۱۱ دی ۱۳۹۵ ۱۱:۴۶
کد خبر: ۶۲۶۸۶
behruz-hadi-zanvaz

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در حال حاضر بودجه عمرانی کشور اندک است. از سوی دیگر نمی‌توانیم از صندوق‌های بازنشستگی را پشتیبانی کنیم. سرمایه‌گذار داخلی و خارجی هم نداریم. پس به این نتیجه می‌رسیم وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست و اگر اصلاحات مناسب انجام نشود به نابسامانی اجتماعی خواهیم رسید.


به گزارش عطنا، بهروز هادی زنوز در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص برنامه ششم توسعه که در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و تصویب است، گفت: دو سند مهم یعنی برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز، سایه سنگین خود را بر برنامه ششم توسعه انداخته است به طوری که اهداف تعیین شده در سند چشم انداز مد نظر برنامه‌ریزان قرار گرفته و آنها نیز نه به لحاظ علمی بلکه به لحاظ اخلاقی مجبور بودند آن را رعایت کنند.


این اقتصاددان ادامه داد: وجه جالب قضیه اینجاست که در برنامه چهارم توسعه، رشد اقتصادی 8 درصدی پیش بینی شده و در برنامه پنجم نیز مجبور شدند همین عدد 8 درصد را قرار دهند و لزوما باید در برنامه ششم نیز رشد اقتصادی 8 درصدی تعیین شود اما شاهدیم که این عدد در یک دهه اخیر هیچگاه محقق نشده است. همین نشان می‌دهد برخی اعداد برنامه توسعه چقدر دور از واقعیت است. نکته دیگر این که کارشناسان این دوره نسبت به دوره‌های دیگر بسیار ضعیف بودند و نتوانستند حتی بدیهی‌ترین نکات را رعایت کنند.


استاد دانشگاه علامه تصریح کرد: چهار سال قبل تعدادی از فعالان اقتصادی به دیدن یکی از روسای اسبق جمهور رفتند و ما در آنجا اعلام کردیم که اگر روحانی بتواند سرانه تولید ملی را به سطح سال 90 برساند معجزه کرده است. اگر رشد اقتصادی 4 درصدی تحقق پیدا کند ما به این هدف خواهیم رسید.


زنوز ادامه داد: برای رشد اقتصادی نیازمند نیروی کار مناسب، سرمایه مناسب و فضای مناسب هستیم که امروزه نهادهای مناسب نیز به این شاخص‌ها اضافه می‌شوند. نهادهای مناسب یعنی حکمرانی خوب و مورد قبول فعالان اقتصادی.




بدون اصلاحات اقتصادی به نابسامانی اجتماعی دچار می‌شویم


زنوز تصریح کرد: انجام اصلاحات، ضرورت اقتصاد بحران‌زده ما است. این در حالی است که برخی تصمیم‌گیران تصور می‌کنند صرفا اگر تحریم‌ها برداشه شود دوباره قطار اقتصاد حرکت خود را ادامه می‌دهد به سرمنزل مقصود خواهد رسید اما آنطور که مشخص است این قطار بدون اصلاحات لازم، حرکت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی 8 درصد تعیین شده است. مسئولان می‌دانند منابع لازم برای رشد 8 درصدی در کشور وجود ندارد. در نتیجه مجبور شدند بر روی سرمایه‌گذاری خارجی حساب کنند و پیش بینی کردند سالی 150 میلیارد دلار سرمایه گذار خارجی در کشور انجام شود.

استاد دانشگاه اقتصاد تهران ادامه داد: باید توجه داشت که افزایش منازعات در سیاست خارجی ریسک سرمایه‌گذاری در کشور را بالا می‌برد.با وجود سطوح بالای تنش در سیاست خارجی نباید انتظار حضور سرمایه‌گذاران خارجی را داشته باشیم.

زنوز ادامه داد: امروز عملا بودجه‌ای به نام بودجه عمرانی نداریم در واقع هزینه‌های جاری دولت همه بودجه را می‌بلعد. وقتی ما نهادها را اصلاح نکنیم و محیط کسب و کار را تغییر عمده ندهیم، طبیعی است که برنامه روی کاغذ می‌ماند.

وی ادامه داد: با وجود این مشکلات برخی نمایندگان مجلس نیز هزینه‌های اضافه‌ به دولت تحمیل می‌کنند. در حال حاضر بودجه عمرانی کشور اندک است. از سوی دیگر نمی‌توانیم از صندوق‌های بازنشستگی پشتیبانی کنیم. سرمایه‌گذار داخلی و خارجی هم نداریم. پس به این نتیجه می‌رسیم وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست و اگر اصلاحات اقتصادی مناسب انجام نشود به نابسامانی اجتماعی خواهیم رسید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
مطالب دیگر
چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟
یک استاد دانشگاه در گفتگو با عطنا بررسی کرد

چگونه مسائل جنسی را به کودک آموزش دهیم؟

تربیت جنسی امری ضروری است و آموزش آن را از هر سنی که کودک شروع به سوال پرسیدن می کند باید شروع کرد. اما به طور کلی اولین زمان برای این آموزش 3 تا 5 سالگی است. چون کودک در این برهه سنی کنجکاوی هایی دارد
فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا مطرح کرد

فقدان سرمایه اجتماعی، نظام سیاسی را با چالش‌ روبرو می‌کند/ مهاجرت یکی از نتایج شکاف میان دولت و ملت است

یک استاد دانشگاه معتقد است: «نهادهای دولتی و حاکمیتی نقش مهمی در اعتماد عمومی دارند و در واقع عملکرد نهادهای اجتماعی و سیاسی است که اعتماد را خلق می‌کند یا باعث کاهش آن می‌شود.»
فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم
یک جامعه شناس در گفتگو با عطنا:

فضای مجازی را باید کنترل کرد/ باید به سمت اینترانت حرکت کنیم

در حال حاضر در معرض تهدید جدی هستیم. طرح مجلس درباره ساماندهی فضای مجازی اولین گام در جهت داشتن برنامه برای مدیریت فضای مجازی است و البته نباید به روش‌های نادرست مثل قطع کردن اینترنت روی بیاوریم.
مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟
بررسی قوانین اینترنت در کشورهای دیگر (1)

مدیریت فضای مجازی در آمریکا و کره جنوبی چگونه است؟

TikTok و WeChat دو شبکه اجتماعی چینی هستند که در دنیا با استقبال روبه‌رو شده‌اند، اما در زمان ریاست جمهوری ترامپ استفاده از این اپلیکیشن‌ها در امریکا به دلیل نگرانی های امنیتی ممنوع اعلام شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار