حداد عادل:

لزوم پژوهش انتقادی درباره فلسفه های مخالف با اسلام

۲۰ دی ۱۳۹۶ | ۰۹:۰۰ کد : ۵۳۰۲ جامعه و فرهنگ جامعه
تعداد بازدید:۴
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: معنای انطباق با ارزش‌های دینی به آن معنا نیست که نظریات معارض و مخالف با اسلام تدریس نشوند، بلکه پژوهش انتقادی لازمه این نگاه است.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: معنای انطباق با ارزش‌های دینی به آن معنا نیست که نظریات معارض و مخالف با اسلام تدریس نشوند، بلکه پژوهش انتقادی لازمه این نگاه است.


به گزارش عطنا به نقل از مهر، جلسه ۱۴۶ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.


حداد عادل گفت: انطباق برنامه‌های درسی با ارزش‌های دینی در هر رشته‌ای دارای معنای مختص به خود است.


وی افزود: معنای انطباق با ارزش‌های دینی به آن معنا نیست که نظریات معارض و مخالف با اسلام تدریس نشوند، بلکه پژوهش انتقادی لازمه این نگاه است.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخورد حذفی که در ابتدای تأسیس دانشگاه به فلسفه اسلامی شکل گرفت، موجب شد فلسفه اسلامی هیچ‌گاه در دانشگاه‌ها جدی گرفته نشد.


حداد عادل گفت: البته در همان زمان دانشکده معقول و منقول که بعداً دانشگاه الهیات نام گرفت، کانون تدریس فلسفه اسلامی بود ولی کلا این فلسفه منزوی بود.


وی افزود: معتقدیم فلسفه به اعتبار فلسفه بودن باید مطالعه شود و غربی و شرقی بودن و یا سنتی و مدرن بودن موجب نمی‌شود تا مکاتب فلسفی را به حاشیه برانیم.


رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: با این نگاه ما به این نتیجه رسیدیم که باید ساختار آموزشی رشته فلسفه نیز متحول شود و فلسفه به صورت کارشناسی ارشد پیوسته تعریف شود، ولی از آنجا که این طرح هنوز به مرحله اجرا درنیامده و ساختار کنونی رشته فلسفه که مبنی بر جدایی دوره کارشناسی از ارشد است، همچنان به قوت خود باقی است.


وی گفت: کارگروه فلسفه، برنامه‌ای در حد دوره کارشناسی را نیز تدوین کرده است، که در این جلسه مطرح می‌شود و پس از تصویب به عنوان برنامه جدید دوره کارشناسی رشته فلسفه عرضه خواهد شد.

کلیدواژه‌ها: پژوهش حداد عادل انتقادی تدریس رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی انطباق ارزش‌های دینی نظریات معارض مخالف با اسلام


اخبار مرتبط


نظر شما :