۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۳۳
کد خبر: ۸۷۶۷۸
pazhoyan

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: چنانچه عربستان نتواند ایجاد رشد اقتصادی در بخش صنعت کند فایده زیادی معامله باآمریکا برای او ندارد و این معامله بازی برد-برد برای آمریکا است.


به گزارش عطنا، جمشید پژویان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون سفر ترامپ به منطقه، اظهار کرد: مسئله سفر ترامپ به منطقه موضوعی اقتصادی و پیامی که وی بعد از این سفر منتشر کرد نیز گواهی می‌دهد که وی فقط منفعت اقتصادی را در این سفر دنبال کرده است.


وی عنوان کرد: وقتی قراردادهایی به ارزش 500 میلیارد دلار بین عربستان و آمریکا بسته می‌شود بدین معنی است که کارخانه‌ها در آمریکا باید به همین میزان افزایش تولید دارند.


پژویان خاطرنشان کرد: هرچند اقتصاد آمریکا از این ارقام بسیار بالاتر است، ولی حجم سرمایه به قدری زیاد است که برای اقتصاد آمریکا نیز تکانه مثبت بسیار زیادی ایجاد می‌کند.


رئیس سابق شورای رقابت تصریح کرد: در هیچ قرارداد بین‌المللی سود یک سویه معنی ندارد و با خرید این حجم اسلحه عربستان خیال خود را از تهدیدهای منطقه‌ای و دشمنانش راحت می‌کند.


استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی اضافه کرد: سایر خریدها که غیر نظامی هستند باعث رونق صنعت این کشور می‌شود، ولی اینکه عربستان از این حجم دلار چگونه می‌تواند از ایجاد رشد در تولیدات کشورش حمایت کند و اتکای خود را به درآمدهای نفتی کاهش دهد و تولید ناخالص ملی خود را افزایش دهد، نکته‌ای است که در دراز مدت می‌توان از آن مطلع شد.


وی بیان کرد: چنانچه عربستان نتواند ایجاد رشد اقتصادی در صنعت عربستان را محقق کند فایده زیادی ندارد و این معامله بازی برد-برد برای آمریکا است.


پژویان خاطرنشان کرد: در ایران نیز گاهی سروصدای بسیاری راه می‌افتد که فلان کمپانی مثل پژو در اینجا سرمایه‌گذاری می‌کند، عملا این معامله‌ها برای ما سودی ندارد چراکه خارجی‌ها باید به صورت مستقیم طوری سرمایه‌گذاری کنند که از کالای تولیدشده در کشورهای دیگر نیز استفاده شود تا معامله سودآور باشد و در غیر اینصورت سودی برای ما ندارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (3)

مدیریت فضای مجازی در ترکیه و امارات چگونه است؟

چندین سال است که در امارات کلیه سرویس‌های انتقال صوت با پروتکل اینترنت ممنوع بوده و برنامه‌هایی مانند واتس اپ، وایبر، تانگو، فیسبوک مسنجر، ایمو، لاین، کیک مسنجر، تلگرام و فیس تایم مسدود هستند.
استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید
گفتگوی اختصاصی عطنا با هوندا فَن

استاد دانشگاه شانگهای از برجام و روابط ایران و چین می‌گوید

دنیای کنونی نسبت به جهان 2006-2010 تغییرات زیادی کرده است؛ این امر بر توسعه برخی از روابط بین المللی هم تاثیر گذاشته است. من شخصا فکر می کنم بهترین نتیجه برای ایران این است که این مسئله را در اسرع وقت...
علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

علت افزایش مهاجرت در میان نخبگان چیست؟

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نوسانات وضعیت اقتصادی و نداشتن امید به حل مشکلات که دلیل مهاجرت است با جوان‌گرایی و به کارگیری نسل جوان در ساختار‌های نظام کشور باعث پویایی و کاهش مهاجرت می‌شود.»
در افغانستان چه خبر است؟
ملازهی در گفتگو با عطنا بررسی کرد

در افغانستان چه خبر است؟

يك کارشناس مسائل افغانستان معتقد است: «طالبان می‌کوشد تا با حملات نظامی سهم بیشتری از قدرت در افغانستان را به خود اختصاص دهد؛ در حالی که در ایران یک ارزیابی واقع بینانه از تحولات افغانستان وجود ندارد.»
پر بازدیدها
آخرین اخبار