۲۴ شهريور ۱۳۹۷ ۱۷:۲۵
کد خبر: ۲۵۳۹۶۹
رونمایی کتاب «تحلیل شومپیتری از هم‌پایی اقتصادی: دانش، خلق مسیر و تله‌ درآمد متوسط»

نشست رونمایی کتاب «تحلیل شومپیتری از هم‌پایی اقتصادی: دانش، خلق مسیر و تله‌ درآمد متوسط» با حضور مترجم کتاب در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست که پنج‌شنبه، 22 شهریورماه برگزار شد، دکتر ابراهیم سوزنچی کاشانی، مترجم کتاب، دکتر روح‌الله ابوجعفری، عضو هیئت علمی پژوهشکده فناوری و دکتر فرشاد مومنی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی حضور داشتند.


کتاب«تحلیل شومپیتری از هم‌پایی اقتصادی{economic catch-up}: دانش، خلق مسیر و تله درآمد متوسط» اثر پروفسور کنون لی استاد دانشگاه ملی سئول و مدیر مرکز هم پایی اقتصادی  با مجوز رسمی انتشارات کمبریج و نویسنده آن  توسط آقایان دکتر مهیار ادیبی(محقق ارشد مرکز هم پایی اقتصادی، دانشگاه ملی سئول) و دکتر ابراهیم سوزنچی کاشانی( عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف) به فارسی ترجمه و توسط نشر نهادگرا منتشر شده است.


در پیشگفتار این کتاب آمده است:


مفهوم هم‌پایی اقتصادی اگرچه شاید از نظر تئوریک شاید سابقه زیادی نداشته باشد، اما در عمل در طول تاریخ، علی الخصوص بعد از انقلاب صنعتی، بارها اتفاق افتاده است. نحوه‌ای که آلمان و آمریکا در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20ام به انگلستان رسیدند و از آن پیشی گرفتند؛ یا تجربه منحصر به فرد ژاپن در رسیدن به کشورهای صنعتی و بعد از آن تجربه دو کشور کره جنوبی و تایوان، همه نمونه‌هایی از پدیده هم‌پایی اقتصادی بوده‌اند. امروزه برخی معتقدند که کشور چین نیز در همین مسیر در حال حرکت است و به زودی نتیجه این پیش بینی را خواهیم دید.


از این روی فهم نحوه چگونگی این پدیده همواره سوال جذابی برای متفکران بوده است. پروفسور کئون لی، استاد دانشگاه سئول اخیرا رویکردهای بدیع، ناب و بدیلی را در برابر نظرات موجود مطرح کرده است که از زاویه دیگری از پدیده هم‌پایی کره جنوبی و تایوان پرده برمی‌دارد. وی این بار به سراغ نقش دانش و تکنولوژی رفته است و نشان می‌دهد که مبتنی بر آمار اختراعات ثبت شده در ایالات متحده، هم‌پایی اقتصادی صرفاً از طریق دنباله‌روی تجربه کشورهای پیشرفته اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه در برهه‌ای از زمان نیازمند خلق مسیر جدید است تا بتواند مسیر میان‌بری را برای رسیدن به کشورهایی که پیشی گرفته‌اند طی کند.


وی به صورت ماهرانه‌ای نشان می‌دهد که این مسیر میان‌بر، نیازمند اندکی ریسک‌پذیری و درایت در شناخت پنجره‌های فرصت و شجاعت در حرکت به آن سمت است. پنجره‌های فرصتی که عمدتاً ناشی از تغییرات فناوری هستند و در زمانی که فناوری در نقطه عطف تغییرات خود قرار دارد، پدیدار می‌شوند و این زمانی بوده است که کره‌ای ها و تایوانی‌ها آن را کشف کرده و به خوبی شکار کرده‌اند. از این روی، تجربه هم‌پایی اقتصادی نیازمند درجه‌ای از تخریب خلاق در ساختارهای گذشته و حرکت به سمت افق‌های جدید و ناشناخته آینده است، چیزی که شومپیتر سالیان پیش آن را عامل اصلی توسعه اقتصادی در نظام اقتصادی جدید برشمرده بود.


خواندن کتاب«تحلیل شومپیتری از هم پایی اقتصادی: دانش، خلق مسیر و تله درآمد متوسط» به تمام کسانی که علاقه‌مند به پیشرفت، توسعه، تکنولوژی و نوآوری چه از منظر مدیریتی و چه از منظر اقتصادی هستند توصیه می‌شود.


با گزارش تصویری این نشست همراه باشید؛


عکس: علی اکبریان میمند-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار