در چهارمین دوره گرده همایی مراکز آزفا سراسر کشور مطرح شد:
چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور با همت سازمان امور دانشجویان و به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی در کتابخانه مرکزی برگزار شد. در این نشست که امروز ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ در دانشگاه علامه برگزار شد، اقای دکتر عبدالله معتمدی؛ رئیس دانشگاه؛ دکتر هاشم داداش پور؛ رئیس سازمان امور دانشجویان؛ دکتر کیانوش سوزنچی؛ سرپرست اداره کل امور دانشجویان بینالملل؛ دکتر جعفر رزاقی، و با حضور جمعی از سرپرستان مراکز آزفا کل کشور به بحث و گفتگو در پیرامون معضلات این حوزه پرداختند. در ساعتهای آغازین این رویداد دکتر داداش پور، در رابطه با جذب دانشجو در این حوزه بیان کرد:"براساس چشم انداز سال ۱۴۰۷ و جذب ۸۰ هزار دانشجو غیرایرانی در این سال ما باید در تلاش برای گسترش مراکز آموزش زبان فارسی در کشور باشیم، زیرا در حال حاضر این مراکز تنها قابلیت جذب ۲۰۰۰ نفر دانشجو را دارند. "وی در ادامه افزود:" در جهان کنونی ما دارای دو مرز هستیم، مرز جفرافیایی و مرز فرهنگی، که همانطور که مستحضرید مرز فرهنگی بسیار گستردهتر از مرز جفرافیایی کشورها میباشد و ما باید در تلاش گسترش زبان فارسی در مرزهای فرهنگی جهان باشیم. "دکتر داداش پور ادامه داد:"براساس قانونی که توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است، باید زیرساختها برای تدریس به زبان دوم در دانشگاهها مهیا شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که الزامی در این ابلاغیه وجود نداردولی اگر دانشگاهها توان تدریس به زبان دوم را دارند اقدامات لازم برای برگزاری برخی از کلاسها به زبان دوم را پیگیری کنند. "وی افزود:"اموزش زبان مجازی در این حوزه قرار نیست جای آموزش حضوری را بگیرد و همچنین سیاستی تغییر نمیکند، بلکه تنها در جهت تقویت و رشد این حوزه از زمان پذیرش دانشجو، اموزش زبان فارسی بصورت مجازی و در حد ابتدایی تا زمان ورود دانشجو به دانشگاه انجام میشود. "دانشگاهها در این راستا باید طرح عملیاتی را پیش گیرند و با توجه به مراکزی که این نوع آموزش را آغاز کردهاند و با استفاده از تجربیات آنها این طرح را با موفقیت در دانشگاه خود پیادهسازی کنند. رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد: در فروردین ماه امسال، مبالغ قابل توجهی تحت عنوان جذب دانشجو غیرایرانی با عناوین تجهیز مراکز آموزشی، تولید محتوا چند زبانه، آموزش چند رسانهای و تولید محتوا نرمافزاریصورت گرفت. در ادامه این نشست، سید اسماعیل قاسمی از دانشگاه لرستان اظهار داشت:"یکی از مهمترین معضلات این حوزه نبود هماهنگی سرمایه گذاری در مراکز آموزشی دانشگاهی آزفا میباشد که باید طی یک همفکری به استانداردی در زمینه برسیم. "در ادامه جلسه، میز گرد اول این گردهمایی با موضوع «قطب بندی مراکز آزفا» آغاز شد. کیانوش سوزنچی، مدیر کل امور دانشجویان بینالمللی سازمان در راستا قطب بندی این مراکز بیان کرد:" مراکز آزفا تنها مراکز آموزشی نمیباشد بلکه بعد پژوهشی آن مورد بحث است که به ارتقاء این مراکز کمک شایانی میکند. "وی افزود:"قطب بندی تنها بصورت کلی انجام نمیشود بلکه ما در بخش تولید محتوا و همچنین در بحث زیرساختها قطب بندی داریم که یک کار عملیاتی است و در این راستا دانشگاهها میتوانند با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند. "در این گردهمایی از مراکز آلفا دعوت بعمل آمد تا در نمایشگاه زبانهای خارجی که در مهرماه برگزار میشود غرفه بگیرند و بمنظور روند بهبود این حوزه به تبلیغات بپردازند. شهلا شریفی از مرکز آزفای دانشگاه فردوسی مشهدرادامه بیان کرد: بهتر است قطببندی را به رتبهبندی تغییر داد، وی خاطر نشان کرد قرار بر این محوریت بود تا آموزش زبان فارسی را به کشور خود بسنده نشود و تنوع فرهنگی صورت گیرد، اما متاسفانه این مسئله به فراموشی سپرده شده و امری قابلقبول نیست. آموزش زبان فارسی باید در خارج از مرزهای جغرافیایی ما فراتر رود و این آموزش تنها منحصر به دانشجویان نیست درحالی که محور بحث ما از شروع جلسه دانشجویان در ایران بوده استسید احمدرضا افسری، رئیس پردیس بینالملل و رئیس مرکز آزفای دانشگاه کاشان در راستا نظرات به این موضوع اشاره کرد: که در آیین نامه مطرح شده تکالیفی برای آزفا تعریف شده است که از توان و وظایف این مرکز خارج است و این موضوع را یکی از معضلات این مراکز دانشت. وی در ادامه خاطر نشان کرد:"در هر صورت به علت واضح نبودن پروتکلهای واحد و یکسان در این حوزه با قطب بندی موافق نیستم. "مهری اکبری، از بخش بینالملل دانشگاه خوارزمی در نقص صحبتهای افسری اظهار کرد: آنچه که در قطببندی باید مورد توجه قرار گیرد آن است که قطببندی به حالت سلبی کشیده نشود و ما به این موضوع بعنوان یک فرصت نکاه کنیم. مهینناز میردهقان، رئیس
مرکز آزفای دانشگاه شهید بهشتی نیز نوید ارتقاء و رشد دورههای آموزشی ویژه مدرسین در حوزه تولید محتوا را بیان کرد. به دنبال موضوع گردهمایی، محمدجواد حجاری، از دانشگاه رازی کرمانشاه تعبیر کرد:"بازنگری در قطببندی مراکز باید با توجه به عملکرد سالانه صورت گیرد. "در این گردهمایی، رئیسان مرکز آزفای سراسر کشور، پس از اینکه مسائل و معضلات مورد توجه در حوزه آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیر ایرانی بازگو کردند و به گفتگو در این حوزه پرداختند، نوید آیندهای روشن را با گسترش آموزش زبان فارسی با امکانات و تواناییهای لازم در مرزهای فرهنگی را دادند.
عکاس خبر:عطیه انصاری
نویسنده خبر:یاسمن امیریان
نظر شما :