در نشست هماندیشی با استادان مشاور انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید شد:
نقش پیشران انجمنهای علمی دانشجویی در حل مسائل کشور و افزایش تابآوری اجتماعی
به گزارش عطنا، نشست هماندیشی استادان مشاور انجمنهای علمی دانشجویی، اعضای کارگروه پشتیبانی و نظارت اعضای شورای اجرایی دانشگاه علامه طباطبائی با هدف بررسی راهکارهای توسعه فعالیتهای علمی و تبیین نقش انجمنها در ارتقای سطح کیفی برنامههای دانشگاه، با حضور دکتر هدی غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر ماندانا تیشهیار، معاون پژوهشی، جمعی از استادان مشاور و نمایندگان انجمنهای علمی دانشجویی، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد پردیس مرکزی دانشگاه برگزار شد.
در این نشست ظرفیتهای موجود برای پویایی بیشتر انجمنهای علمی دانشجویی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و بر ضرورت همافزایی میان ارکان مدیریتی دانشگاه و بدنه فعال دانشجویی برای تحقق اهداف علمی دانشجویی به ویژه در شرایط بحران تأکید شد.
تغییر رویکرد انجمنهای علمی دانشجویی؛ از شکوفایی علمی تا تابآوری اجتماعی
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست با اشاره به عملکرد درخشان انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه در سالهای اخیر، گفت: دانشگاه در مواجهه با شرایط خاص، به همت استادان و دانشجویان نه تنها تعطیل نشد، بلکه با برگزاری جلسات و برنامههای فاخر، توانست کارنامه فرهنگی موفقی را در گزارشهای ارسالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت کند.
وی با بیان اینکه وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در شرایط مطلوبی قرار دارد، افزود: این دستاوردها حاصل همراهی شایسته استادان با دانشجویان است؛ با این حال، تداوم این مسیر و ارتقای سطح فعالیتهای انجمنهای علمی نیازمند حمایتهای مستمر و نگاه ویژه استادان است.
دکتر غفاری در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم بازنگری در رویکرد انجمنهای علمی در دوران پس از جنگ پرداخت و گفت: در شرایط عادی، انجمنهای علمی بستر مناسبی برای شکوفایی استعدادها، خلاقیتها و ترویج کار گروهی هستند اما در شرایط جنگی، رویکردها متفاوت است و دانشگاههای علوم انسانی و رشتههای تخصصی رسالت سنگینتری بر عهده دارند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: موضوعاتی همچون افزایش تابآوری اجتماعی، مستندسازی تجربیات و ارائه گزارشهای تخصصی به نهادها و سازمانهای ذیربط از جمله محورهایی است که انجمنهای علمی در دوره جنگ به آن پرداختند و انتظار میرود این مسیر با جدیت بیشتری دنبال شود.
وی با اشاره به ابلاغیه جدید وزارت علوم مبنی بر تمدید فعالیت اعضای فعلی انجمنهای علمی تا آبانماه سال جاری، بر اهمیت تعامل و همافزایی تأکید و خاطرنشان کرد: هدف از این نشست، بررسی نظرات استادان مشاور برای تداوم و ارتقای فعالیت انجمنها است؛ چراکه همافزایی و تعامل مستمر میان معاونت فرهنگی، استادان مشاور و دانشجویان، زمینه درخشش هرچه بیشتر انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه را در عرصههای مختلف علمی و اجتماعی فراهم میکند.
تشکیل «باشگاه پژوهشگران جوان»
معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در ادامه این نشست تاکید کرد: در صورت حرکت انجمنهای علمی به سمت فعالیتهای پژوهشی، معاونت پژوهشی به صورت ویژه از این فعالیتها حمایت خواهد کرد.
وی با اشاره به تدوین برنامههای تشویقی برای انتشار مقالات بینالمللی دانشجویان با هدایت استادان، افزود:در راستای تقویت زیستبوم پژوهشی دانشگاه و با هدف حمایت از تولید علم تراز اول، معاونت پژوهشی برنامههای تشویقی ویژهای را برای نگارش مقالات بینالمللی تدوین کرده است. در همین مسیر، «باشگاه پژوهشگران جوان» بهعنوان یک رویکرد تحولی و نهادی تازه، راهاندازی میشود تا بستری برای رشد استعدادها و بهرهگیری هوشمندانه از ظرفیتهای علمی دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم آورد.
دکتر تیشهیار تصریح کرد: این باشگاه با هدف حمایت از ایدهها و پیشنهادهای دانشجویان در مسیر حل مسائل کشور راهاندازی میشود. همچنین مشارکت دانشجویان در نگارش مقالات علمی، انتشار مجلات و فعالیت در پروژههای پژوهشی با راهنمایی استادان مشاور انجمنهای علمی، از دیگر محورهای اصلی این طرح است که امیدواریم به تقویت بنیه علمی دانشگاه منجر شود.
تأکید بر توسعه انجمنهای میانرشتهای
دکتر مجیدرضا مومنی، معاون امور اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست اظهار کرد: با وجود شرایط خاص و محدودیتهایی که برای برگزاری برنامههای حضوری ایجاد شد، انجمنهای علمی دانشگاه با تلاش استادان و دانشجویان توانستند بیش از ۷۰ برنامه برگزار کنند که مصداقی روشن از تلاش، پویایی و مسئولیتپذیری اعضای انجمنهای علمی دانشجویی دانشگاه است.
وی با اشاره به فعالیت حدود ۹۰ انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبائی، خواستار گسترش و تقویت انجمنهای میانرشتهای شد و افزود: چندین انجمن علمی جدید از جمله انجمنهای علمی «مطالعات سالمندی» و «اقتصاد اسلامی» تأسیس شدهاند که این اتفاق عاملی مؤثر در ارتقای سطح علمی دانشگاه است.
در بخش دیگری از این نشست، استادان مشاور و دانشجویان به بیان دغدغهها، ایدهها و دیدگاههای خود پیرامون چالشهای پیشروی انجمنهای علمی پرداختند. معاونان فرهنگی و اجتماعی و پژوهشی دانشگاه نیز با استقبال از طرحهای ارائه شده، بر حمایت همهجانبه از فعالیتهای این انجمنها تأکید کردند.
در پایان نشست نیز از استادان مشاور برگزیده و دانشجویان فعال فرهنگی که در طول سال تحصیلی گذشته با وجود شرایط خاص کشور، در پیشبرد برنامههای علمی و فرهنگی پیشگام بودند، با اهدای لوح تقدیر شد.

نظر شما :