عطنا- سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با اعضای هیئت علمی دانشکدۀ علوم ارتباطات دیدار و گفت و گو کرد. دکتر عبدالله معتمدی، در این نشست که در دانشکدۀ علوم ارتباطات برگزار شد با اشاره به قدمت طولانی دانشکده و رشتۀ ارتباطات در کشور گفت: ارتباطات نقش مهمی در تغییرات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه دارد. امروز، تحت تاثیر گسترش، پیچیدگی و سهولت دسترسی به اطلاعات و ارتباطات، تعادل اجتماعی به هم خورده است.
وی ادامه داد: بازسازی این تعادل در تخصص استادان علوم ارتباطات است. چرا که دامنۀ این امر به حوزه های علمی دیگر نیز سرایت می کند. از سوی دیگر می توان به نقش دانش ارتباطات در حکمرانی به صورت خاص و علوم انسانی به صورت عام در حل مسائل و مشکلات کشور اشاره کرد. در این زمینه باید جایگاه واقعی علوم انسانی در جامعه را توضیح و تبیین کنیم.
سرپرست دانشگاه بیان کرد: با توسعۀ شهری و روستایی در دنیای امروز، نیازمند انسان هایی هستیم که بتوانند ارتباطات خود را سامان دهند. اگر قرار است توسعه ای داشته باشیم باید در گام نخست، توسعۀ اجتماعی داشته باشیم. مثلاً در بعضی از شهرها خشونت رواج دارد. در اینجا این نقش دانشگاه ها است که به مسئولان و مدیران کشور برای حل این مشکلات توصیه و بسته های سیاستی ارائه دهند.
دکتر معتمدی با بیان اینکه، یکی از مسائل مهم که در دوران جدید دانشگاه علامه طباطبائی پیگیری می شود، بحث «تحول در علوم انسانی» است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم علوم انسانی در کشور، جایگاه واقعی خود را پیدا کند. همچنین باید نگاه مدیران و سیاستگذاران را تغییر دهیم. ما باید در تصمیمگیریها به مسئولان کشور کمک کنیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: در دوران مدیریت جدید سعی شده که مسیر حرکت دانشگاه را مشخص و ماموریت ها را برجستهتر کنیم. مشکلاتی که در جامعه وجود دارد را گرچه همه می شناسند ولی ما باید درصدد رفع آنها باشیم. بنابراین مسائل و مشکلات ناآشنا نیستند و واضحند و باید برای رفع آنها راه حل ارائه دهیم.
وی در ادامه با بیان این پرسش که «ما باید چه کنیم؟» گفت: باید تلاش کنیم در قالب یک برنامۀ راهبردی، اهداف و سیاستهایمان را پیگیری کنیم. در این زمینه به اهداف مهمی برای دانشگاه و آیندۀ آن دست پیدا کرده ایم که به دانشکده ها نیز ابلاغ خواهد شد.
سرپرست دانشگاه بیان کرد: قرار بر این است که یک برنامۀ راهبردی استراتژیک برای دانشگاه تهیه شود. برای تهیۀ این برنامه از استادان، گروه ها و دانشکده ها کمک خواهیم گرفت. به عبارتی هر یک از اعضای هیئت علمی متناسب با نقش و تخصص خود در ارتباط با صنعت، جامعه، تعالی آموزشی، فرهنگی، اجتماعی، تربیتی، برند دانشگاه، افزایش بهرهوری، تحول در علوم انسانی و... برنامهای ارائه دهند.
استاد دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی در ادامه با ذکر مثالی اظهار کرد: به عنوان مثال در بحث تحول در علوم انسانی مثلاً قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ تحول علوم انسانی به معنای بومی سازی، روزآمدی، کاربردی کردن و اسلامی کردن است. در این زمینه هر گروهی می تواند در حیطۀ تخصصی خود به آن مقوله بپردازد.
دکتر معتمدی با بیان اینکه هر عضو هیئت علمی باید نقش خود را در ماموریت های دانشگاه تعریف کند، گفت: هر استادی باید برای خود، چشم انداز و آیندهای داشته باشد. در این زمینه باید در دانشکده های مختلف جلساتی برای بررسی و عملیاتی شدن، تحقق یا دلیل عدم تحقق آنها برگزار شود.
وی تاکید کرد که این برنامۀ عملیاتی توسط استادان ارائه می شود. آن یک دستورالعمل است که توسط گروه ها تعریف می شود و باید تا سال 1405 به سرانجام برسد.
سرپرست دانشگاه در پایان گفت: امروز به گسترش مباحث میان رشته ای و مطالعات در این زمینه نیازمند هستیم. به همین دلیل رشته هایی مانند مدیریت رسانه که میان رشته ای است را باید مورد توجه قرار دهیم. البته طی این مسیر با همراهی اعضای هیئت علمی ممکن خواهد بود.
در ابتدای این نشست دکتر علی اصغر کیا، سرپرست دانشکدۀ علوم ارتباطات در سخنانی گفت: گسترش کمّی و کیفی رشته ها و توسعۀ رشتههای میان رشتهای مانند ارتباطات سلامت در این دانشکده در دستور کار قرار دارد. در این دانشکده 700 دانشجوی مقطع کارشناسی، 373 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و 61 دانشجوی مقطع دکتری در حال تحصیل هستند.
وی ادامه داد: ساماندهی گروههای آموزشی و ساماندهی دانشجویان مقطع دکتری نیز مورد توجه قرار گرفته است. همچنین راه اندازی یک یا دو فصلنامۀ علمی جدید برای دانشکده نیز در دست اقدام است.
دکتر کیا، ارتباط با مراکز مختلف برای ساماندهی کارورزی دانشجویان را امر مهم دیگری دانست و خاطرنشان کرد: طرح پایش سلامت کارکنان و استادان و همچنین تعامل بین دانشکده ای از موارد دیگری است که در دوران مدیریت جدید این دانشکده به آن پرداخته خواهد شد.
شفافسازی طرح تمام وقت ویژه برای اعضای هیئت علمی، لزوم حفظ و گسترش برند دانشگاه، جذب نیروهای فرهیخته و با کیفیت در دانشگاه و دانشکده، افزایش مزیت های نسبی دانشگاه جهت جذب دانشجویان برتر، لزوم پرداختن به مباحث میان رشته ای، اصلاح نحوۀ ارزشیابی اعضای هیئت علمی، لزوم ساماندهی به کارورزی های دانشجویان و... از جمله مواردی بود که توسط اعضای هیئت علمی در این نشست مطرح شد.
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: