دیدار شورای صنفی دانشکده ارتباطات با رئیس این دانشکده؛
فرقانی: زبان دانشجو باید زبان تعامل، ارتباط و خرد باشد

رئیس دانشکده ارتباطات خطاب به اعضای شورای صنفی این دانشکده، گفت: شورای صنفی دانشکده باید الگویی برای شوراهای صنفی دانشکدههای دیگر باشد، نه اینکه تحت تاثیر آنها قرار بگیرد، زیرا دانشکده ما مدعی است که برای دنیا حرف دارد و ادعا دارد که مسائل و مشکلات جهانی را میتوان با ارتباط حل کرد.
به گزارش عطنا، دکتر محمد مهدی فرقانی، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در این دیدار که صبح دوشنبه؛ 28 فرودین ماه در دفتر ریاست این دانشکده برگزار شد به دلایل استقبال خود از همکاری با شورای صنفی اشاره کرد و گفت: این شورا اولاً خواستها، علایق و نیازهای دانشجویان را مدیریت کند و رئیس دانشکده و دانشگاه را از وجود آنها آگاه تا به رفع آنها کمک میکند.
وی ادامه داد: این تشکل دانشجویی مواقعی میتواند بازویی عملیاتی برای مدیریت باشد که نیاز به برقراری ارتباط با بدنه دانشجویی احساس شود.
زبان دانشجو باید زبان تعامل، ارتباط و خرد باشد
فرقانی درمورد نحوه تعامل با شورای صنفی، خاطرنشان کرد: این ارتباط یک رویه ارتباطی، تعاملی و دو سویه است که مدیریت دانشکده نیز از حل و پیگیری مشکلات و مسائل دانشکده به صورتی درست و مناسب استقبال میکند.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی افزود: به اعتقاد من مهمترین رسالت دانشجو ترویج و پیشبرد عقلانیت است و زبان دانشجو به عنوان قشری فرهیخته باید زبان تعامل، ارتباط و خرد باشد.
وظیفه شورای صنفی پیگیری خواستههای منطقی است
فرقانی با بیان اینکه همراه شورای صنفی دانشکده ارتباطات است، خاطر نشان کرد: من انتظار دارم شما هم در کنار ما باشید و رابطه ما مبتنی بر تعامل، گفتوگویی استدلالی، عقلانی و دوستانه باشد.
وی با تأکید بر اینکه شورای صنفی باید به پیگیری درخواستهایی بپردازد که منطقی و قابل انجام است، بیان کرد: این استدلال که شورای صنفی چون صنفی است پس باید همراه دانشجو باشند و از برخی خواستههای غلط و غیر منطقیاش حمایت کنند با خردورزی فاصله دارد.
رئیس دانشکده ارتباطات افزود: من اعتقاد دارم که دانشکده علوم ارتباطات در تمامی سطوح از مدیر تا دانشجو باید در فضایی ارتباطی عمل کند، زیرا ماهیت رشته ما این است.
او ضمن اشاره به اینکه خیلی از مسائل جهانی با ارتباط حل میشود و ما باید فرهنگ گفتوگو را تقویت کنیم، گفت: شورای صنفی دانشکده باید الگویی برای شوراهای صنفی دانشکدههای دیگر باشد زیرا دانشکده ما مدعی است که برای دنیا حرف دارد و ادعا دارد که مسائل و مشکلات جهانی را میتوان با ارتباط حل کرد.
فرقانی ادامه داد: چرخ دانشگاه اگر خوب بچرخد همه اعضای آن منفعت میبرند و شورای صنفی نباید این مسئله را وظیفه خود بداند که هر لحظه چوبی را پیدا کند و لای این چرخ بگذارد.
شورای صنفی مسئلهشناسی کند، نه مسئلهسازی
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه ما در آستانه انتخابات هستیم، گفت: متاسفانه فضای دانشگاه نیز مستعد تحریک است و شورای صنفی باید از این مسئله به ویژه در دانشکده تازه تاسیس علوم ارتباطات که حساسیتها روی آن بیشتر است مراقبت کند، زیرا کسانی به دنبال این هستند که ثابت کنند این استقلال دانشکده علوم ارتباطات تجربه موفقی نیست.
وی با بیان اینکه افراد زیادی قصد و برنامه دارند که اعلام کنند، تاسیس دانشکده مستقل ارتباطات امری نادرست است، خاطر نشان کرد: اگر خدای نکرده در انتخابات پیش رو اتفاقاتی بیفتد که ساختار مدیریتی دانشگاه تغییر کند، به این توجه میکنند که چه برخوردی با دانشکده ارتباطات میشود و این درحالی است که در دوره قبلی نیز با اینکه دانشکده ارتباطات مستقل نشده بود، این برخوردها با ارتباطاتیها انجام شد.
فرقانی ادامه داد: امیدواریم در تابستان و با جابجایی کتابخانه مرکزی فضای کافی برای استقرار نهادهای دانشکده را ساماندهی کنیم تا فضای اختصاصی نیز به شورای صنفی اختصاص دهیم.
رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: من به شما توصیه میکنم که شورای صنفی در دانشکده مسئلهشناسی بکند اما مسئلهسازی نکند.
وی ادامه داد: این که ما ضعفهایی داریم بدیهی و طبیعی است، زیرا ما بسیار نوپا و تازه تأسیس هستیم و ما از این که ضعفهایمان را به ما بگویند تا در راستای رفع آنها تلاش کنیم استقبال میکنیم، اما مسئلهسازی برای دانشجویی که مسئله ندارد امری غلط است که نباید انجام داد.
فرقانی تصریح کرد: من دوباره اعلام میکنم تا زمانی که شما به ارتقای برند دانشگاه اهتمام بورزید و به ما کمک کنید تا به شکلی عقلانی مشکلاتمان را برطرف کنیم، شما را همراهی میکنم.
وظیفه شورای صنفی کمک به مدیریت باری حل مشکلات است
زهرا مفیدیکیا از اعضا و منشی شورای صنفی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به اهداف مشترک تمام اعضای شورای صنفی اشاره کرد و اظهار کرد: اولین هدف ما شروع به کار شورای صنفی به عنوان نهادی مستقل بود و دومین هدف ما نیز این است که به دلیل تعدد دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه که میتوانند به عنوان پیامرسان عمل کنند و وضعیت کشور، دانشگاه و دانشکده را در کشورهای خود شرح دهند، بتوانیم جلوه خوبی از وضعیتمان ارائه دهیم و این وظیفه ما را سنگینتر میکند.
وی افزود: هدف سوم این شورا این است که مشکلات موجود را بشناسیم و با کمک مدیریت آن را برطرف کنیم.
در ادامه دکتر فرقانی به دو وظیفه شورای صنفی اشاره کرد و گفت: وطیفه اول، شناسایی مشکلات و کمبودها و انتقال آن به مدیریت و تلاش برای رفع آن است و وظیفه دوم نیز تلاش برای بالا بردن عقلانیت در بین دانشجویان و ارتقای سطح مطالبات آنان.
وی تصریح کرد: من معتقدم هر مسئلهای باید در سطح خود مورد بررسی قرار بگیرد، برای مثال مسائل مربوط به نابینایان در سطح دانشکده کوچک ما با نهایت دو دانشجوی روشندل مسئلهای بسیار حاد و مهم نیست.
محمد صالح فرحبخش، دبیر شورای صنفی دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه شورای صنفی وظیفه طرح مطالبات دانشجویان را دارد و این راه قانونی طرح خواستههاست، گفت: دانشجویان بهتر است این مسیر قانونی را پیگیری کنند تا نه برای خودشان و نه برای مدیریت ایجاد مشکل کنند.
وی ادامه داد: شورای صنفی با تمام توان به دانشجویان و مدیریت کمک خواهد کرد، زیرا این وظیفه شورای صنفی است که به مطالبات و خواستههای منطقی دانشجویان پاسخ دهد؛ ما در شورا با خواستههای غیر منطقی و عجیب هم رو به رو شدهایم، اما شورای صنفی با این خواستهها موافقت نمیکند.
فرحبخش افزود: خدا را شاکر هستم که در دانشکدهای مشغول تحصیل هستم که استادان آن اهل گفتوگو هستند و من این اطمینان را به شما میدهم که ما در فضایی منطقی با شما تعامل خواهیم کرد.
رضا باقریسعادت، نایب دبیر شورای صنفی نیز به بیان چند مورد درباره وظایف و اهداف شورای صنفی پرداخت و گفت : شورای صنفی در صورت داشتن تضاد با مدیریت، قادر به پیشبرد اهدافش نیست و به همین دلیل شورا مجبور به همکاری با مدیریت است.
وی ادامه داد: شورا منکر زحمات مدیریت و کادر دانشگاه نیست، اما متاسفانه در برخی زمینهها دانشگاه و دانشکده از داشتن حداقل امکانات نیز محروم است که برخی از آنها در حوزه اختیارات دانشکده نیست.
گفتنی است در انتهای این جلسه، اعضای شورای صنفی با تشکر از ریاست دانشکده ارتباطات خواستار تدوام این جلسات با مدیران دانشکده ارتباطات شدند، دکتر فرقانی نیز با ابراز خشنودی از تشکیل شورای صنفی از این درخواست استقبال و موافقت کرد.
گوشه هایی از این نشست را اینجا بینید:




نظر شما :