نقد دانشجویی به برخی مشکلات آموزشی؛
بخشنامهای که بلای جان پایان نامه نویسی میشود
عطنا - وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به تازگی با ابلاغ بخشنامهای که ظاهرا به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مربوط است، مشکلاتی را برای برخی دانشجویان ایجاد خواهد کرد.
این بخشنامه در عمل منجر به فشار بیشتر بر دانشجویان و بهانه تراشی برخی اساتید راهنما در دانشگاه علامه طباطبایی شده و زمینه را برای تشدید چالشهای مالی دانشجویان فراهم میکند.
افزودن سهمیه به سقف اساتید راهنما با هدف پذیرش پایان نامه مادران باردار یا دارای فرزندان شیرخوار اگر چه مرتبط با قانون حمایت از خانواده و فرزند آوری است؛ اما باید پذیرفت دست برخی اساتید را برای استفادههای مالی – علمی نامناسب باز نگه میدارد.
نگاه منفعت محور به دانش و دانشجو زمانی فزونی مییابد که وزارت علوم به عنوان نگهبان و متولی اصلی و پشتیبان دانش، دانشجو و دانشگاه خود اسباب ایجاد مشکلات بیشتر را فراهم میآورد.
دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی قبلا نیز با برخی چالشهای مشابه دست به گریبان بوده اند. مثلا برخی از اساتید دانشگاه گاهی نمره یک یا دو واحد درسی دانشجویان را برای مدتی طولانی اعلام نمیکنند. اقدام مذکور این تصور را در تعدادی از دانشجویان ایجاد میکند که اقدام مذکور مانند وجه الضمان برای پایان نامه سپاری به این اساتید است و آنان میخواهند استاد راهنمایی خویش را پیشاپیش نزد آن دانشجو تضمین کنند.
به بیان دیگر، بعضی از اساتید برای گریز از محدودیت پذیرش تعداد مشخصی پایان نامه در هر ترم، تعدادی از دانشجویان را صرفا به خاطر یک واحد درسی در نوبت اعلام نمره منتظر و به صورت آماده باش نگه میدارند تا به مجرد پایان یافتن ترم قبلی و آغاز ترم جدید و نیز لغو محدودیت پذیرش پایان نامه، دانشجو را از فهرست انتظار نمره خارج و لاجرم او را به عنوان استاد راهنما به مدیر گروه دانشکده اعلام کنند. این شیوه مدتی است بین برخی اساتید رایج شده بدون آنکه به اثرات روانی، پیامدهای مالی و معنوی آن بر دانشجویان توجه شود.
علاوه بر این، گاهی مشاهده میشود که به استعدادها و حوزه مطالعات فرد در انتخاب عنوان پایان نامه مرتبط با رشته تحصیلی توجهی نمیشود. به همین منظور بعضی از دانشجویان با تغییر عنوان پایان نامه هیچ علاقهای برای نگارش و جمع بندی آن نداشته و به ناچار پس از عمری تحصیل آن هم در پایان راه انصراف میدهند!
حمایت از دانشجو باید مورد توجه باشد تا وی بر اساس رشتهای که در آن تحصیل کرده و دورههای کارورزی خود را گذارنده، بتواند پایان نامهاش را نیز به رشته تحریر درآورد. به رغم همه مسائل، مشکلات و چالشهایی که قشر دانشجو با آنها دست و پنجه نرم میکنند، از اهرمهای تشویقی چندانی برخوردار نیستند.
برای اینکه زحمات دانشجویان و خانوادههای آنان بی نتیجه نماند و دانشجویان نیز دچار سرخوردگی نشوند، ضرورت دارد مسئولان وزارت علوم با ورود و نظارت دقیق به مسئله، مانع تداوم چنین شیوههایی شده و همچنین مانع سوء استفاده احتمالی از بخشنامه مزبور برای افزایش سهمیه سقف استاد راهنمایی شوند و خاصه با عزمی راسخ، پدیده گروکشی برخی اساتید راهنما از دانشجویان را پیگیری کنند.
نویسنده: فتانه انصاری
توضیح ضروری: این یادداشت دیدگاههای عطنا را منعکس نمیکند و با هدف اطلاع رسانی از مشکلات دانشجویان منتشر شده است. عطنا برای انتشار پاسخهای اعضای هیات علمی یا معاونتهای مرتبط در دانشگاه علامه طباطبایی آمادگی کامل دارد.
عطنا را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید:
نظر شما :