محمدمهدی فرقانی:

تأثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی در دوران دفاع مقدس غیرقابل‌اندازه‌گیری است

۰۷ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۲ کد : ۲۹۰۳ جامعه و فرهنگ جامعه
تعداد بازدید:۵
رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی نقش رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب در هشت سال دفاع مقدس را بی‌بدیل و تأثیرگذار دانست و گفت: تأثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی در آن دوران غیرقابل‌اندازه‌گیری است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی نقش رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب در هشت سال دفاع مقدس را بی‌بدیل و تأثیرگذار دانست و گفت: تأثیر رسانه‌ها بر افکار عمومی در آن دوران غیرقابل‌اندازه‌گیری است.

 

به گزارش عطنا به نقل از ایرنا، محمدمهدی فرقانی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گلگون‌کفن، جانبازان، ایثارگران به‌ویژه عرصه رسانه و مطبوعات در دوران هشت سال دفاع مقدس، افزود: بدون شک با توجه به اینکه در آن دوران بروز و ظهور رسانه‌ها به شکل امروزی وسعت نداشت.

 

وی اظهار کرد: هرچند با توجه به کمبود امکانات برای مخابره خبر بعضاً فعالان عرصه رسانه با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدند اما رسالت خطیری که اهالی رسانه بر عهده داشتند آن‌ها را وا می‌داشت که به هر نحوه ممکن با ظرفیت‌های موجود لحظه‌به‌لحظه وقایع و رخدادهای جنگ تحمیلی را به سمع و نظر همگان در داخل و خارج برسانند.

 

وی یادآور شد: هرچند گاهی اوقات ارسال و انتشار خبری مشمول مرور زمان می‌شد اما آنچه حائز اهمیت بود این‌که اصحاب رسانه برای تبیین آنچه روی‌داده در جهت شفاف‌سازی و بیان واقعیت از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌کردند.

 

این پیشکسوت و فعال رسانه تصریح کرد: دقیقاً نقطه مقابل رسانه‌های ایرانی، رسانه‌های بیگانه قرار داشتند که چنانچه لحظه‌ای در انتشار و انعکاس اخبار مربوط به جبهه و جنگ از آن‌ها غافل می‌شدند، متأسفانه آن‌ها با استفاده از هر شیوه و حربه‌ای اخبار را به‌صورت وارونه و در جهت نفع خود باهدف تضعیف روحیه افکار عمومی و ایجاد جنگ روانی با یک‌طرف پخش کردن خبرها حرکت می‌کردند.

 

فرقانی گفت: هرچه از دوران دفاع مقدس دورتر می‌شویم پیدا و پنهان این دوران با ارائه اسناد و آثار بجای مانده به‌صورت لسانی اعم از خاطره گویی یا خاطره‌نویسی، مصاحبه با حاضران و ناظران در این دوران و مهم‌تر از همه رسانه‌ها و آنچه را که پوشش خبری و تصویری داده به‌صورت گنجینه‌ای گران‌بها اهمیت بیشتری نسبت به اتفاقات گذشته پیدا می‌کند.

 

رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی تأکید کرد: رسانه‌ها به‌عنوان چشم بینا و ناظر در هر برهه‌ای از تاریخ این مرزوبوم، به‌دقت به رسالت خطیر خود عمل کرده و لحظه‌ای از هدف خود یعنی اطلاع‌رسانی به افکار عمومی غافل نشده و بلکه فعالیت‌ها در زمان‌های حساس و نیاز مضاعف شده و همواره درصحنه‌های مختلف حضور فعال و جدی داشته‌اند.

 

فرقانی یادآور شد: امروز رسانه‌ها باید با تبیین و معرفی واقعیات این دوران ضمن پرهیز از قهرمان‌پروری، تلاش کنند که به‌گونه‌ای مسائل دوران هشت سال دفاع مقدس را به نسل جوان و نسل‌هایی که جنگ را به عینه ندیده‌اند تبیین کنند که آن‌ها از رشادت‌ها، ایثارگری‌ها، روحیه جهادی و شهادت‌طلبی رزمندگان اسلام، ازخودگذشتگی‌ها و جان‌فشانی‌های آن دوران الگو گرفته و آن‌ها را سرلوحه زندگی و چراغ راه خود قرار دهند.

 

این مدرس دانشگاه ارتباطات افزود: چنانچه این‌گونه رسالتی به‌درستی در جامعه اعمال و از واقعیت‌ها دور نشود حاصل آن تربیت و الگوپذیری قشر جوان و نسل‌های بعدی از آموزه‌های این دروان خواهد شد.

 

فرقانی تأکید کرد: بیان مسائل و رخدادهای مرتبط با هشت سال دفاع مقدس باید محدود به خاطره گویی نشود؛ ازاین‌رو نیاز است که از ظرفیت‌های رسانه‌ها و آنچه در حافظه آرشیوی آن‌ها ضبط و بایگانی‌شده کمال استفاده بهینه را به عمل آورد چراکه دست‌یابی به چنین مطالب و آرشیوی شاید در آینده‌های بسیار دور قابل‌دسترسی نباشد.

کلیدواژه‌ها: رسانه دفاع مقدس رئیس دانشکده علوم ارتباطات محمدمهدی فرقانی افکار عمومی جنگ تحمیلی اطلاع‌رسانی خاطره‌نویسی قهرمان‌پروری


اخبار مرتبط


نظر شما :