۰۴ خرداد ۱۳۹۷ ۲۱:۴۴
کد خبر: ۱۹۲۷۱۶
نشست نقد و اکران مستند «قلعه» در دانشگاه علامه طباطبائی با حضور سیدمحمدمهدی خویی

مستند «قلعه» با موضوع «زنان روسپی» با حضور سید محمد مهدی خویی، استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه علامه طباطبائی نقد و بررسی شد.


به گزارش عطنا، فیلم مستند «قلعه» به کارگردانی کامران شیردل به همت انجمن علمی-دانشجویی تعاون و رفاه اجتماعی سه‌شنبه، 1 خرداد در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی اکران شد.


این مستند که روایتِ زندگی کسانی ‌است که خواسته یا ناخواسته به روسپی‌گری روی آورده‌اند و زندگی خود را از این راه می گذرانند، توسط دکتر سیدمحمدمهدی خویی، دانش‌آموخته مطالعات فرهنگی و رسانه از دانشگاه سواس لندن نقد و بررسی شد.


قلعه شهر نو نام محله منطقه سرخ در تهران بود. در این محله مجموعه‌ای از روسپی‌خانه‌ها و میخانه‌ها قرار داشت و خیابان‌های مهم آن عبارت بودند از خیابان حاج عبدالمحمود، خیابان قوام دفتر، خیابان راه‌پیما و خیابان جمشید. این محله با نام‌های «شهرنو»، «قلعه شهرنو»، «قلعه زاهدی»، «قلعه»، «قلعه خاموشان»، «محله جمشید»، «محله قجرها» و «گمرک» شناخته می‌شد. زنان آن را «ساکنان محله غم» نیز می‌نامیدند. این روسپی‌خانه‌ها در جریان انقلاب و با تظاهرات مردمی به آتش کشیده شدند. مستند قلعه ناظر به این ماجراست و این مستند روایت «شهر نو» را از زبان زنان قلعه روایت می‌کند.


خویی در این نشست به اغواگر نبودن زنان قلعه پرداخت و گفت: آنچه مشهود است این است که این زنان «اغواگر» نبوده‌اند، چرا که اگر معیارها و منطق اغواگری را در نظر بگیریم چیزی بود که از طریق مجلاتی نظیر زن روز تعریف می‌شده است در حالی که زنان ساکن قلعه اغلب زنان فرودست و معمولی بودند.


این استاد دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از این زنان خلاف میل خود یا نادانسته وارد این کار می شدند، اظهار کرد: بسیاری از این زنان از طریق شوهر یا پدرشان به رئیس این خانه‌ها ( به آن‌ها خاله می گویند) فروخته می‌شدند؛ به نحوی که تصفیه‌حساب‌ها با پدر یا شوهرشان صورت می‌گرفت.


گزارش کامل در عطنا قرار می گیرد.


در ادامه با گزارش تصویری این نشست همراه باشید؛


عکس: ریحانه مهیاری-عطنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار