مصطفی تاج‌زاده در نشست «اعتصاب‌ها و اعتراضات نظام‌مند و غیر نظام‌مند در جمهوری اسلامی»: (5)

من با تظاهرات علیه دولت همدل هستم اما شرکت نمی‌کنم

۰۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۲ کد : ۳۲۰۰ سیاست و بین الملل سیاست و بین الملل
تعداد بازدید:۳
تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه کسانی که در تظاهرات شرکت می‌کنند مردم هستند، نوع اعتراضات مردم درست و ناشی از کوتاهی دولت است، گفت: من با برخی از شعا‌ر‌های مردم در تظاهرات همدل هستم اما در تظاهرات شرکت نمی‌کنم. زیرا به نظرم تأثیر‌گذار نیست، بلکه مفسده‌ای به مراتب بزرگ‌تر و خطرناک‌تر ایجاد می‌شود.

تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه کسانی که در تظاهرات شرکت می‌کنند مردم هستند، نوع اعتراضات مردم درست و ناشی از کوتاهی دولت است، گفت: من با برخی از شعا‌ر‌های مردم در تظاهرات همدل هستم اما در تظاهرات شرکت نمی‌کنم. زیرا به نظرم تأثیر‌گذار نیست، بلکه مفسده‌ای به مراتب بزرگ‌تر و خطرناک‌تر ایجاد می‌شود.


به گزارش خبرنگار عطنا، نشست «اعتصاب‌ها و اعتراضات نظام‌مند و غیر نظام‌مند در نظام سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» (گزارش تصویری) با حضور چهره‌های سیاسی و استادان دانشگاه عصر دوشنبه، ۲۲مرداد ماه با همکاری مؤسسه رحمان و گروه صلح انجمن جامعه‌شناسی ایران در مؤسسه رحمان برگزار شد.


در این نشست، مصطفی‌تاج‌زاده با تأکید بر اینکه تظاهرات حق و قانونی است، گفت: تظاهرات در قانون اساسی نیز به رسمیت شناخته شده  است؛ در سال ۱۳۷۶ تصوری وجود داشت که  اعتراضات و تظاهرات علیه برخی نهادها حق است و علیه برخی دیگر حق نیست با وجود این آیا ما از هر حقی در زندگی خصوصی و اجتماعی در هر شرایطی استفاده می‌کنیم؟ مبارزه با ظلم، حق و وظیفه است اما آیا تحت هر شرایط و به هر شکلی ما با ستم مبارزه می‌کنیم یا مبارزه با ستم مشروط است؟


وی با بیان اینکه نفی ظلم و ستم امری مطلق است و باید تحت شرایطی که نتیجه آن به سود ملت و بشریت باشد قیام کنیم اگر قرار باشد کاری کنیم که نتیجه‌اش به زیان مردم باشد در هر زمینه‌ای تردید می‌کنیم، به تفاوت قیام شیعه و خوارج اشاره کرد و گفت: خوارج علیه ظالم صرف نظر از نتیجه آن قیام مسلحانه انجام دادند، اما شیعه معتقد است قیام، مشروط به شرایط و نتایجی است.


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با مطرح کردن این سؤال که چه زمانی باید در یک امر سیاسی شرکت کنیم؟ به دو شرط از نظر دینی اشاره کرد و گفت: یکی از این دو شرط «احتمال تاثیر» است، ما زمانی در انتخابات شرکت می‌کنیم که احتمال دهیم شرکت کردن ما تأثیر معنادار داشته باشد؛ درباره اینکه شرایط کشور به سمت آسیب پیش می‌رود یا خیر دو تحلیل وجود دارد عده‌ای معتقدند که اگر سهل‌انگاری کنیم کشور آسیب می‌بیند و عده‌ای دیگر معتقدند که این امر اتفاق نمی‌افتد.


تاجزاده تصریح کرد: مردم ما در این زمینه کارنامه درخشانی داشتند که سه مورد آن را بیان می‌کنم؛ ۱-ماهواره، ۲-تلگرام، ۳-حجاب، در خصوص هر سه مورد قانون داریم اما همه آنها به گونه‌ای، اجمالا به رسمیت شناخته شده‌اند و ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که قانون داریم اما به دلیل یک مقاومت مدنی کم‌هزینه، جامعه توانسته راهی پیدا کند که بازی برد-برد شود.


تاج‌زاده با مطرح کردن این سؤال که عقل سیاسی بین دو تحلیل ایران قرار است مانند سوریه شود یا مانند سوریه نشود، بنا را بر کدام می‌گذارد؟ تصریح کرد: اگر خود را برای جنگ آماده کنیم و احتمال جنگ کم باشد تنها ضرر آن کمی احتیاط است اما اگر خود را برای جنگ آماده نکنیم اما جنگ ایجاد شود ممکن است کشور را یک مرتبه از دست دهیم یا با خسارت‌های سنگین روبرو شویم به همین جهت عقل سیاسی حکم می‌کند که آمادگی داشته باشیم.


وی با اشاره به تظاهرات ایران در شرایط فعلی اظهار کرد: کسانی که در این تظاهرات شرکت کردند مردم هستند؛‌ نوع اعتراضات مردم درست و ناشی از کوتاهی دولت است که در رأس آن نابرابری است و من با برخی از شعا‌ر‌های مردم در تظاهرات هم‌دل هستم.


این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: من در تظاهرات شرکت نمی‌کنم، زیرا به نظرم تأثیر‌گذار نیست بلکه مفسده‌ای به مراتب بزرگ‌تر و خطرناک‌تر ایجاد می‌شود. به این دلیل که اگر تظاهرات جدی شود سرکوب می‌شود و همین آزادی نیز از بین خواهد رفت و سرنگونی یک رژیم با تظاهرات یک توهم است.


تاج‌زاده به آرایش نیروهای سیاسی ایران اشاره کرد و گفت: زمانی که امنیت تمامیت ارضی کشور حفظ ‌شود آرایش سیاسی بین نیروهای موافق و مخالف وجود دارد، اما در صورتی که امنیت کشور به مخاطره می‌افتد یا درصد عظیم از شهروندان احساس درماندگی کنند، آرایش نیروهای سیاسی بین موافقان و مخالفان تغییر می‌کند.


وی ادامه داد: آرایش نیروهای سیاسی کشور در شرایط فعلی شبیه به آرایش نیروهای سیاسی در دهه‌های آخر شوروی می‌شود که در نهایت جریان سوم، پیروز شد.


این فعال سیاسی با بیان اینکه بزرگترین واقعیت جامعه تکثر است، اظهار کرد: چه در جمهوری اسلامی و چه در مخالفان جمهوری اسلامی هیچ فرد، گروه و جناحی وجود ندارد که بتواند به نام ملت با مردم صحبت کند؛ اگر گروه و جناحی با هر نامی خود را معادل ملت بداند از درون آن فاشیسم ایجاد شده است.


وی در پایان با اشاره به اینکه گفته می‌شود خطر سوریه شدن وجود دارد و باید آن را جدی گرفت گفت: این به معنای ملتهب شدن شهروندان نیست بلکه این یک ترس مخرب است. این ترس به ما هشدار می‌دهد که کجا چگونه عمل کنیم.

کلیدواژه‌ها: انجمن جامعه‌شناسی ایران اصلاح‌طلب نظام سیاسی گروه صلح اعتراضات اعتصاب «اعتصاب‌ها و اعتراضات نظام‌مند و غیر نظام‌مند در نظام سیاسی اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران» مصطفی تاجزاده


اخبار مرتبط


نظر شما :