به قلم دکتر محمدامین زارعی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی:
بیانیه شورای عالی امنیت ملی و پذیرش آتشبس دو هفتهای
بسم الله الرحمن الرحیم
درخصوص بیانیه شورای عالی امنیت ملی و پذیرش آتشبس دو هفتهای در جهت توافق پایان جنگ برپایه شروط مدنظر ایران، بسیاری از دوستان انقلابی و دلسوزان، به ترس تحمیل این تصمیم به رهبری و بدعهدی دشمن پیمانشکن، مطالبی را در جهت مخالفت با این تصمیم در گروههای مختلف منتشر کردند که بنده به نوبه خودم وظیفه دانستم نکاتی کوتاه در این زمینه عرض کنم:
۱. ما شروط ده گانه خود برای پایان جنگ را چند روز پیش اعلام کرده بودیم، ترامپ ملعون پذیرفتن این شروط برای مبنا قرار دادن مذاکرات را درست بعد از تهدید نهایی اعلام کرد و چنین القاء کرد که این آتشبس از ترس این تهدید بوده، در حالی که در تمام این مدت، ایران هرگونه درخواست آتشبس را رد کرده بود و صرفاً بر شروط خود پافشاری کرد.
در واقع این ترامپ بود که عقبنشینی کرد و از قبل از تهدید و ضربالاجل حمله به زیرساختها و نیروگاهها، تصمیمش را گرفته بود و با این اعلام ضرب الاجل، دنبال فریفتن افکار عمومی بود که بیشتر مصرف داخلی دارد و سخن راندن در این زمینه که با تهدید ترامپ، مسئولین ترسیدند و کوتاه آمدند، حرکت در پازل ترامپ است.
۲. آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی به هیچ یک از اهداف خود دست نیافتند، غالب پایگاههای آمریکایی در منطقه نابود شد، به ازای هر ضربه، چندین برابر در منطقه و رژیم صهیونسیتی پاسخ دادیم. ناتو از حضور در این جنگ خودداری کرد و برای اولین بار در تاریخ، هیچکس به حرف آمریکا گوش نکرد، بعد از شهادت امام امت، فرزند صالح ایشان به رهبری جامعه انتخاب شدند. حضور منسجم شبانه مردم در این چهل روز در اوج جنگ و زندگی عادی و فروشگاههای باز و پر از کالا در وسط جنگ با بزرگترین قدرت نظامی دنیا و همچنین با به اصطلاح بزرگترین قدرت منطقه و چند کشور حاشیه خلیج فارس، تمام دنیا را به حیرت واداشت. ابزار مهم و قدرتمند تنگه هرمز برای ایران فعال شد. قدرت ایران بر تمام جهانیان نمایان شد و در نهایت دشمن غدار مجبور شد شروط ایران را به عنوان مبنای مذاکرات بپذیرد.
اگر اینها پیروزی مطلق نیست، پس چیست؟
شکستنمایی این پیروزی که تمام دنیا را به اعتراف واداشته، خطایی نابخشودنی است.
۳. مطابق قانون اساسی، تصمیمگیری درخصوص جنگ و صلح صرفاً در اختیار ولایت فقیه است و قطعاً شورای عالی امنیت ملی بدون اذن رهبری در این خصوص هیچ بیانیهای صادر نمیکند، در ایامی که مردم با حضور هرشب خود در خیابانها، پشتوانه محکمی برای رهبری و نیروهای مسلح هستند و کسی جرأت اظهارنظر خلاف مردم انقلابی ندارد، هیچ بستری برای فشار سیاسیون بر رهبری برای پذیرش آتشبس نیست و قطعاً این تصمیم با هماهنگی و اجازه رهبری بدون هیچگونه فشار سیاسی گرفته شده است.
به نظام جمهوری اسلامی اعتماد داریم و این نظام متشکل از شورای عالی امنیت ملی، صدا و سیما و سایر نهادهای مسئول و در رأس آن رهبری است.
ما مطیع تدابیر و منویات رهبری هستیم و وظیفه داریم از هرگونه سخنی که انسجام ملی را هدف بگیرد پرهیز کنیم.
۴. ما به دلایل زیر تا پیروزی نهایی با انگیزه بیشتر در خیابان می مانیم:
اولاً: پشتوانه محکمی برای نمایندگان ایران اسلامی در مذاکرات باشیم که با صلابت تمام از شروط اولیه ما دفاع کنند.
در ثانی: دشمن بدعهد و پیمان بداند که ملت پشتوانه جمهوری اسلامی است و ما کماکان در صحنه هستیم و از هیچ تهدیدی نمیترسیم و دشمن تمام کارتها و مهرههای خود را خرج کرده و اهرمی برای فشار بر مردم و مسئولین نظام اسلامی در چنته ندارد و اگر شروط معقول ایران را نپذیرد با مشت آهنین ایران روبرو خواهد شد.
ثالثا: خناسانی که در این چهل روز در سوراخ موش بودند و از کوچکترین اظهار نظری درخصوص جنایات آمریکا و رژیم صهیونسیتی دریغ کردند و در هیچ زمینهای در جهت حمایت و حراست از این مرز و بوم قدمی برنداشتند، دوباره علم وطنخواهی را برندارند و در قامت روشنفکری برای کشور نسخه ذلت نپچیند و یا مزدوران و منافقان فرصت جولان نیابند.
۵. و نکته آخر اینکه، حزبالله لبنان، گروههای مقاومت عراق و انصارالله یمن، در جهت حمایت از ایران، وارد عرصه کارزار شدند و هر گونه آتش بس و صلحی باید شامل این مجاهدان عزیزان هم باشد و مطالبه ویژه ما در خیابان باید حمایت از جریان مقاومت در منطقه باشد. گرچه در شروط اولیه ما پیشبینی شده و قطعا مسئولین و نیروهای مسلح عزیز خود بر این مهم اهتمام دارند و حتماً برای آن تدبیری اندیشیدهاند.
ما به سنتها و وعدههای الهی ایمان داریم و قطعا این مقاومت و مجاهدت مردم، مسئولین و نیروهای مسلح عزیز به سرافرازی و عزت و سربلندی ایران اسلامی در دنیا ختم خواهد شد و دشمنان را از مقابله با این ملت بزرگ و عزیز و متمدن پشیمان و مأیوس می کند.
وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَى لَکُمْ وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُکُمْ بِهِ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ
و خدا آن [وعده پیروزى] را جز مژده اى براى شما قرار نداد تا [بدین وسیله شادمان شوید و] دلهاى شما بدان آرامش یابد و پیروزى جز از جانب خداوند تواناى حکیم نیست (آل عمران، ۱۲۶)

نظر شما :