۰۸ آبان ۱۳۹۷ ۱۶:۴۵
کد خبر: ۲۶۲۱۱۱
گرامی‌داشت روز آمار و برنامه‌ریزی در دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه

مراسم گرامی‌داشت روز آمار و برنامه‌ریزی همراه با تقدیر از دانشجویان نمونه دانشکده علوم ریاضی و رایانه با حضور اعضای هیئت علمی گروه علمی آمار در این دانشکده تازه تاسیس علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش خبررنگار عطنا، در این مراسم که ظهر سه شنبه، 1 آبان ماه در محل جدید دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، جمعی از اعضای هیئت علمی این دانشکده از جمله  فرزاد اسکندری، نادر نعمت الهی،‌ رضا پورطاهری، حمیدرضا نواب پور، محمد بامنی مقدم، محمدرضا صالحی راد، حسن رشیدی و وحید رضائی تبار حضور داشتند.


در این مراسم، فرزاد اسکندری در سخنانی برای پیشنهاداتی به دانشگاه ارائه داد و گفت: انجام تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و مراکز مختلف برای همکاری مشترک در پردازش داده‌ها با استفاده از آخرین نوآوری از وظایف دانشگاه است.


همچنین در این مراسم از دانشجویان نمونه این دانشکده تجلیل به عمل آمد که اسامی آنها به شرح زیر است:


آفرین بیات (نفر اول المپياد آمار کشور(، ویدا زمانی فریزهندی، زهرا رحیمی، زهرا سیدی لاهرودی، زینب خمیسی، سیده فائزه موسوی نیا، لیلا ستاری پورسخلویی و محمد حسین سلیمی.



دانشکده علوم ریاضی و رایانه باید یک اتاق فکر بسازد



در این مراسم فرزاد اسکندری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی در سخنان خود به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی بر اهمیت این حوزه در تصمیم‌گیری‌های کلان تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد در تمام برنامه‌ریزی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و در تمام اهداف کلان کشور بحث آمار و برنامه‌‌ریزی خیلی مهم و مرتبط است؛ به طوری که نیاز به یک نظام کارآمد در این زمینه وجود دارد که با توجه به داده‌ها از یک آمارگیری درست بتوان بهره برد تا از نتایج آن در تصمیم‌گیری‌ها به درستی استفاده کرد.


وی افزود: با توجه به بررسی‌هایی که من انجام دادم نظام آماری خیلی از کشورها در حال تغییر است و این تغییرات بسیار اساسی و متناسب با نظام آن جامعه است؛ یعنی به این معنا نیست که با یک فرمت ثابت باشد بلکه متناسب با نیاز در حال تغییرات اساسی است و جلو می‌رود.


اسکندری در خصوص بانک‌های اطلاعاتی هم توضیح داد و خاطرنشان کرد: بانک‌های اطلاعاتی متناسب با نیاز و بر اساس روش‌هایی پیش می‌روند که این خیلی مهم است که ما از آنها استفاده کنیم.


وی یادآور شد: هر برنامه توسعه‌ای که در زمینه‌های مختلف چه اقتصادی و چه اجتماعی و چه در زمینه‌های مشابه اجرایی می‌شود در واقع نیازمند این است که اطلاعات آنها دقیق، به‌روز و به‌هنگام باشد. در این صورت می‌تواند بسیار در نتیجه‌گیری تاثیرگذار باشد و در عین حال استفاده از روش‌های نوین می‌تواند نتیجه‌‌های مطلوب و مورد نیاز جامعه در یک برنامه را به‌درستی محقق سازد.


استاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه پیامی را که از طریق دبیر کل سازمان ملل در روز جهانی آمار که در سال 2013 گفته شده بود، خواند و گفت «از تمام اعضا خواستار استفاده کردن از مفاهیم آماری درست و دقیق، اطمینان از سرمایه‌گذاری لازم و تولید ثروت» چیزی است که در عین کلام او وجود دارد، یعنی اطمینان حاصل کردن برای اینکه ثروت‌اندوزی به‌درستی انجام شود.


وی افزود: بستری برای ایجاد ظرفیت فنی مناسب در ابعاد سخت‌افزاری و مسائل دیگر می‌تواند در اتفاقات کاری تاثیرگذار باشد، چیزی که در این پیام به اهمیت بحث آمار اشاره دارد. یا عنوان دیگری دارد که به «ایجاد منابع جدید داده‌ها» اشاره می‌کند یعنی چگونه می‌توانیم برای رسیدن به توسعه پایدار از روش‌های نوآورانه برای دسترسی همه کشورها به سیستم‌های جامع اطلاعاتی بهره ببریم. یعنی در واقع فرآیند استفاده از مباحث آماری را در آن تیترها برای رسیدن به یک توسعه پایدار مورد نظر قرار بگیرد.


وی در ادامه به بیان پیام رئیس انجمن آمار پرداخت و گفت: واقعیت این است که امروز شیوه‌های زندگی و سیستم‌های اداری، صنعتی و بازرگانی و توسعه روزافزون فناوری‌های ثبت و ضبط اطلاعات روش‌های کلاسیک آمار را به چالش کشیده است. این موضوع از یک سو عده‌ای را با این تصور که همه روش‌ها کاملا منسوخ شده‌اند و بنابراین باید هرچه سریع‌تر این رشته را رها و لااقل عنوانی جدید برای آن دست‌وپا کرد به تکاپو انداخت و از سوی دیگر گفتند که این علم در عادت و پایبندی به برنامه‌های سنتی یا با تغییر محدود و وابستگی به قیودی از قبیل تبعیت از برنامه‌های موجود سایر موسسات ذی‌نفع و ذی‌نفوذ اسیر شده است که همین موجب تقید به برنامه‌های بعضاً کهنه و کم‌بازده شده است.


وی افزود: اما اگر معتقدیم آمار قدرت تحلیل هر نوع داده‌ای در انواع مقیاس‌های خرد، متوسط و کلان را دارد پس باید این را هم قبول کنیم که هم به روش‌های کلاسیک نیاز داریم و هم به شیوه‌های پردازش نوین داده‌ها در مقیاس عظیم.


اسکندری تصریح کرد: اگر برنامه‌های دانشگاه مطابق خواست روز صورت نگیرد نمی‌توان انتظار تحولی در سایر موارد داشت. ناگفته نماند که این سخنان به معنای نادیده نگرفتن زحمات سایر همکاران که در کار ترمیم و تدوین در وزارت مربوط هستند، نیست.


استاد دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص تغییر در بحث‌های آماری هم گفت: تا اینجا بحث این است که فرآیند به سمتی می‌رود که الزاماتی را ایجاد می‌کند. ما باید تغییری را در یک مجموعه از بحث‌هایمان داشته باشیم؛ این به این معنا نیست که بحث‌های قبلی دچار مشکل بوده‌اند بلکه ما باید بحث‌های قبلی را تعمیم بدهیم و بتوانیم از نگاه جدیدی که در جامعه هست استفاده کنیم و متناسب با آن کار را پیش ببریم.


وی افزود: اکنون دانش‌آموختگان آمار بر اساس ترکیبی از همین آمار سنتی و نوین هستند که بخش نوین آن برنامه تدوین شده در دانشگاه‌ها نیست بلکه برنامه‌های مشخصی است که دانشجو خودآموزی می‌کند. اکنون ما در برنامه‌های درسی خود کم‌تر بخش نوین آن را می‌بینیم این چیزی است که به عنوان نقطه ضعف نیز از آن صحبت می‌شود ولی خود دانشجویان آن بخش را اضافه می‌کنند تا بتوانند شغل‌های مناسبی پیدا کنند.


اسکندری در سخنان خود بیان کرد: امروز نیاز جامعه ما بخش استفاده از آمار نوین است که به نظر من یک فرصت طلایی است و نباید آن را از دست داد.


وی ادامه داد: در گام اول به نظر می‌رسد برای پیشبرد اهداف متناسب با جامعه الزام‌آور است که تغییر اساسی در ساختار و اجرای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا متناسب با دو رویکرد آمار سنتی و نوین انجام ‌شود.


این استاد دانشگاه تاکید کرد: به نظر من اگر این کار انجام شود می‌تواند در پاسخگویی به نیاز جامعه تاثیر اساسی داشته باشد. باید به جای داشتن آرزوی چاپ مقاله در نشریه بین‌المللی، براساس یک مسئله واقعی بومی و با استفاده از ترکیبی از روش‌های نوین و سنتی تحقیق به حل مشکل پرداخت؛ چیزی‌ که ما اکنون در برنامه درسی خود به عنوان یک الزام باید پیاده‌سازی کنیم.


اسکندری ادامه داد: محورهای اقتصادی، عدالت اجتماعی، علم و فناوری و زیرساخت محیط، حکمرانی و فرهنگی و امثال اینها هشت محوری هستند که طبق سند چشم‌انداز 1404 باید تا دو دهه آینده ما در آنها حرف اول را در منطقه بزنیم. اینها محورهای کلان جامعه هستند و دیتا در تمام اینها وجود دارد.


وی به عنوان «آمار و برنامه‌ریزی» اشاره کرد و توضیح داد: با وجود اینکه بخش اول که اسم آن آمار است و بخش دوم برنامه و برنامه‌ریزی است اما این دانش مختص رشته آمار نیست بلکه دانشکده ما علوم ریاضی و رایانه است که همه گروه‌های علمی می‌توانند در این مسئله دخالت داشته باشند. به نظر من بهتر است تدوین برنامه درسی و کاربردی به صورت ترکیبی با سایر گروه‌های علمی مرتبط انجام شود و به سمت یک برنامه به‌روز و همه جانبه برای رسیدن به چشم‌اندازها حرکت کنیم.


استاد دانشکده علوم ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی در پیشنهاداتی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم با انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و مراکز مختلف برای همکاری مشترک در پردازش داده‌ها با استفاده از آخرین نوآوری‌ها و بر اساس محورهای کلان و مورد نیاز جامعه گاهی در جهت استفاده از علوم آمار و ریاضی این دانشگاه برداشته شود.


وی افزود: باید یک اتاق برنامه‌ریزی فعالیت‌های متناسب با اهداف تفاهم‌نامه‌ها در دانشکده راه‌اندازی شود. اگر ما نیازی را که مدنظرمان است در نظر داشته باشیم دانشکده می‌تواند متناسب با تفاهم‌نامه‌هایی که محورهای آن در خارج قرار دارد پیگیری‌های لازم را انجام دهد.


در واقع یک اتاق عملیاتی در دانشکده ایجاد شود و از هر گروه علمی نماینده‌ای در این اتاق فکر شکل بگیرد و در نهایت چنین رویکردی می تواند یا به صورت سفارشی یا به صورت ابتکاری در یک گروه علمی یا به صورت مشترک دنبال شود؛ طرحی که الزام‌آور باشد و رویکرد ما به تولید محتوای پایان‌نامه‌ها و تزهای دکتری را شکل دهد.


وی افزود: پایان‌نامه‌ها هم طی این الزام باید مسئله‌محور شوند و به جای اینکه در کتابخانه‌ها خاک بخورند با مشکلات جامعه در ارتباطات باشند.


اسکندری در پایان گفت: توصیه می‌شود گروه آمار در برنامه‌های دوره‌های کارشناسی تا دکترا متناسب با نیاز جامعه از جنبه‌های کاربردی و عملیاتی و هم‌راستا با دو رویکرد آمار سنتی و آمار نوین تجدید نظر کرده و یک برنامه جامع مدون تدوین کند و تا جایی پیش رود که بتواند به سطح پاسخگویی به نیازهای بین‌المللی ارتقا یابد؛ چیزی که در پتانسیل این گروه علمی وجود دارد.


در ادامه با گوشه‌هایی از این مراسم همراه باشید؛


عکس: احمدرضا نوروزی-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار