حائری‌شیرازی در جمع معتکفین دانشگاه علامه بیان کرد؛

باید در اعتکاف انسان درون‌مان را زنده کنیم/ اعتکاف‌های 21 روزه هم داریم

۲۵ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۴ کد : ۸۹۸۹ ورزشی فرهنگ
تعداد بازدید:۴
نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری در جمع دانشجویان معتکف دانشگاه علامه طباطبائی، با اشاره به اینکه در اعتکاف باید انسان درون‌مان را زنده کنیم، گفت: در این مدت باید تمام توجه‌مان به خدا باشد تا دلمان زنده شود و دل‌مردگی از حب دنیا آغاز می‌شود و دنیا یعنی خودخواهی و خود‌پسندی که این امر آدم را خورد می‌کند.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری در جمع دانشجویان معتکف دانشگاه علامه طباطبائی، با اشاره به اینکه در اعتکاف باید انسان درون‌مان را زنده کنیم، گفت: در این مدت باید تمام توجه‌مان به خدا باشد تا دلمان زنده شود و دل‌مردگی از حب دنیا آغاز می‌شود و دنیا یعنی خودخواهی و خود‌پسندی که این امر آدم را خورد می‌کند.


 به گزارش عطنا، آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق حوزه و دانشگاه امروز 24 فروردین‌ماه در جمع دانشجویان معتکف دانشگاه علامه طباطبائی در محل مسجد امام علی‌(ع) این دانشگاه، گفت: همه مقدمات اعتکاف برای این است که معتکف از همه بریده شود و تمام توجه خود را به خدا معطوف کند، مثلاً روزه می‌گیرد که برای خدا باشد.


وی ادامه داد: سحری خوردن مثل صبحانه خوردن نیست، بلکه با این عمل، مقدمات روزه را انجام می‌دهیم که خود عبادت است و در اعتکاف اگر خوابیدن‌تان برای این باشد که توان برای عبادت کسب کنید به ثواب دست پیدا می‌کنید.


حائری‌شیرازی با تأکید بر اعتکاف در مسجد، بیان کرد: فرق اعتکاف در خانه و مسجد این است که در خانه محیط مه‌آلود است و در هوای مه‌آلود نمی‌شود با سرعت به پیش رفت و این مه همان تعلقات ماست. ضمن‌آنکه ما در اعتکاف در نور خورشید قرار داریم تا به وسیله آن همه چیز را واضح ببینیم.


امام جمعه سابق شیراز تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود اعتکاف سه روز است حداقل آن بیان شده در حالی که اعتکاف‌های 21 روزه هم مشروع و جایز است.


وی با اشاره به اینکه اگر کسی انسان درونی‌اش مرده باشد، او را انسان دل‌مرده خطاب می‌کنیم، خاطرنشان کرد: حضور قلب در نماز یعنی اینکه انسان درونی باید نماز بخواند و انسان وقتی از خود خالی شد از خدا پر می شود و برعکس وقتی از خود پر شد از خدا خالی می‌شود.


این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما چرا رأی دادیم که شاه برود و امام بیاید، گفت: جواب این سؤال این است که شاه کور، کَر و گنگ بود و امام بینا و شنوا و این رهبری که داریم انسان درونش بینا و شنوا است.


وی درباره مباحث معرفت نفس در اعتکاف، تصریح کرد: ما یک انسان درون داریم و یک انسان ظاهر که انسان ظاهر، پوست و استراحت‌گاه انسان باطن است.


حائری‌شیرازی در پایان راه استفاده از کمال اعتکاف را همنشینی با اشخاص خوب معرفی کرد و گفت: اگر در اعتکاف با کسانی نشستیم که آنها جُک گفتند و ما هم جُک گفتیم آن وقت کمال اعتکاف ما هم کم می‌شود، پس بهتر است با افرادی دَم‌خور شویم که بهترین اعتکاف را دارند.

کلیدواژه‌ها: دانشجو دانشگاه علامه طباطبائی اعتکاف معتکف نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی


اخبار مرتبط


نظر شما :