سلیمی‌بجستانی با اشاره به عملکرد معاونت دانشجویی دانشگاه علامه در سالی جاری خبر داد:

تحقق 90 درصدی اهداف معاونت دانشجویی/ اجرای «طرح تدبیر زندگی دانشجویی» برای نو ورودی‌ها

۰۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۸ کد : ۲۹۱۷ رویدادهای دانشگاه اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳
حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگویی تفصیلی از روند بازسازی و نوسازی خوابگاه‌های دانشجویی در تابستان 97 گفت و بیان کرد: تعمیرات خوابگاه‌ها با نوسانات بازار انرژی زیادی از ما گرفت اما با تلاش همکارانم در معاونت دانشجویی بیش از 90 درصد اهداف محقق شد.

حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگویی تفصیلی از روند بازسازی و نوسازی خوابگاه‌های دانشجویی در تابستان 97 گفت و بیان کرد: تعمیرات خوابگاه‌ها با نوسانات بازار انرژی زیادی از ما گرفت اما با تلاش همکارانم در معاونت دانشجویی بیش از 90 درصد اهداف محقق شد.


به گزارش عطنا، معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یکی از ستون‌های اصلی دانشگاه بسیار حائز اهمیت و در دید دانشجویان است چرا که با زندگی دانشجویی رابطه مستقیم دارد. اداره امور خوابگاه‌ها، اداره تغذیه، سرویس‌های ایاب و ذهاب، صندوق رفاه و مواردی از این دست جاهایی هستند که دانشجویان و به‌خصوص دانشجویان غیرتهرانی حتماً روزانه با آنها مواجه می‌شوند. معاونت دانشجویی در چند سال اخیر با آسیب‌شناسی چالش‌های پیش روی دانشجویان در ابعاد زیستی و روان‌شناختی، فعالیت‌های زیادی را انجام داده است که از جمله آن می‌توان به نوسازی خانه‌های دانشجویی و رستوران‌های مختلف دانشگاه اشاره کرد که مورد تحسین وزارت علوم هم قرار گرفته است. دکتر حسین سلیمی‌بجستانی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در این گفت‌وگو از جزئیات فعالیت‌های حوزه مدیریتی خود می‌گوید.


معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در سالی که گذشت از جنبه ارتقاء کیفیت رفاهی و تغذیه رتبه‌های برتر دانشگاه‌های کشور را کسب کرد و مورد تقدیر و تحسین صندوق رفاه دانشجویی قرار گرفت. از معاونت دانشجویی بیشتر بگویید.


ضمن تسلیت ایام ماه محرم، در آغاز، سال نوی تحصیلی را به دانشجویان جدیدی که به خانواده دانشگاه علامه طباطبائی اضافه شده‌اند، تبریک می‌گویم. معاونت دانشجویی دانشگاه با چهار بخش شامل مدیریت امور دانشجویی (شامل سه اداره خوابگاه‌ها، اداره تغذیه و اداره رفاه)، مدیریت تربیت‌بدنی و فوق برنامه، مدیریت مرکز مشاوره و بهداشت روان و مدیریت مرکز بهداشت و درمان به  دانشجویان خدمات ارائه می‌دهند. علاوه بر این دبیری کمیسیون موارد خاص، دبیری شورای انضباطی و جشنواره انتخاب دانشجوی نمونه بر عهده معاونت دانشجویی است.


در سالی که گذشت همه تلاش ما بر این بود که مطابق استانداردهای سازمان امور دانشجویان و صندوق رفاه در حیطه وظایف محوله، ارتقاء کیفیت خدمات داشته باشیم و علاوه بر کسب رتبه ارتقاء کیفیت رفاهی و تغذیه‌ای، مرکز مشاوره و مرکز بهداشت نیز رتبه کشوری ارائه خدمات برتر  را کسب کردند که جا دارد از همه همکاران عزیز و بزرگوارم در معاونت سپاسگزاری کنم.


اما برنامه تعمیر و تجهیز و بازسازی تابستان 97 یکی از پرکارترین و پرحجم‌ترین تابستان‌های سال‌های اخیر معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی بود که با همکاری معاونت توسعه و مدیریت منابع و دستور مستقیم، دکتر سلیمی ریاست دانشگاه در دو حوزه (خوابگاهی و رستوران‌ها) انجام شد.



