۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۵۰
کد خبر: ۳۰۵۴۴۲

عطنا-در این نشست که روز گذشته در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزارشد، دکترداود نعمتی انارکی؛ عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه صداوسیما در سخنانی با اشاره به اهمیت رشته روزنامه نگاری در جهان امروز، اظهار داشت؛ در جامعه ما اکثر روزنامه نگارانی که به صورت حرفه ای کار می کنند، موفقیت حرفه ای خود را مرتبط با این رشته نمی بینند و این نشان دهنده ضعف های اساسی در رشته روزنامه نگاری است که ضرورت بازنگری جدی در دروس و منابع آموزشی این رشته را ضروری ساخته است.

وی تصریح کرد؛ در آموزش های دانشگاهی این رشته که بر اساس سرفصل هاست، بیشتر آموزش خبرنویسی مد نظر بوده تا آموزش روزنامه نگاری و دانشجویان عمدتا با سبک های خبرنویسی و جزئیات آن آشنا می شوند، اما شناخت چندانی با نقد نویسی، تحلیل، تفسیر، تفکر انتقادی، سوژه یابی، مطالبه گری، سبک های روزنامه نگاری مانند؛ روزنامه نگاری تحقیقی، بحران و… پیدا نمی کنند، چون در سرفصل های دروس چندان مورد توجه نبوده و منابع زیادی نیز در این ارتباط تالیف یا ترجمه نشده است.

سرفصل‌های رشته‌ی روزنامه‌نگاری با دو رویکرد تئوری محور و عمل محور باید توام باشدنعمتی در ادامه یادآور شد؛ سرفصل های آموزشی این رشته و حتی منابع درسی آن و مطالبی که از سوی استادان در کلاس های درس مطرح می شود باید با دو رویکرد تئوری محور و عمل محور توام باشد، به همین دلیل مراکز آموزشی نیازمند تشکیل کارگاه های آموزشی و حتی اتاق های خبر هستند که دانشجویان در کنار مباحث نظری، آن ها را به شکل عملی در کارگاه ها، اتاق خبر و تحریریه های دانشجویی تمرین کنند. این عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما در ادامه با تصریح اینکه دانشکده های ارتباطات و روزنامه نگاری باید نسبت به بازنگری دروس و سرفصل های این رشته در مقاطع کارشناسی، ارشد و‌ دکترا اقدام کنند، اظهار داشت؛ اگر این بازنگری با توجه به تغییر شرایط رسانه و روزنامه نگاری در دنیای مدرن امروزی، انجام نشود به پایگاه اجتماعی رشته آسیب وارد می شود.

سرفصل‌های رشته‌ی روزنامه‌نگاری با دو رویکرد تئوری محور و عمل محور باید توام باشد
وی با اشاره به طراحی رشته روزنامه نگاری رادیو و تلویزیون که در سال ۸۹ در دانشگاه صداوسیما تهیه و به تصویب وزارت علوم رسید، گفت؛ به دلیل مباحث جدیدی که در روزنامه نگاری رادیو و تلویزیون مطرح است و ضرورت گنجاندن دروس جدید، در سال گذشته این رشته مورد بازنگری قرار گرفت که به وزارت علوم اعلام شده تا پس از تصویب اجرایی شود. وی تصریح کرد؛ روند و سرعت تغییرات در محتواها و تکنولوژی رسانه و تکثرگرایی که در رسانه ها پدید آمده می طلبد تا متناسب با رویه های جدید بازنگری رشته ها انجام شود.
دکتر نعمتی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به ضعف های منابع رشته روزنامه نگاری یادآور شد؛ منابع درسی این رشته بعضا قدیمی هستند، منابع جدیدی که تالیف می شوند بعضا تکرار همان مطالب قدیمی است. ترجمه منابع این رشته در گذشته قوی تر و حرفه ای تر بوده است. از سویی تنوع مطالب این رشته بسیار زیاد است اما تنوع منابع نسبت به آن زیاد نیست. منابع موجود و حتی سرفصل دورس، دانشجو را با مهارت هایی نظیر قدرت تحلیل و تفکر انتقادی و موارد دیگر آشنا نمی کند.

عکاس: زیلان نقشبندی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار