۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ۱۸:۰۰
کد خبر: ۱۹۲۰۰۰
نشست «ماهیت تخصص در پژوهش‌های ادبی» با حضور ایران‌زاده و فتوحی

نشست علمی «ماهیت تخصص در پژوهش‌های ادبی» به همراه رونمایی از کتاب «درآمدی بر ادبیات‌شناسی: راهنمای اصول آموزش و پژوهش در ادبیات فارسی» یکشنبه، 30 اردیبهشت‌ماه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این نشست که در قالب سلسله‌نشست‌های پژوهش‌های ابی و مسائل آن به همت پژوهشکده زبان و ادبیات برگزار شد، دکتر نعمت‌الله ایران‌زاده، دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی با موضوع «روش در پژوهش ادبی با بررسی آثاری از کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» و دکتر محمود فتوحی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد با موضوع « ماهیت تخصص در پژوهش‌های ادبی» به ایراد سخنرانی پرداختند.


در این نشست که دبیر علمی آن دکتر مریم شریف‌نسب بود، از کتاب «درآمدی بر ادبیات‌شناسی: راهنمای اصول آموزش و پژوهش در ادبیات فارسی» تالیف دکتر محمود فتوحی رونمایی شد.


گزارش کامل در عطنا قرار می‌گیرد؛

گفتنی است هدف کتاب جدید فتوحی، بیش از آن که اثبات ساختاری برای رشتۀ ادبیات فارسی باشد، برانگیختن اذهان ‏صاحب‌نظران به تأمل دربارۀ هویت، نقش و بقای این رشته است.‏‎ ‎ممکن است بگویند اکنون که نگاه‌ها ‏همه معطوف به مطالعات میان‌رشته‌ای در جوامع دانشگاهی است این پافشاری بر تحدید کار حرفه‌ای در ‏یک رشته، وجهی ندارد. اما می‌دانیم که رشتۀ ادبیات فارسی با آن که به‌طور سنتی با بیشتر قلمروهای علوم ‏قدیم، تداخل و تساهُم داشته اما تا کنون دامنۀ کار تخصصی خود را به دقت تعریف و تحدید نکرده ‏است. این کتاب نخستین گام برای تبیین حدود و ماهیت دانش ادبیات‌شناسی است. مقدمۀ کار ‏میان‌رشته‌ای آگاهی از حدود دانش و روش‌های هر رشته است. هم متخصص ادبیات‌شناس باید درک ‏روشنی از تخصص خویش داشته باشد، هم پژوهشگری که از رشتۀ دیگری برای همکاری میان رشته‌ای ‏به جانب ادبیات می‌آید نیازمند آگاهی از فرایندها و روش‌های مطالعات ادبی و زوایا و خبایای دانش ‏ادبیات‌شناسی‎ ‎است.‏


عکس: مسعود پناهی-عطنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار