۲۳ فروردين ۱۳۹۶ ۱۱:۳۰
کد خبر: ۷۸۰۰۱
Etekaf Allame (15)

حجت‌الاسلام مؤمنی، استاد حوزه علمیه با اشاره به این سخن که یک ساعت تفکر برتر از 70 سال عبادت است، گفت: خروجی اعتکاف ما باید از جنس تفکر باشد.


به گزارش عطنا، حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی امروز سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه در جمع دانشجویان معتکف دانشگاه علامه طباطبائی در مسجد امام علی(ع) این دانشگاه،‌ ضمن غنیمت شمردن این ایام در ماه رجب، بیان کرد: رجب شهرالله است که خداوند شما را سه روز در این ماه مهمان کرده است.


وی با بیان اینکه اگر در این روزها معتکف نمی‌شدید به دنبال تفریح‌های مباح می‌رفتید که هیچ اشکالی هم ندارد، افزود: بدانید که خدا شما را برای خلوت خود انتخاب کرده است و این حرفی که بیان می‌کنم، ثمره سال‌های تجربه بنده است.


این استاد حوزه ادامه داد: این شب‌ها و روز‌ها برای معتکفین بسیار مهم بوده و بهتر است که در این ساعات، وقت خود را به غفلت نگذارنید.


وی با اشاره به اینکه خداوند انسان‌ها را غرق نعمت کرده است، گفت: اما در بین نعمت‌ها، یک نعمت خاصی نیز داریم به نام عقل که پیامبر درون است.


مؤمنی با اشاره به خطبه 37 نهج البلاغه، افزود: هیچ سرمایه‌ای بالاتر از عقل نیست و در تعریف منطقی از انسان می‌گوییم، انسان حیوان ناطق است.


وی درباره همین موضوع اظهار کرد: منظور از این ناطق بودن، تنها قدرت تکلم نیست بلکه مقصود قوه ادراک و تعقل بوده و خروجی این عقل نیز تفکر است.


این استاد حوزه با اشاره به این سخن که یک ساعت تفکر برتر از 70 سال عبادت است، گفت: خروجی اعتکاف ما باید از این جنس تفکر باشد.


وی اضافه کرد: شما وقتی می‌خواهید، لباسی را خرید کنید، درمورد آن فکر کرده و اینکه چه میزان پول پرداخت می‌کنید و به همین صورت نیز باید به زندگی خود نگاه کنید، چون در چشم به هم زدنی دوران جوانی می‌گذرد.



مؤمنی در ادامه با اشاره به اینکه باید به سه نکته و مطلب مهم در زندگی خود توجه کنیم، خاطرنشان کرد: اول اینکه از چه جوهره‌ای هستیم؟ جوهر ما ناچیز است که به واسطه روح اعتبار یافته و اگر روح را از آن بگیرند، تبدیل به جسد می‌شود و فکر کردن به این مطلب موجب شده تا دچار غرور نشویم.


وی با بیان اینکه باید به مقصد نهایی خود نیز فکر کنیم تا دچار غفلت نشویم، گفت: در نهایت نیز تفکر است که باید درمورد تولد و مقصد نهایی و اینکه در کجا قرار داریم و در چه حالی هستیم، تأمل کنیم.


این استاد حوزه تأکید کرد: حضرت رسول(ص) می‌فرمایند، از نشانه‌های عقل این است که انسان دل به این دنیا نمی‌بندد و خود را برای آخریت آماده کرده و به فکر روز حساب است. ضمن‌آنکه نشانه جاهل هم این است که در فرایض کوتاهی می‌کند و تفکری نیز ندارد.


وی با اشاره به اینکه در این چند روز اعتکاف باید به یک جمع‌بندی درمورد خودمان برسیم، گفت: در پایان اعتکاف به خدا بگویید که پروردگارا سه روز مهمان تو بوده‌ام و نکند که دست خالی از این مراسم بیرون بروم.


مؤمنی با بیان اینکه روزی می‌رسد که دو رکعت نماز ایستاده خواندن برایمان دشوار می‌شود، افزود: در طی این سه روز با ترک محرمات و با اخلاص کامل، واجبات دینی را انجام دهید و با توجه به امر ولی به مستحبات نیز بپردازید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار