اهمیت تصمیم سیاستگذاران برای بازگشایی ها
ضرورت بازگشایی مدارس
تصمیم سیاستگذاران در خصوص بازگشایی مدارس بسیار اهمیت خواهد بود که هر تصمیمی میتواند پیامدهای قابل توجهی به دنبال داشته باشد. اهمیت این مسئله باعث شده بسیاری با حساسیت این مسئله را پیگیری کنند. فریبرز درتاج، استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی در این خصوص گزارش مهمی منتشر کرده که مشروح آن در پی می آید.
- فریبرز دُرتاج، استاد گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
نزدیک 2 سال از شیوع کووید 19 در جهان میگذرد و آموزش میلیونها دانش آموز همچنان مختل است. خساراتی که کودکان و جوانان از عدم حضور در مدرسه متحمل خواهند شد، ممکن است هرگز جبران نشود. خساراتی مانند فقدان یادگیری، پریشانی روانی، قرار گرفتن در معرض خشونت و آزار، کاهش رشد مهارتهای اجتماعی و پیامدهای منفی آن در پیشرفت تحصیلی و مشارکت اجتماعی و همچنین سلامت جسمی و روانی آنها محسوس خواهد بود.
بیشترین آسیب اغلب برای کودکانی است که در محیطهای کم منابع هستند و به ابزارهای یادگیری از راه دور دسترسی ندارند و کودکان کوچکتر (پیشدبستانی) که در مراحل کلیدی رشد هستند. با تعطیلیِ مدارس زیانها برای والدین و مراقبان به یک اندازه سنگین بوده است و نگه داشتن کودکان در خانه، والدین را در سراسر جهان مجبور به ترک شغل خود کرده است.
بر اساس گزارشهایِ جدیدی که در 26 ژانویه 2022 منتشر شد، بسته شدن مدارس آسیبهای بزرگ و مداومی به یادگیری و رفاه کودکان وارد کرده است که هزینه آن برای دهههای آینده محسوس خواهد بود. هیأت مشاورهای شواهد آموزشی جهانی (GEEAP) Global Education Evidence Advisory Panel، که توسط دفتر خارجی مشترک المنافع و توسعه بریتانیا، دفتر تحقیقات یونیسف و بانک جهانی میزبانی میشود، تازهترین دادهها را در مورد تأثیر تعطیلی مدارس بر کودکان ارائه دادهاند.
برآوردهای آنها حاکی از آن است که، کاهش یادگیری به دلیل تعطیلی مدارس یکی از بزرگترین تهدیدهای جهانی میان مدت و بلندمدت از COVID-19 است، برای مثال یک کودک کلاسِ سوم که یک سال تحصیلی را در طول همهگیری از دست داده است، میتواند در درازمدت تا سه سال ارزشِ یادگیری را از دست بدهد.
گزارشهای (GEEAP) نشان میدهد هزینه اقتصادی از دست دادن یادگیری شدید خواهد بود و بحران آموزش جهانی حتی بدتر از آن چیزی است که فکر میکردیم. تخمین اخیر پیشبینی میکند این نسل از دانشآموزان به دلیل تعطیلی مدارس و شوکهای اقتصادی مرتبط با COVID-19 در معرض خطر از دست دادنِ 17 تریلیون دلار درآمد مادامالعمر به ارزش فعلی، یا حدود 14 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی امروز هستند. این پیشبینی جدید بسیار فراتر از تخمین 10 تریلیون دلاری است که در سال 2020 منتشر شد و نشان میدهد تأثیر همهگیری شدیدتر از آن چیزی است که قبلاً تصور میشد.
این گزارشها همچنین خاطرنشان میکند کشورهای با درآمد پایین و متوسط و کودکانی که از قشر اجتماعی- اقتصادی پایینتر هستند، بیشترین آسیب را دیدهاند. مدارس کشورهای کمدرآمد بهطور متوسط برای مدت طولانیتری نسبت به کشورهای پُردرآمد تعطیل بودهاند، این دانشآموزان در طول تعطیلی مدارس کمتر یا اصلاً به فناوری دسترسی نداشتهاند و سازگاری کمتری با چالشهای بحران وجود داشته است.
شواهد نشان میدهد اثربخشی کمِ یادگیری از راه دور در حال افزایش است. برای مثال، در سائوپائولوِ برزیل، دانشآموزان کلاس پنجم در کلاسهای از راه دور تقریباً 75 درصد کمتر یاد گرفتند و 5/2 برابر بیشتر احتمال داشت که ترک تحصیل کنند.
دادههای جدید در مورد کاهش یادگیری نشان میدهد دانشآموزان کلاس چهارم در آفریقای جنوبی حداقل 62 درصد از یادگیری خود را به دلیل تعطیلی مدارس از دست دادهاند و تخمین زده میشود دانشآموزان روستایی، حداقل یک سال کامل را از دست داده باشند.
شیوع کرونا افزایش نابرابری آموزشیای در بین کشورها و در داخل کشورها نیز ایجاد کرده است، که به خودی خود یک بحران بزرگ است. این نابرابریها و سطوح مختلف یادگیری در کلاس درس، آموزش و کمک به بسیاری از دانشآموزان را برای معلمان دشوارتر کرده است.
دکتر ابهیجیت بانرجی[1]، رئیس مشترک GEAAP، در نشستی که اخیراً برگزار شده بود اعلام کرده، شواهد به ما میگویند مدارس باید بازگشایی شوند و تا آنجا که ممکن است، باز بمانند، و اقدامهای لازم برای حضور مجدد کودکان در سیستم مدرسه انجام شود.
دانشآموزان برای بازگشت به مسیر قبلی، به حمایت شدید نیاز دارند، معلمان نیاز به دسترسی به آموزش و منابع با کیفیت دارند و سیستمهای آموزشی باید متحول شود.
(GEEAP) برای کمک به جلوگیری از ضررِ بیشتر و بازیابی یادگیری کودکان در گزارشی بیان کرده، باز نگه داشتن مدارس و مراکز پیشدبستانی باید در اولویت قرار گیرد. هزینههای سنگین آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشت روانی ناشی از تعطیلی مدارس و ناکافی بودن راهبردهای یادگیری از راه دور به عنوان جایگزینی برای یادگیری حضوری، روشن میسازد که تعطیلی مدارس باید آخرین راه حل باشد.
همچنین در این گزارش آمده است که باید دستورالعملها برای حمایت از نیازهای یادگیری کودکان و تمرکز بر مهارتهای اساسی مهم تنظیم شود. ارزیابی سطح یادگیری دانش آموزان برای بازگشایی مدارس بسیار مهم است. در ادامه این گزارش همچنین آمده است که آموزش هدفمند متناسب با سطح یادگیری کودک برای کمک به دانشآموزان مقرون به صرفه است، از جمله گروه بندی کودکان بر اساس سطح در تمام روز یا بخشی از روز و دولتها باید اطمینان حاصل کنند که معلمان از حمایت کافی برای کمک به یادگیری دانشآموزان برخوردار هستند.
در نهایت ما باید زنگ خطر را در مورد بحران در آموزش به صدا در آوریم. این زنگ خطر توسط هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف و آدری آزولای، مدیر کل یونسکو در 09 ژوئیه 2021 در نشستی اعلام شد. آنها صراحتاً اعلام کردند "ما از تصمیم گیرندگان و دولتها میخواهیم که بازگشایی ایمن مدارس را برای جلوگیری از یک فاجعه نسلی در اولویت قرار دهند."
در بسیاری از کشورها بستن مدارس، به عنوان نخستین اقدام به جای آخرین اقدام انجام شد، در حالی که کافیشاپها و رستورانها و تالارها و بسیاری از مکانهای عمومی باز بودند، این نباید ادامه پیدا کند. مدارس باید تازهترین مکانهایی باشد که تعطیل میشوند و اولین جایی باشد که بازگشایی میشوند.
بازگشایی مدارس برای یادگیری حضوری نمیتواند منتظر بماند. شواهد روشنی وجود دارد مبنی بر اینکه مدارس ابتدایی و متوسطه از عوامل اصلی انتقال بیماری نیستند. در همین حال، خطر انتقال COVID-19 در مدارس با استراتژیهای کاهش مناسب در بیشتر محیطها قابل کنترل است.
تصمیم برای بازگشایی یا بسته شدن مدارس باید براساس تجزیه و تحلیل خطر و ملاحظات اپیدمیولوژیک در جوامعی باشد که در آن قرار دارند. همة مدارس باید آموزش حضوری را در اسرع وقت، بدون موانع دسترسی، ارائه دهند.
نظر شما :