معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سطحبندی دانشگاههای دولتی با در نظر گرفتن 130 شاخص برای اولین بار در کشور انجام میشود.
به گزارش عطنا به نقل از مهر، مجتبی شریعتی عصر چهارشنبه در اجلاسیه معاونان آموزشی دانشگاهها در نوشهر با اشاره به سطحبندی دانشگاهها عنوان کرد: طرح آزمایشی آن از سال قبل انجام شد و پس از نهایی شدن بازخوردها، نسخه نهایی این طرح ابلاغ میشود.
وی سطحبندی را سبب رقابت و ایجاد انگیزه بین دانشگاهها دانست و گفت: سطحبندی دانشگاههای دولتی نیز برای اولین بار با در نظر گرفتن بیش از ۱۳۰ شاخصه انجام شد و فاز اول آن اعلام شد و امیدواریم در بازه زمانی کوتاه، سطحبندی دانشگاههای دولتی را قطعی کنیم.
وی تصریح کرد: سطحبندیهای علاوه بر اینکه برای دانشگاهها ایجاد انگیزه میکند، اگر بتوانیم طرح را درست انجام دهید، روند توسعه دانشگاهها شتاب مییابد.
معاون آموزشی وزیر علوم یادآور شد: پیشبینیشده تا تحلیل جامع و خوبی از نظام سطحبندی دانشگاهها صورت گیرد و برای تأثیر بهتر سطحبندی باید جلسات کارشناسی پیشبینی شود.
وی با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و تلاشهای انجامشده در این حوزه گفت: انتخاب دانشگاه دریایی نوشهر هدفمند با شعار سال جاری است و این دانشگاه جزو دانشگاههای مأموریت گرا هستند.
وی عنوان کرد: توسعه هدفمند یعنی اینکه توسعه اقتصادی در گرو توسعه دانشگاهی است و سهم خصوصی سهم عمدهای در توسعه آموزش عالی دارد و باید به این مهم توجه شود.
شریعتی یادآور شد: بخش خصوصی باید مورد حمایت قرار گیرد تا هدفمندی توسعه آموزش عالی را به همراه داشته باشیم زیرا ارتقای نظام درگرو توسعه علمی است.
معاون آموزشی وزیر علوم یادآور شد: امروزه در جامعهای به سر میبریم که دو هزار و ۹۰۰ واحد دانشگاهی داریم که پنج میلیون نفر دانشجو دران تحصیل میکنند و بیش از ۷۰ درصد دانشجویان را گروه علوم انسانی و مهندسی تشکیل میدهند.
وی افزود: ۱۰۰ هزار دانشجوی دکترا، ۷۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در کشور داریم و باید ببینیم توزیع مقطع تحصیلی و تعدد مراکز دانشجویی بهعنوان فرصت تلقی میشود یا تهدید.
شریعتی اظهار داشت: در یک سال گذشته نقش فعال بیشتر دانشگاهیان در نظام تصمیم سازی و تصمیمگیری موردبررسی قرار گرفت و حدود ۷۰ کمیته برنامهریزی و گسترش در کشور شکلگرفته است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: برگزاری نشستهای متعدد با دانشگاههای کشور از دیگر تلاشهایی است که در سال قبل انجامشده است.
وی موضوع کمی رشتهها را از دیگر مسائل بیان کرد و گفت: آمارهای مجوزهای رشتهها نشان از کاهش دارد و سیاستهای صدور مجوز نیز بازنگری شده است.
وی سرانه آموزشی و نیاز بازار را ازجمله شاخصهای مهم برای ارائه مجوز رشتهها دانست و گفت: نیاز است تا یک بازتعریفی از نظام آموزش عالی در کشور داشته باشیم.
وی ایجاد ۷۰ رشته جدید بینرشتهای را ازجمله اقدامات یادکرد و گفت: سامانه آموزش عالی نیز برای اولین بار طراحیشده است و در هفته دولت رونمایی میشود.