تحقق 90 درصدی اهداف و مأموریت‌های معاونت دانشجویی



پس امسال سال پرکاری داشتید؟


بله، حتماً در جریان هستید که طی سال گذشته ساختمان مرکز بهداشت و درمان با 550 متر مربع فضای مفید توسط وزیر علوم افتتاح شد. همچنین ساختمان مرکز مشاوره و بهداشت روان با 300 متر مربع فضای مفید و آرامش‌بخش در تابستان امسال به بهره‌برداری رسید.


معمولاً از ابتدای سال جدید، یعنی فروردین‌ماه، برآوردهای لازم برای بازسازی و تعمیر توسط همکاران معاونت دانشجویی انجام و به‌نحوی نقص‌ها و کمبودها اولویت‌بندی می‌شود. 10 خوابگاه و بیش از یک هزار اتاق خوابگاهی در ساختمان‌هایی که طی سالیان زیاد زیر بار استفاده بوده است، همواره نیاز به بازسازی دارد؛ پس از اولویت‌بندی و تأمین اعتبار لازم از جانب معاونت توسعه و مدیریت منابع کار تعمیر و بازسازی آغاز می‌شود.


 در اینجا لازم است این نکته را توضیح دهم که یکی از دلایل تخلیه خوابگاه‌ها در تابستان همین موارد است که بیان کردم. تابستان امسال به این دلیل بسیار سخت بود که با مقدار ثابت اعتبارات و بی‌ثباتی بازار، بایستی مأموریت تعریف شده و اولویت‌ها را پیگیری می‌کردیم، علاوه بر این در هنگام بازسازی ساختمان خوابگاه‌ها، هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی هم روی دست ما گذاشته می‌شود. با وجود این و از نظر صرفه و صلاح دانشگاه، همکارانم در معاونت دانشجویی بیش از 90 درصد اهداف را محقق کردند که به توضیح آن می‌پردازم.



ایجاد ظرفیت‌های جدید در خوابگاه‌های دانشجویی 



نحوه مدیریت منابع در این شرایط اهمیت دارد، چگونه منابع را هزینه کردید؟


منابع مالی اختصاصی دو بخش بود؛ بخشی که از صندوق رفاه دانشجویان برای ارتقاء کیفیت خدمات اختصاص داده می‌‌شود که حدود 30 درصد منابع است و بخشی را نیز خود دانشگاه تأمین می‌کند که قسمتی در حوزه بازسازی و تعمیر و قسمتی نیز در حوزه تجهیز خوابگاه‌ها و رستوران‌ها هزینه شد‌. در زمینه خوابگاه‌ها چون پیش‌بینی می‌کردیم در سال جدید، آمار دانشجویان خوابگاهی افزایش داشته باشد، باید نسبت به ایجاد ظرفیت جدید پذیرش خوابگاهی توجه می‌کردیم. لذا اولین اقدام مقاوم‌سازی، بازسازی و تجهیز خوابگاه شهید ورامینی بود که به دلیل نشست بخشی از ساختمان به مدت سه سال پذیرش دانشجو نداشت. بلوک 3 ساختمان این خوابگاه توسط دفتر فنی و عمرانی معاونت توسعه و مدیریت منابع مقاوم سازی و تعمیر شده که کار بسیار مهم و سختی بود و در چهار بلوک باقیمانده نیز طی مدت 45 روز اقداماتی از جمله تعویض سیستم روشنایی به LED (برای افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف)، تعویض کل سیستم آب گرم و سرد خوابگاه، تعبیه کمد دیواری اتاق‌ها، تعویض و تعمیر درهای ورودی، تعمیر و تجهیز حمام و سرویس‌های بهداشتی، کف‌سابی اتاق‌ها و تعویض موکت‌ها، تجهیز اتاق‌ها به یخچال، تخت و تشک و در نهایت نقاشی، موزائیک و شست‌وشوی نمای ساختمان بود.


در این پروژه باید از زحمات همکاران عزیز و مسئولان خوابگاه تشکر کنم چون با وارد کردن خوابگاه ورامینی به مدار استفاده، حدود 250 نفر به ظرفیت خوابگاه‌ها افزوده شد.


در سایر خوابگاه‌ها نیز اقداماتی داشته‌اید، آنها را نیز بیان کنید؟ 


* سیستم تأسیساتی خوابگاه شهید گلعذاری (با 4 بلوک) حدود دو هزار و 500 متر لوله‌کشی آن تعویض شد.


* تعمیر و بازسازی آشپزخانه‌های طبقات و سرویس‌های بهداشتی، نقاشی حمام‌ها و سایر خدمات رفاهی در خوابگاه شهید همت انجام گرفت.


* تفکیک اتاق‌های سوئیت‌های خوابگاه شهید عضدی که البته به دلیل کمبود زمان و اعتبار، 14 سوئیت اصلاح شد اما 10 سوئیت دیگر نیز در فرصت بعدی انجام می‌شود.


* بزرگترین مجتمع خوابگاهی دخترانه دانشگاه با 7 بلوک، خوابگاه شهید سلامت است که طی سه سال گذشته اقدامات فراوانی در آن صورت گرفته است از جمله سال قبل سیستم لوله‌کشی آب سرد و گرم و تعویض رادیاتورها بلوک (A) آن در دستور کار قرار گرفت و امسال نیز برای بلوک B همین اقدامات در قالب دو هزار و 800 متر لوله‌کشی انجام شد. علاوه بر این تخت و تشک‌های قدیمی و پرده‌های دیواری بلوک A تعویض شد که هر چند قیمت بالایی داشت اما از کیفیت عالی برخوردار است و حداقل 10 سال عمر می‌کند.


همچنین در طی همین مدت نقاشی و آماده‌سازی اتاق سرو غذا خوابگاه شهید رحیمی، رفع مشکل بوی بد موتورخانه و نصب اگزوز فن و سایر تعمیرات ساختمانی خوابگاه شهید معینیان و تجهیز تخت و تشک جدید برای خوابگاه شهید آشتیانی از دیگر انجام شد.

رستوران‌های ما جزء 12 رستوران دانشگاهی برتر کشور هستند



 در قسمت رستوران‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟


هفت رستوران در دانشگاه داریم و خردادماه امسال که رستوران‌های دانشگاه‌ها رتبه‌بندی شدند از مجموع 270 رتبه رستوران دانشگاه‌های کشور، هفت رستوران ما بین رتبه‌های 1 تا 12 سراسر کشور را از نظر وضعیت بهداشتی، صنعتی‌سازی و کیفیت پخت و توزیع غذا کسب کردند. این افتخارات مرهون زحمات خوب همکارانم به‌ویژه آقای ابراهیمی (رئیس اداره تغذیه) و آقای مقامی (مدیر امور دانشجویی دانشگاه) است که در طول دو سال گذشته اقدام به ارتقاء وضعیت رستوارن‌های دانشگاه در زمینه‌های مختلف کردند.


در تابستان امسال نیز اقدامات زیر در رستوران‌های دانشگاه انجام شد:


* تعمیر اساسی سنگ و کاشی و همچنین تجهیزات صنعتی پخت غذا رستوران خوابگاه شهید مطهری.


* تعویض سنگ کف رستوران شهید همت که فرسوده شده بود.


* کف سابی، نقاشی، پارتیشن‌بندی، اصلاح محل توزیع غذا و نصب اجاق گازهای صنعتی رستوران دانشکده اقتصاد.


* نقاشی سالن غذاخوری و آشپزخانه و تعمیر سه دستگاه آسانسور رستوران‌های پردیس مرکزی دانشگاه.


* به‌روزرسانی تجهیزات صنعتی رستوران دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی و الهیات و معارف اسلامی.


بنابراین از مجموع هفت رستوران دانشگاه می‌توان گفت هر کدام از آنها به نقطه مطلوبی از نظر امکانات و تجهیزات رسیده است که جای خوشحالی دارد.



اتوماسیون رزرو خوابگاه موثر بوده است



سامانه ثبت‌نام خوابگاه ایده جالبی بود که در دانشگاه اجرا شد. آیا کارگشا بوده است؟ با چالشی که در این زمینه مواجه نشده‌اید؟


یکی از مشکلات اسکان دانشجویان ثبت به‌صورت دستی توسط مسئول خوابگاه بود. بسیاری از دانشجویان در ثبت دستی نمی‌توانستند به‌صورت دانشکده‌ای و مقطعی اسکان داده شوند. از سویی دیگر دانشجویان ورودی سال‌های مختلف تداخل اسکان داشتند اما توسط سامانه ثبت‌نام خوابگاه، دانشجویان به‌صورت مقطعی–دانشکده‌ای و سال ورودی تفکیک شده‌اند و بعد از ورود به سامانه خوابگاهی فرایند ثبت اتاق را انجام می‌دهند. البته گاهی ممکن است مشکلات نادری هم در ثبت درخواست دانشجویان یا واریز هزینه پیش بیاید که توسط کارشناسان اداره خوابگاه و مسئولان آنها رفع می‌شود.


چند نفر از دانشجویان بورسیه خارجی دانشگاه در خوابگاه‌های سکونت دارند؟ آیا امتیازات خاصی نسبت به بقیه دانشجویان برای آنها در نظر گرفته می‌شود؟


آمار دانشجویان خارجی در طول سال ثابت نیست و در سال تحصیلی جاری حدود 200 نفر از دانشجویان بورسیه خارجی در خوابگاها اسکان داده شدند. بلوک 3 و 4 خوابگاه شهید ورامینی جهت اسکان دانشجویان خارجی پسر تدارک دیده شد که بازسازی و تعمیر کامل در این دو بلوک طی تابستان جاری انجام شده است. تا قبل از این دانشجویان خارجی در خوابگاه‌ها پراکنده بودند و خوابگاه شهید بهشتی هم برای دانشجویان خارجی دختر در نظر گرفته شده است.



بین دانشجویان روزانه، شبانه و خارجی فرقی نمی‌گذاریم



دانشگاه علامه طباطبائی یکی از دانشگاه‌هایی است که به دانشجویان دوره شبانه‌ خوابگاه می‌دهد، آیا مشکلی در این زمینه وجود ندارد؟ برخورد شما با دانشجویان دوره شبانه چگونه است؟


دانشگاه تعهدی در قبال ارائه خوابگاه به دانشجویان دوره شبانه ندارد و در دفترچه انتخاب رشته هم این نکته قید شده است اما با توجه به اهمیت اسکان دانشجویان شبانه در یک محیط آرام و امن و دارای فضای علمی، همچنین با توجه به سختی‌هایی که اسکان دانشجویان دارد، دانشگاه در طول چند سال گذشته تلاش خود را در جهت اسکان دانشجویان شبانه به کار گرفته است. تاکنون نیز دانشجویان دوره شبانه اسکان داده شده‌اند.


به نظر شما کدام یک از خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی از بقیه بهتر است؟


هر خوابگاه زیست‌بوم خاص خود را دارد و در یک منطقه خاصی واقع شده و دانشجویان دانشکده‌ای خاص نیز در آنجا سکونت دارند. این سوال مثل این است که از پدری بپرسید کدام فرزندت را بیشتر دوست داری؟ واقعیت هم همین است که ما نگاهمان به همه خوابگاه‌ها است.


تک‌تک دانشجویان دانشجوی علامه هستند. هم آنها نسبت به دانشگاه اصطلاحاً عِرق دارند و هم ما نسبت به همه آنها احساس مسئولیت می‌کنیم و باید برای همه آنها نیز تلاش کنیم که در عمل هم تلاشمان را کرده‌ایم. شما اگر داخل تک‌تک اتاق‌ها تک‌تک خوابگاه‌های پسرانه و دخترانه بروید و تغییرات را ببینید؛ مشاهده می‌کنید که ما برای همه به یک اندازه، تلاش کرده‌ایم.


بنابراین خوابگاه بهتر و بدتر نداریم اما امکانات و شرایط هر یک متفاوت است. زمانی هم که قصد جابه‌جایی گروهی از دانشجویان از یک خوابگاه به خوابگاه دیگر را داریم، غالباً دانشجویان تمایل به ماندن در خوابگاه قبلی خود را دارند که اگر خوابگاه بهتر داشتیم باید همه تمایل به رفتن به آن خوابگاه را می‌داشتند.



شورای صنفی در کنار معاونت دانشجویی سال به سال بالغ‌تر و متعادل‌تر شده است



با توجه به چالش‌هایی که از نظر مالی با آن مواجه بودید، احتمالاً این برنامه‌ها انرژی زیادی از شما گرفته است به نظرتان دانشجویان چقدر این موقعیت را درک می‌کنند؟


برای ما وجود همه دانشجویان مهم و ارزشمند است و واقعاً هم دانشجویان ما قدرشناس هستند و بضاعت ما و تغییرات را هم می‌بینند. شورای صنفی در کنار معاونت دانشجویی سال به سال بالغ‌تر و متعادل‌تر شده است. عرض کردم امسال با شرایط نوسانات قیمت‌ها در بازار به‌ یاری خدا «پا پس نکشیدیم» و حتی بخشی از اقلام را چکی و تعهدی از بازار یا پیمانکاران تأمین کردیم تا ضروریات زندگی دانشجویی را تأمین کنیم. انتظار ما هم این است که دانشجویان به محل زندگی دوران تحصیل احساس تعلق کنند و از آنچه در اختیار دارند، مراقبت کنند، ضمن‌آنکه محدودیت‌های ما را نیز درک کنند.


تراکم خوابگاه‌ها در حال حاضر چگونه است؟


ما با داشتن 10 خوابگاه کوچک و بزرگ و البته پراکنده، معذوریت‌هایی هم داشته‌ایم. دانشجوی غیربومی واجد شرایط نداریم که از خوابگاه محروم باشد. البته به‌دلیل افزایش ظرفیت‌ها و از طرفی ماندگاری ترم 5 ارشد و 9 کارشناسی در خوابگاه‌ها، ناچاراً گاهی در بخش‌هایی تراکم دانشجویان ساکن در اتاق ها را داریم که به‌رغم میل باطنی ما است اما معمولاً این موضوع در ترم دوم تحصیلی که دانشجویان فارغ التحصیل می‌شوند به تعادل لازم می‌رسد.


در قبال امکاناتی که دانشگاه برای دانشجویان فراهم می‌کند چه تکالیف و انتظاراتی از آنها دارد‌؟


همه ما دست کم 10 سال زندگی تحصیلی دانشگاهی را تجربه کرده‌ایم و پرثمرترین دوره زندگی از لحاظ یادگیری و تبدیل آن به رفتار به شمار می‌آید که بقیه زندگی ما تحت تأثیر این تغییرات رفتاری است. همه قسمت‌های دانشگاه از جمله محیط‌های رسمی آموزشی مانند دانشکده‌ها و محیط‌های غیررسمی آموزشی، مثل خوابگاه‌ها برای کمک و تسهیل رشد دانشجویان تجهیز و آماده شده‌اند. اگر هم کاستی‌هایی هست که ممکن است باشد، مثل زندگی در خانواده است. باید کنار آمد و من امیدوارم روزی بتوان اصطلاح خوابگاه که به‌نوعی مرسوم شده به «سراهای دانشجویی» تبدیل شود آنگاه مرامنامه زندگی و حقوق متقابل دانشجو و دانشگاه بار معنایی فنی‌تری پیدا می‌کند.


انتظار ما این است که دانشجویان از وفور نعمت و انرژی زیاد دوران جوانی برای رشد خود و اعتلای جامعه بهره لازم را ببرند و دوست دارم صمیمانه بگویم اینجا خانه شماست که قواعد خودش را دارد و رعایت آن را از دانشجویان انتظار داریم؛ امکانات ورزشی، حضور مشاوران و پزشکان در دانشگاه و خوابگاه‌ها نیز ابزارهای مناسبی برای زندگی با برنامه و بانشاط است.


نزدیک به هزار اتاق دانشجویی داریم که در اندازه‌های مختلف بیش از سه هزار و 500 هزار دانشجو را در خود جای داده و همکارانم تلاش می‌کنند آن را به نحو مؤثری، مدیریت کنند. امسال از تعمیرات جزئی تا تعمیرات اساسی در دستور کار ما بود که باید به همه دوستان در معاونت خدا قوت بگویم. همچنین، رابطه خوب با مسئولان خوابگاه‌ها از عمده‌ترین انتظارات ما است .



طرح پایش سلامت برای ما اهمیت زیادی دارد



سرویس‌های ایاب و ذهاب از نظر ساعت حرکت و برخورد راننده‌ها در سطح خوبی قرار دارند اما گلایه برخی دانشجویان از فرسودگی ماشین‌ها است یا اینکه تعدادی از آنها قدیمی هستند و ممکن است از لحاظ ایمنی، دقت و احتیاط بیشتری را طلب کنند. نظر شما چیست؟ 


ما در انتخاب پیمانکار حتماً کیفیت خودروها را هم بررسی می‌کنیم اما اگر اتوبوس‌های VIP مدنظر باشد آن‌قدر هزینه‌ها بالا است که از توان ما خارج است. البته پیمانکاری که چند سالی است با ما کار می‌کند، مرتب سعی کرده خدمات بهتری را ارائه کند که به مرور ماشین‌های بهتری را نیز جایگزین می‌کند.


ولی در همین جا لازم است یک نکته را بیان  کنم و آن همکاری با راننده‌ها است. «تهران است و ترافیک‌اش و گاهی اوقات هم نقص فنی وسیله نقلیه...»؛ پس در اینگونه موارد که اوضاع از دست راننده خارج است، امیدواریم دانشجویان وضعیت را درک کنند.


اما از لحاظ امنیت، قطعاً همواره مدنظر ما بوده و به ویژه امسال که یک نفر کارشناس ایمنی برای بررسی همین گونه موارد به مجموعه همکاران ما اضافه شده است تا نظارت لازم را داشته باشد. پس اگر دانشجویان در هر کدام از این بخش‌ها دچار مشکل شوند به جای درگیری شخصی، توصیه می‌شود به مسئول سرویس‌ها مراجعه کنند تا رسیدگی شود.


امسال هم جمعیت زیادی از دانشجویان نو ورودی به خانواده بزرگ دانشگاه علامه طباطبائی اضافه می‌شوند، برای این ورودی‌ها چه برنامه‌ای دارید ؟


مراسم جشن جدیدالورودها که در آن با فضای حاکم و قوانین دانشگاه آشنا می‌شوند، توسط معاونت محترم فرهنگی و اجتماعی در حال برنامه‌ریزی‌ است که به‌زودی برگزار می‌شود. اما علاوه بر این هر ساله طرح پایش سلامت (روان، جسم و تندرستی) ورودی‌های جدید به ترتیب توسط مرکز مشاوره، مرکز بهداشت روان و مرکز تربیت بدنی با ایجاد یک پایگاه مرکزی در دهکده المپیک طی یک ماه برگزار می‌شود و به منظور برنامه‌ریزی بهتر دانشجویان می‌توانند در زمان ثبت‌نام اینترنتی روز حضور خود را هم انتخاب کنند تا این طرح خوب به نحو مؤثرتری انجام شود.


با آمار و اطلاعات به دست آمده از طرح پایش سلامت چه می‌کنید؟


موظف هستیم آمار و اطلاعات کامل طرح پایش را برای سازمان امور دانشجویان ارسال کنیم اما این ابزار به ما نیز کمک می‌کند تا دانشجویانی که در معرض خطر در هر یک از این سه زمینه روان‌شناختی، جسمی و تندرستی هستند، شناسایی کنیم و توصیه‌های درمانی برای آنها داشته باشیم. البته موارد با خطر بالا در این سن بسیار کم است، چون سن جوانی، سن سلامتی است؛ با این حال، ما برای این تعداد که تقریباً 20 درصد از دانشجویان را شامل می‌شود پس از تجزیه و تحلیل داده‌های پیگیری و مراقبت لازم انجام می‌دهیم که طی سال‌های گذشته نیز کمک شایانی به پیشگیری از وقوع اتفاقات کرده است.



طرح «تدبیر زندگی دانشجویی»  برای اولین بار در دانشگاه برای دانشجویان نو ورودی اجرا می‌شود 



اولویت شما در بخش سلامت روان چیست؟ چه طرح و برنامه‌های دیگری در دست اقدام دارید؟


ما معتقدیم همه افراد به آموزش‌های متعدد و متنوعی برای کسب مهارت نیاز دارند و همیشه پیشگیری و ارتقاء سلامت به‌صرفه‌تر و مؤثرتر از درمان مشکلات است. باید بپذیریم که ورود به زندگی دانشجویی در کنار همه شیرینی‌ها، مخاطراتی نیز دارد به‌ویژه دانشجویان کارشناسی که برای اولین‌بار محیط آموزشی جدید را تجربه می‌کنند، امسال نیز به‌رغم محدودیت بودجه، طرحی را در هیئت رئیسه برای دانشجویان کارشناسی به تصویب رساندیم به نام «تدبیر زندگی دانشجویی» به منظور ارتقای مهارت‌های خودمراقبتی و کاهش آسیب‌های روان‌شناختی. طرح «تدبیر زندگی دانشجویی» برای اولین بار برای دانشجویان جدید الورورد کارشناسی در قالب کارگاه آموزشی به مدت 8 ساعت توسط مرکز مشاوره دانشگاه برگزار می‌شود.


