانشگاه ها اعلام شده است تاکید کرد: فرایند اطلاع رسانی دقیق و کافی بوده است چرا که این فرایند از بهمن ماه آغاز شده و در سه نوبت به دانشگاه ها اطلاع رسانی شده است.


میرزایی درباره روند اعطای سهمیه به دانشگاهها، با اشاره به شیوه نامه انتخابات ارسال شده به دانشگاهها تصریح کرد: به هر دانشگاهی که بین یک تا 20 نشریه داشته باشد، دو سهمیه تعلق می گیرد. بین 20 تا 100 نشریه به ازای هر 10 نشریه یک سهمیه و بالای 100 نشریه نیز برای هر 20 نشریه یک نماینده اضافه می شود.


وی با اشاره به برخی ابهامات درباره نمایندگان دانشگاه تهران افزود: مدیر کل فرهنگی دانشگاه تهران اظهارات لازم را در خصوص نحوه معرفی نمایندگان دانشگاه تهران در مصاحبه مبسوطی اعلام داشته‌اند که مجال تفصیل آن در اینجا نیست ولی خلاصه آن چنین است: دانشگاه تهران با توجه به 350 نشریه فعال خود 23 نماینده را برای شرکت در انتخابات معرفی کرده بود که دو نفر از آنها به دلیل نقص مدرک توسط هیات نظارت بر انتخابات، امکان رای دادن را نیافتند.


میرزایی با تاکید بر حضور اغلب نمایندگان در روز قبل از رای گیری در محل همایش، اعلام کرد: کمتر از 10نفر در روز انتخابات حضور یافتند که چهار نفر از دانشگاه تهران، یک نفر عضو پیشین دانشجویی شورای مرکزی ناظر و بقیه نیز از دانشگاه‌های دیگر بودند که به لحاظ قانونی هیچ ایرادی نداشته و طبق قانون موظف به پذیرش آنها بوده ایم واینکه برخی با بزرگنمایی ادعا کرده‌اند که عده زیادی ناگهان وارد انتخابات شده‌اند خلاف واقع و کذب محض است.


وی همچنین با اشاره به برخی شبهات درباره دانشگاه پیام نور، اظهار کرد: طبق اعلام اولیه کارشناس دانشگاه به وزارت علوم در فروردین‌ ماه، 470 نشریه ثبت شده در دانشگاه پیام نور فعالیت داشته است که بر اساس شیوه نامه 29 سهمیه به آنان تعلق می‌گیرد. ولی پس از مدتی طی مکاتبه ای، دانشگاه مدعی وجود 700 نشریه فعال گردید و طی مذاکراتی که میان کارشناسان دانشگاه و وزارتخانه در خصوص بیش‌شماری آنها صورت گرفت،این امر تعدیل شد و در نهایت در تاریخ نهم اردیبهشت‌ماه، دانشگاه پیام نور طی نامه ای 35 نماینده خود را به وزارت علوم معرفی نمود که 28 نفر آنها در همایش حضور یافته و تمام 28 نفر حاضر در رای‌گیری شرکت کردند. بنابراین هیچگونه محدودیتی در خصوص سهمیه این دانشگاه مدنظر نبوده و اعمال نشده است. شاهد بارز این امر هم انتخاب یکی از دانشجویان این دانشگاه به عنوان عضو اصلی دانشجویی شورای مرکزی در انتخابات است. ضمن اینکه چنانچه عدد 700 نشریه هم پذیرفته می‌شد، طبق شیوه نامه ابلاغی، سهمیه پیام نور 40 نفر می‌شد و نه 50 نفر. بنابراین اعداد ذکر شده در رسانه ها به نقل از برخی مسئولین این دانشگاه مبنی بر وجود 50 سهمیه و تخصیص 25 سهمیه، نه مبنای کارشناسی دارد و نه مصداق واقعی.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در خصوص دانشگاه امیرکبیر نیز گفت: دانشگاه سه نفر (دو عضو اصلی و یک عضو علی البدل) کمیته ناظر بر نشریات خود را در اسفند ماه برای شرکت در انتخابات معرفی نموده است که هر سه نفر آنها در انتخابات شرکت کرده اند.


میرزایی در ادامه با اشاره به طرح شبهه ای مبنی بر به حد نصاب نرسیدن مشارکت در انتخابات بیان کرد: 257 نفر می توانستند در انتخابات شرکت کنند که انتخابات با حضور بیش از 170 نفر و رای 149 نفر برگزار شد. تعدادی نیزتوسط هیات نظارت بر انتخابات به دلیل نقص مدارک امکان رای دادن پیدا نکردند. بنابر این انتخابات از نصاب قانونی برخوردار بوده است و شبهه ای در آن وجود ندارد.


وی ضمن اشاره به انتخابات نمایندگان مدیران مسول نشریات درسال 91 با حضور 109 نفر و اردیبهشت سال 92 با حضور 93 نفر و عدم طرح شبهه‌ای در مورد حد نصاب آنها، طرح چنین مباحثی را مشکوک و ناشی از برخی بداخلاقی‌های رسانه ای دانست و بر لزوم پذیرش رای قاطبه دانشجویان تاکید کرد و افزود: نکته مهم و جالب این است که نتیجه انتخابات اخیر حضور نمایندگانی از دو گرایش مختلف و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف است.



ذره ای از حقوق دانشجویی عدول نشده است


میرزایی شبهه‌آفرینان را به رعایت صداقت، انصاف و اخلاق‌حرفه ای توصیه و اظهارکرد: این انتخابات جزو بهترین انتخابات‌های نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشجویی بوده و در آن ذره ای از حقوق دانشجویی عدول نشده است. لذا واکنش بدعت گونه یا عدم تمکین عده ای از نتیجه این انتخابات پرشور و با نشاط و شبهه افکنی در باره آن باعث تعحب و شگفتی است.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان اظهار کرد: مبنای ما شفافیت در عملکردهاست چون چیزی برای پنهان کردن نداریم و امیدواریم کسانی که در این خصوص اظهارنظر متعصبانه و ناصواب داشته اند به خود آمده و صادقانه با مسئله برخورد کنند، چرا که در این شبهه افکنی ها هیچ فایده ای برای هیچکس نمی بینیم .

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار