اخبار دانشگاه - آرشیو

گزارش تصویری: دانشگاه علامه طباطبائی در گذر زمان
از قاب دوربین

گزارش تصویری: دانشگاه علامه طباطبائی در گذر زمان گالری

در سال ۱۳۵۸ با ادغام بیست و هفت دانشکده، آموزشگاه و مؤسسه آموزش عالی در تهران دو مجتمع آموزشی بزرگ به نام‌های مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی و مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی تأسیس شد. پس از پنج سال در سال ۱۳۶۳ این دو مجتمع ادغام شده و تحت عنوان دانشگاه علامه طباطبایی به حیات خود ادامه دادند. این تصاویر تاریخی مربوط به ساختمان مجتمع دانشگاهی در تیرماه سال 1363 است.

ادامه مطلب
دستورالعمل آموزش حضوری در نیم‌سال جاری/ دانشجویانی که از 6 آذر باید به دانشگاه بیایند
اطلاعیه معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی

دستورالعمل آموزش حضوری در نیم‌سال جاری/ دانشجویانی که از 6 آذر باید به دانشگاه بیایند گالری

معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در اطلاعیه ای، دستور العمل از سرگیری تدریجی آموزش حضوری در نیم‌سال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ را اعلام کرد.

ادامه مطلب
آیا روان‌شناسی قرآن‌بنیان قابل تحقق است؟
در نشست «روانشناسی قرآن‌بنیان» بررسی شد

آیا روان‌شناسی قرآن‌بنیان قابل تحقق است؟ گالری

نشست تخصصی «روانشناسی قرآن‌بنیان» به مناسبت چهلمین سالگرد رحلت مفسر بزرگ قرآن کریم علامه طباطبائی (ره)، سه‌شنبه 25 آبان در محل سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

ادامه مطلب
مکانیسم‌های کمک به اقتدار‌بخشی انسان در گسترش وجود
عبدالله معتمدی در نشست «روانشناسی قرآن‌بنیان» تبیین کرد

مکانیسم‌های کمک به اقتدار‌بخشی انسان در گسترش وجود گالری

مکانیسم‌های اقتدار بخشی در مسیر گستره وجود به دو بخش مکانیسم اقتدار بخشی نخستین و مکانیسم اقتدار بخشی ثانوی تقسیم می‌شود. تأمین نیاز هستی، جلب حمایت عناصر قدرت و فاصله گرفتن از موقعیت‌های ضعف آور، موارد مرتبط با مکانیسم اقتدار بخشی نخستین است.

ادامه مطلب
علوم انسانی در پیشرفت و توسعه علوم تجربی سهم دارد
مهدی گلشنی در نشست «چگونگی تحول در علوم انسانی»

علوم انسانی در پیشرفت و توسعه علوم تجربی سهم دارد گالری

وضعیت فعلی علوم انسانی در کشور کپی ناقصی از افکاری است که در غرب رایج بوده است. در جهت تطبیق این علوم با مقتضیات ملی کار قابل ملاحظه‌ای انجام نشده است. در حالی که غرب دائما در حال اصلاح در این زمینه است. غرب که قبلا کاری با علوم انسانی نداشت در حال حاضر به این علوم توجه ویژه دارد

ادامه مطلب
بایدها و نبایدهای تحول در علوم انسانی
عبدالحسین خسروپناه تبیین کرد

بایدها و نبایدهای تحول در علوم انسانی گالری

بایسته نخست تبدیل دانشگاه‌های علم محور از علوم اقتصادی، علوم سیاسی به دانشگاه‌های مأموریت گرا است. بایسته دوم، راه‌اندازی معاونت علوم انسانی در وزارت علوم است در حالی که اکنون تفکر حاکم، تفکر علوم پایه و مهندسی است و برای تحول در علوم انسانی، مشاوره و متولی وجود ندارد

ادامه مطلب
فلسفه نوصدرایی لایه زیرین در ساخت علوم انسانی است
رضا غلامی در نشست هم‌اندیشی «چگونگی تحول در علوم انسانی»

فلسفه نوصدرایی لایه زیرین در ساخت علوم انسانی است گالری

تحول در فلسفه را می‌توان در چند عرصه از جمله مواردی مانند پالایش فلسفه از آرای غیر فلسفی اعم از کلامی و عرفانی و همچنین در تقویت نقاط سست و ضعیف و غیراقناعی آن دنبال کرد.

ادامه مطلب
بومی سازی علوم انسانی اشتباه است، باید به بومی گری پرداخت
ابراهیم برزگر در نشست «چگونگی تحول در علوم انسانی»

بومی سازی علوم انسانی اشتباه است، باید به بومی گری پرداخت گالری

مشکلات امروز در نظام جمهوری اسلامی با توجه به علوم انسانی حل شدنی خواهد بود. در رشته‌های پزشکی، مهندسی، نظامی و ... دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و اینکه اکنون درگیر مشکلات عدیده‌ای هستیم به دلیل نادیده گرفتن علوم انسانی طی این سال‌هاست

ادامه مطلب
5 زیر نظام علوم انسانی باید دگرگون شود/ نیمی از ایجاد تحول در علوم انسانی به میزان تقاضای جامعه باز می‌گردد
سیدجلال دهقانی فیروزآبادی در نشست هم اندیشی «چگونگی تحول در علوم انسانی»

5 زیر نظام علوم انسانی باید دگرگون شود/ نیمی از ایجاد تحول در علوم انسانی به میزان تقاضای جامعه باز می‌گردد گالری

نهاد علم، يک نظام واحد و به هم پيوسته است. تحول در علوم انساني مستلزم تحول همه جانبه در تمام زير نظام‌های این علم است. در این خصوص می توان اولویت بندی کرد؛ اما توجه به یک زیرنظام و ناديده گرفتن سایر زیرنظام‌ها، تحول علوم انسانی را در پی نخواهد شد

ادامه مطلب