طبق آمار یک هزار و 650 دانشجو در این مقطع وارد دانشگاه می‌شوند که در قالب واحد درسی و طی یک ماه در گروه‌های 20 نفره، هر گروه 8 ساعت آموزش‌هایی را کسب می‌کنند. این 8 ساعت اجباری و در لیست انتخاب واحدهای سال‌اولی‌ها گنجانده شده است که با محیط دانشگاه آشنا شوند. همچنین ابعاد زندگی جدید، علائم سلامت روان، تهدیدکننده‌های زندگی از جمله سوء مصرف مواد، سوء استفاده عاطفی و...، شیوه‌های کمک به دیگران و خود و شیوه های خودمراقبتی را یاد بگیرند و با برخی از قوانین و مقررات آشنا شوند.


«طرح تدبیر زندگی دانشجویی» توسط مرکز مشاوره مدیریت می‌شود و طی یک ماه از نیمه مهر تا نیمه آبان‌ماه برگزار خواهد شد، قالب کارگاهی و متنوعی دارد، به‌هرحال ورود به یک فضای جدیدی از آموزش‌ها، روابط، رفت و آمدها و انتخاب‌ها نیاز به تصمیم‌گیری دارد و هر جا تصمیم‌گیری هست، نیاز به آموزش و مشورت‌گیری نیز هست.


در مجموع ترم اول تحصیلی به جهت سازگاری با محیط، مهم‌ترین ترم برای دانشجویان بوده و در این راستا شناخت از ضوابط و قوانین دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است، از استادان و گروه‌های آموزشی نیز درخواست داریم به منظور تسهیل این آشنایی جلسات معارفه یا اردوی چند ساعته پیش‌بینی کنند که مطمئناً در آرامش خیال دانشجویان مؤثر است.


کار خوبی که سال گذشته انجام دادید حضور به همراه استادان و مسئولان دانشگاه و دانشکده‌ها در خوابگاه‌های دانشجویی بود و از نزدیک پای حرف‌های دانشجویان نشستند. خود شما چه بازخوردهایی گرفتید؟‌


بازخوردهای خوبی هم از جانب دانشجویان دریافت کردیم. شکل غیررسمی به این بازدیدها دادیم؛ به‌عبارتی مهمان سفره‌های دانشجویان شدیم، اتاق‌های تمیز و مرتبط از لحاظ بهداشتی را به مسابقه گذاشتیم. همچنین پس از بازدید فرم‌های نظرخواهی به استادان دادیم که اکثراً با راهنمایی‌های خودشان به تغییر و اصلاح آنچه مقدور بود، کمک کردند و برای ما نیز جالب و دلگرم‌کننده و به‌نوعی تألیف قلوب بود که انشاالله که ادامه پیدا کند.



کار تیمی معاونت دانشجویی در تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها به سرپرستی دکتر مقامی



برگردیم به بحث خوابگاه‌ها در معاونت دانشجویی، امسال را چطور دیدید؟


ما یعنی همه همکاران در طول این تابستانی که گذشت برنامه‌ریزی کردیم و برای اجرای برنامه‌‌ها دویدیم و خدا را شکر که به نقطه مطلوبی نسبت به گذشته رسیدیم. در ابتدای تابستان یک تیم تشکیل دادیم. آقای دکتر مقامی، مدیر محترم امور دانشجویی به عنوان سرپرست تیم و همکاران ایشان، آقایان نداف‌زاده (معاون مدیر امور دانشجویی)، ابراهیمی (رئیس اداره تغذیه)، رحمانی (مدیر امور عمومی معاونت دانشجویی)، ساعی (رئیس اداره رفاه دانشجویی)، وجدانی (رئیس اداره خوابگاه‌ها) و سایر همکاران گرانقدر در این بخش بی‌وقفه و جانانه زحمت‌ بسیار کشیدند. در بخش عمرانی و تاسیسات نیز آقایان مهندس منصوری و مهندس صادقی همواره در کنار ما بودند. هر هفته جلسات هماهنگی برگزار کردیم و کارهایی که گزارش آن بیان شد را برنامه‌ریزی کردیم، به پیمانکار سپردیم و نظارت لازم را نیز انجام می‌دادیم.


از همه این‌ها مهم‌تر از آقای دکتر ویژه، معاون محترم توسعه و مدیریت منابع دانشگاه و همکارانشان که همراه ما بودند صمیمانه تشمکر می‌کنم. همچنین از همکاری صمیمانه و مجدانه مسئول امور مالی و کارپرداز معاونت به ترتیب آقایان گمار و اخگر باید یاد کرد.


مسئولان خوابگاه‌ها نیز تلاش زیادی در این تیم کردند. آقای محمد اتابک واقعاً در خوابگاه شهید ورامینی زحمت کشیدند و مثل یک صاحب کار هر روز پای کار بازسازی و تعمیر خوابگاه ایستاد. خانم‌ها فوکردی و سلمانی در خوابگاه شهید سلامت، آقایان صفری و خسروی در  خوابگاه شهید همت، آقایان باغبان و محمود‌پور در خوابگاه شهید گلعذاری، خانم غفاری در خوابگاه شهیدرحیمی، خانم احمدزاده در خوابگاه شهید عضدی، آقای امینی در خوابگاه شهید آشتیانی، خانم شریفی در خوابگاه شهید معینیان وآقایان باسره و کشاورز در خوابگاه شهید مطهری در تابستان امسال تلاش بسیاری برای آماده‌سازی خوابگاه‌ها انجام دادند. در رستوران‌ها هم ناظران رستوران‌ها زحمت زیادی کشیدند. همچنین جا دارد از تلاش‌های نیروهای تاثیرگذار از جمله آقای اولادی‌، فخاری و یحیی‌زاده و نیز همکاران بی‌دریغ خدماتی تقدیر کنم. از همت والای سایر همکاران معاونت که نام نبردم نیز قدر دانی می‌کنیم.


در مجموع یک کار تیمی پر حجم بود ما باید پیمانکار پیدا می‌کردیم و هر هفته جلسه می‌گذاشتیم، گزارش ارائه می‌دادیم و همفکری می‌کردیم. همه این تلاش‌‌ها ناشی از یک امیدواری بود ما امیدوار بودیم و امیدواریم که در این شرایطی که جامعه پشت سر می‌گذارد، اقدامات معاونت دانشجویی در بدنه دانشجویی مایه امید و نشاط شود.


همت همه همکاران ما این است که برای کاهش مشکلات دانشجویان گره‌گشا باشیم



و حرف پایانی...


یکی از ایده های معاونت این بود که یک مرامنامه زندگی دانشجویی با اصول نشاط و امیدواری، تقویت هویت فردی و ملی، مسئولیت پذیری و... تدوین کند که توسط همکاران معاونت انجام شده و امید است بر اساس این اصول برنامه‌های خوابگاهی مثل کارگاه‌ها و فعالیت‌های فوق‌برنامه تنظیم شود.


یکی دیگر از تاکیدات ما برخورد خوب با هدف راه‌اندازی ‌امور دانشجویان مراجعه‌کننده توسط همکاران در معاونت دانشجویی است‌. معمولاً سعی خود من هم در این زمینه زیاد است و فکر می‌کنم این یک رویکرد اثربخش در فضای روابط انسانی است.


باور داریم حتماً باید کاری برای گره‌گشایی از مشکل دانشجو انجام دهیم و به همکاران هم توصیه می‌کنم، تسهیل‌گر خوبی به‌ویژه برای دانشجویان جدیدالورود باشند و فرایندها را تسهیل کنند. این خصوصیت خوبی است که اکثر همکاران دارند و لازم است از تک‌تک همکاران در معاونت دانشجویی از این بابت تشکر کنم؛ چرا که همکاران ما ماه سختی را در آغاز سال تحصیلی می‌گذرانند. با این حال با رویکرد تسهیل گری به پیشواز سال تحصیلی جدید می‌رویم و در پایان جا دارد از همه حمایت‌های رئیس دانشگاه و هیئت رئیسه تشکر کنم.


 

کلیدواژه‌ها: دانشجویان انرژی خوابگاه‌های دانشجویی معاونت دانشجویی معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی سلیمی‌بجستانی نوسازی بازسازی حسین سلیمی‌بجستانی تغییرات تعمیرات تابستان 97 نوسانات بازار 90 درصد اهداف


اخبار مرتبط


نظر شما :