۰۴ شهريور ۱۳۹۸ ۱۱:۲۶
کد خبر: ۲۸۳۶۳۳
حسن ملکی، استاد تمام گروه آموزشی مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاه علامه طباطبائی

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی معتقد است که هرچند افزایش دانشگاه‌ها در مناطق مختلف باعث ترویج فرهنگ علمی، افکار و اندیشه‌های متعالی در آن منطقه می شود اما بدون ایجاد توازن کمّی و کیفی نمی‌توان موفق عمل کرد.


به گزارش عطنا و به نقل از ایرنا، «حسن ملکی» درباره افزایش تعداد دانشگاه‌ها در کشور اظهار کرد: افزایش تعداد دانشگاه‌ها به لحاظ مثبت و منفی قابل بررسی است.


وی افزود: تأسیس مراکز آموزش عالی در شهرهای مختلف کشور امکان و فرصت ادامه تحصیل برای دانشجویان در تمامی مناطق را فراهم می‌کند.


این عضو هیئت علمی با اشاره به اینکه به طور طبیعی امکان تحصیل برای همه دانش آموزان در تمامی مناطق وجود ندارد، گفت: عدالت آموزشی اقتضا می کند که به واسطه تأسیس مراکز آموزش عالی در مناطق مختلف کشور، امکان ادامه تحصیل برای همه افراد فراهم شود تا از این میان به تدریج افراد نخبه و شایسته پرورش یابند.


به گفته ملکی، پرورش نیروی انسانی و کمک به رشد علمی و تحقیقاتی در مناطق مختلف کشور از جمله اهداف اولیه دانشگاه‌هاست و بی شک تأسیس دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف تحولات فکری و فرهنگی بسیاری در منطقه باقی می‌گذارد.


وی اظهار داشت: درست است که مراکز آموزش عالی با یک دیوار از نظر فیزیکی و مکانی از جامعه جدا می شود اما از نظر فکری و فرهنگی نمی توان میان دانشگاه و جامعه مرزی قائل شد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه افزایش تعداد دانشگاه‌ها مانند هر پدیده انسانی دارای ابعاد منفی نیز است، یادآورشد: ممکن است که یک مرکز علمی و پژوهشی در نقاط مختلف کشور با ارج و قرب بسیار تأسیس شود اما در واقع این مراکز باطن ضعیفی داشته باشد.


ملکی ادامه داد: نداشتن کیفیت در دوره تحصیلات تکمیلی و تدریس استادان در دانشگاه‌ها سبب می شود تا رشد علمی محقق نشده و از دانشگاه تنها یک نام باقی ماند.


وی خاطرنشان کرد: کاهش کیفیت مراکز آموزش عالی، دانشجویان را در شرایطی وارد دانشگاه‌ها می‌کند که شرایط و فرصت تربیت علمی وجود ندارد، از این رو آثار منفی فکری و فرهنگی بسیاری برای جامعه باقی می گذارند، در واقع در چنین شرایطی رشد علمی ایجاد نمی شود.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های بدون کیفیت مشغله های علمی لازم را ندارند، گفت: دانش آموزان پس از ورود به دانشگاه‌های بی کیفیت ممکن است به یک سری مسیرهایی بروند که تعریف درستی برای علم نداشته باشد.


ملکی افزود: افزایش دانشگاه بدون تناسب با نیازهای کشور به خصوص فرصت های شغلی تبعات نامناسبی دارد، اگر این افزایش دانشگاه برمبنای فرصت های شغلی نباشد و به عبارت دیگر میان فارغ التحصیلان دانشگاه و فرصت‌های شغلی در جامعه تناسب وجود نداشته باشد، افرادی متوقع در این مراکز پرورش می یابند.


به اعتقاد وی، با افزایش تعداد مراکز آموزش عالی بدون کیفیت و پذیرش بیش از حد دانشجو،  یک سری افراد متوقع تربیت می شوند که در واقع صنعت نمی تواند پاسخگوی نیازهای شغلی و حرفه‌ای آنها باشد، از این رو بدبینی و بددلی‌ها در میان جوانان شکل می گیرد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه اظهار کرد: دانشگاه‌ها دارای دو وجه کمّی و کیفی هستند که اگر تناسب میان این دو بخش شکل نگیرد و افزایش صرفا در بعد کمی دانشگاه شکل گیرد، بالفعل و بالقوه تبعات منفی برای کشور به همراه دارد.


ملکی در پایان افزود: باید در توسعه دانشگاه‌ها حکیمانه و خردمندانه عمل کرد و آینده فارغ التحصیلان را مدنظر داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار