فرهنگ - آرشیو

پرویز پیران در نشست «شهر و کودک»: (1)

بزرگان «بچه‌های فاسد شده» و بچه‌ها «بزرگان فاسد نشده»‌اند/ کودکی در خانواده‌های کم‌درآمد نابود شده است

استاد سابق جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی و مشاور ارشد سازمان ملل متحد با اظهار تاسف از جدی نگرفتن کودکان در سیستم شهری گفت: وقتی که بچه‌ها مورد پذیرش قرار می‌گیرند قدرت نهفته‌ای در آنها آزاد می‌شود.

ادامه مطلب
پرنیان کردشاکری در نشست «شهر و کودک»: (5)

باید جایگاه شهر را در انتزاع کودکان و شکل‌گیری هویت آنها جدی گرفت

پژوهشگر حوزه شهر و کودک با تشریح تحقیق خود درباره تحلیل جایگاه شهر در نقاشی کودکان و نوجوانان گفت: کودک تا 16 سالگی به تدریج خود را جزئی از یک جمع می‌بیند که می‌تواند موضوعی مثل خانواده، گروه آشنایان و... را تولید کند و جمع‌ها در کنار هم یک موضوع کلی‌تر به اسم شهر را تولید می‌کنند که تغییر انتزاع از پایین‌ترین سطح یعنی فرد شروع می‌شود و همین مفهوم، هویت اجتماعی را به تدریج شکل داده و پایه‌ریزی می‌کند.

ادامه مطلب
محمدسعید ایزدی در نشست «شهر و کودک»: (4)

رویکردهای مدیریت شهری به کودکان نیازمند تحول جدی است

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفت: کودکان گروه‌هایی هستند که می‌توانند آینده جامعه ما را بسازند و با ترویج و آموزش برای این نسل می‌توانیم در آینده امیدوار باشیم که آنها در مدارج مختلف مسئولیت را بر عهده داشته باشند. لذا فکر می‌کنم باید نقش جدی‌ای برای کودکان قائل باشیم.

ادامه مطلب
شهرام اقبال‌زاده در نشست «شهر و کودک»: (3)

تمام سازه‌ها و زیرساخت‌های شهر تهران کودک‌ستیز است/ ما کودکی را به کودکانمان آموزش نداده‌ایم

نویسنده و منتقد حوزه ادبیات کودک و نوجوان در خصوص جایگاه کودکان در شهر گفت: مفهوم محله را از بین برده‌ایم. الان اکثر بچه‌ها در آپارتمان‌ها هستند و به خاطر شرایط آپارتمان‌نشینی نباید جیغ بزنند و شادی کنند در صورتی که کودک سالم، کودکی شاد، آزاد، مستقل و خلاق است.

ادامه مطلب
الهام فخاری در نشست «شهر و کودک»: (2)

کودک در کجای «حق به شهر» دیده شده است؟/ ویژگی‌های شهر دوستدار کودک

رئیس کمیته نظارت و پیگیری مصوبه شهر دوستدار کودک با تشریح ویژگی‌های شهر دوستدار کودک، ضرورت توجه به حقوق کودکان در شهر را وابسته به مشارکت مدنی همه اقشار و تحقق حقوق شهروندی آنها دانست.

ادامه مطلب
قاسم پورحسن:

تفتن عمیق نسبت به دینداری وجود ندارد/ مشکل جامعه ایران اخلاق است

دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی با تأکید بر اینکه مشکل امروز جامعه ایران اخلاق است بیان کرد: در جامعه ایران مناسک دینی داریم، اما چرا دین‌داری، گوهر دین ندارد؟ چون ما تفتن عمیقی نسبت به معنای دین‌داری نداریم. در آیه ۱۴ سوره حجرات خداوند فرموده است که اعراب می‌گویند که ما ایمان آوردیم، خیر ایمان نه رفتار صرف و نه گفتن است، ایمان در جانتان باید رسوخ کند.

ادامه مطلب
کتاب نگاه انتقادی به دانشگاه هاروارد نقد و بررسی شد؛

«نخبگی بدون روح»/ مدرنیته به‌اندازه «بیگ بنگ» معجزه بشریت است

کتاب «نگاه انتقادی به دانشگاه هاروارد»، نوشته «هری لویس»، ترجمه مرتضی مردیها، استاد دانشگاه علامه طباطبائی در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

ادامه مطلب
سیدجلال‌الدین کزازی:

زبان و شعر فارسی بر فرهنگ کشورهای غربی اثر می‌گذارد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در روابط گوناگون میان انسان‌ها و کشورهای مختلف جهان که قصد دارند با یکدیگر پیوندهای فرهنگی، سیاسی و یا هر نوع دیگری از ارتباطات بین‌المللی را تجربه کنند، بی‌گمان یکی از آسان‌ترین، روشن‌ترین و رساترین شیوه‌ها «زبان» است.

ادامه مطلب
محمد امیرجلالی در نشست «حافظ و ایران»: (2)

حافظ برجسته‌ترین شاعر در شگرد «تعلیق نشانه‌ها» است

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به امکان تفاسیر متعدد و تک معنی نبودن غزل‌های حافظ، از این شگرد با عنوان تعلیق نشانه‌ها یاد کرد و گفت: تعلیق نشانه‌ها دلیل اصلی امکان تفاوت فهم معنی در ذهن مخاطبان از غزلیات حافظ است.

ادامه مطلب